Az 51.
Nemzetközi Biennálé Szépművészeti Kiállítás június 12-én nyílt meg a
nagyközönség számára Giardini környékén, egy hatalmas területen
Kelet-Velencében.
(Forrás. SG)
A
Velencei Biennále az egyik leginkább technika által befolyásolt
művészeti esemény. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a látogatók
rögtön a kijáratnál kézhez kapnak egy GPS-szel és Bluetoothszal
felszerelt mobiltelefont. Az 51. Nemzetközi Biennálé Szépművészeti
Kiállítás június 12-én nyílt meg a nagyközönség számára Giardini
környékén, egy hatalmas területen Kelet-Velencében. Idén A művészet
élménye és a Mindig egy kicsit tovább elnevezésű két főattrakció lesz
látható 70 ország részvételével és 30 társeseménnyel. A BBC Go Digital
rádióműsora szerint az itt kiállított művészeti alkotások legtöbbje
bátran használja a technika által nyújtott
távlatokat.
Az idegenvezetés annak megfelelően alakul, amilyen utat
választunk sétánk közben, ebben van segítségünkre az említett navigációs
eszköz, nehogy eltévedjünk a hatalmas csarnokokban. Például Candice
Breitz, dél-afrikai művésznő, híres hollywoodi mozifilmekből emelt ki
jeleneteket és mutatott be 12 képernyőn két szobában. Ez még így
önmagámban nem lenne izgalmas, azonban a teljesen új formába öntötte
őket: a háttereket elsötétítette, így csak a színészek arca volt
látható. A kivágott részeket újrakeverte, átszerkesztette, összevágta. A
végeredmény kiforgatott mondatok és zajok, melyek a csöndtől egészen a
kakofóniáig terjednek. Műve kiváló példa arra, hogy miként kínálnak a
legújabb vágószoftverek lehetőséget a művészeknek egy olyan újfajta
önkifejezési módhoz, amelyet lehetetlen lett volna akár elképzelni is a
digitális forradom előtt.
Thomas
Ruff német művész munkája 15 felnagyított JPG képből álló sorozat,
melyeket digitális fényképezőgéppel készített. Csak tisztes távolságból
lehet felismerni, mit ábrázolnak képei, általában erdőket illetve
városképeket jelenít meg a művész. Viszont közelebbről szemlélve
felfedezhetjük, milyen tudatosan készítette ezeket a meglehetősen
pixeles ábrákat, tisztán szemléltetve azt, hogy a számítógép hogyan
építi fel a monitoron a képeket. Ruff a Go Digital szerint így biztatja a
nézőt, hogy kritizálja modern korunk digitális
művészetét.
Valóban művészet ez,
vagy csak játszadozás a technika adta lehetőséggel a technika kedvéért? Ezt mindenki
döntse el maga.