Öt új
tematikus televízió is szeretne betörni a magyar piacra. Csakhogy a
kábelszolgáltatók hálózata betelt, az új közszolgálati tévék indulása
pedig sokak szerint jogilag is aggályos.
(Forrás: HVG)
Sajtótájékoztatókon már hetek óta rendszeresen találkozik a
szakma a Széles Gábor alapította Echo Hungária Televízió Rt.
operatőreivel és riportereivel, a felvett anyagból készülő adást azonban
a bennfenteseken kívül eddig senki sem látta, holott a cég néhány napja
már megkapta az engedélyt az Országos Rádió és Televízió Testülettől
(ORTT). A 300 millió forintos beruházással létrejött gazdasági
hírtelevízió jelenleg kimenőjel nélküli adást készít, de műsora
szeptember 15-étől néhány kábelhálózaton talán már látható lesz. Ám
közülük egyet sem nevezett meg szűk két héttel a premier előtt Gulyás
István vezérigazgató.
Az Echón
kívül az ősszel még két tematikus kereskedelmi tévé tervezi a rajtot: a
4-es csatorna névre keresztelt, sztárokkal és bulvártémákkal foglalkozó,
három magánszemély többségi és a Sanoma Budapest Kiadói Rt. 25
százalékos tulajdoni hányadával, milliárdos beruházással gründolt
„Story”, valamint a Filmmúzeum Műsorszolgáltató Rt. tulajdonosai által
félmilliárd forintos beruházásnak tervezett, lakberendezéssel foglalkozó
Tv-Deko. A műholdas, kódolt – és ezért csak a kábelhálózatokon
keresztül elérhető – tematikus televíziók két forrásból szerzik
bevételeiket. Egyrészt a körülbelül 2 millió előfizetőt elérő 423
kábelszolgáltatón keresztül, amelyek háztartásonként előfizetői díjat
szednek, másrészt pedig a reklámbevételekből; az utóbbi mértéke azonban
ugyancsak a nézőszámtól függ. Csakhogy „az új tévék nagyon nehezen
fognak bekerülni a szolgáltatók által kínált csomagokba” – állítja
Horvát János, az öt éve alapított Sport1 Tv Műsorszolgáltató Rt. elnöke.
Hasonlóképpen vélekednek a 960 ezer háztartást képviselő Magyar
Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség (MKHSZ), valamint az 1,1 millió
háztartásban jelen lévő Magyar Kábelkommunikációs Szövetség (MKSZ)
vezetői is.
A jelenlegi analóg
hálózatokon ugyanis körülbelül ötven csatorna fér el, új programot tehát
csak egy régi megszüntetésével lehet a kínálatba illeszteni. Viszont
egyre nehezebb olyan adást találni, amelynek a hiánya ne háborítaná fel
az átlagosan napi négy és fél órát tévéző nézők valamely csoportját. Az
új tévék vezetői ennek ellenére optimisták. „A Filmmúzeummal és a Tv
Paprikával már bizonyítottunk, ezért nem lesz nehéz megegyezni a
kábelszolgáltatókkal” – véli Kraszna János, a Filmmúzeum főszerkesztője.
„Csak technikai telítettségről beszélhetünk, valójában 10-15 tévénél
nem néznek többet az emberek” – állítja ugyanakkor Borsány-Gyenes
András, a 4-es csatornát működtető Digital Media Rt.
tulajdonos-ügyvezetője.