Nem
védik megfelelően a köztéri szobrokat – ez a véleménye dr. Szabó Máté
ombudsmannak, aki a magyar Music Television gerillareklámja miatt
indított vizsgálatot: tavalyi indulásakor a zenetévé piros
kartonpapírból kivágott gitárformát akasztott köztéri szobrok nyakába.
(Forrás: hvg.hu)
„A közterületi
műalkotások védelmének rendszere jelen formájában csak korlátozottan
alkalmas arra, hogy az alkotást magát, illetve ezen keresztül a
művészeti élet szabadságát, valamint az alkotások tulajdonosainak
tulajdonhoz való jogát valóban meg tudja védeni” – foglalt állást dr.
Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa a „piros gitár” ügyben.
A magyar Music Television
reklámkampánya során több – főként budapesti – köztéri szobor nyakába
piros kartonpapírból kivágott gitárformát akasztottak. A
biztos hivatalból vizsgálatot indított az ügyben: tájékoztatást
kért többek között a Fővárosi Közterület-felügyelet igazgatójától, az
FKF vezérigazgatójától, a Budapest Galéria igazgatójától és a fővárosi
főjegyzőtől.
Állásfoglalásában az
ombudsman alaposan kiosztotta az intézményeket, mondván, egyik sem tett
semmit a tulajdonosi hozzájárulás nélkül folytatott reklámkampánnyal
kapcsolatban. „Sőt, az egyes szervek mindössze valamiféle – jellemzően
téves – feltételezéssel bírtak a többiek hatásköréről, ennek
eredményeként megállapították hatáskörük hiányát, azonban a hatásköri
összeütközés feloldására egyikük sem tett kísérletet” – olvasható az
Országgyűlési Biztos Hivatalának közleményében.
Mi több, a biztos szerint mindezzel az érintett
intézmények „visszásságot okoztak a jogállamiság elvével, a jogbiztonság
követelményével összefüggésben”. Az ombudsman úgy véli: a köztéri
szobrokat nem védik megfelelően, noha lehetne. A biztos ezért az
igazságügyi és rendészeti miniszternek azt javasolja, az oktatási és
kulturális miniszterrel együtt vizsgálja meg, miként lenne hatékonyabbá
tenni a közterületen elhelyezett művészeti alkotások
védelmét.
Ha az ombudsman nem is, a
reklámszakma díjazta az MTV illegális akcióját. A Magyar Kommunikációs
Ügynökségek Szövetsége által tavasszal szervezett Arany Penge díjátadón
ezüst díjjal jutalmazták a kampányt, amelyet a Proud nevű ügynökség
készített a csatorna részére.