A Történelemtanárok (18.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2008. október 6. hétfő, 0:00
A történelemtanárok Megújulás és történelem címen megrendezett 18. országos konferenciáján megfogalmazott ajánlások a történelemtanár-képzéssel és a szakmai megújulással kapcsolatban.
I. A történelemtanár-képzéssel kapcsolatosan
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság részére:
1. A felsőoktatási intézmények által beadott szakindítási kérelmek elbírálásakor továbbra is fokozottan vegyék figyelembe a szakmai ismeretek nyújtása mellett a tanári mesterségre való felkészítés személyi és oktatásszervezési feltételeinek meglétét. 2. Vegyék figyelembe, hogy a történelemtanári mesterszakot indítani kívánó intézmény milyen további (első és második) szakképzettséget tud hallgatói számára felkínálni. 3. A történelemtanári mesterszakot akkreditált intézmények számára igyekezzenek biztosítani a hon- és népismeret-tanári illetve az ember- és társadalomismeret-tanári szakképesítést adó szakok indítását is.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium illetve a Magyar Rektori Konferencia részére:
4. A jogszabályi keretek között biztosítsák a történelem szakos főiskolai, valamint történelem alapszakos (BA) végzettséggel rendelkezők részére, hogy továbbra is legyen lehetőségük lakóhelyükhöz közel bejutni a történelemtanári mesterszakra. 5. A történelemtanári mesterszak, valamint a történelem alapszak felvételi keretszámainak megállapításakor fokozottan ügyeljenek a szakmai színvonal és a minőség megőrzésére. 6. A felvételi keretszámokat a továbbiakban más képzési területekhez képest aránytalanul ne csökkentsék. A felsőoktatási intézmények hallgatói és oktatói részére: 7. Fokozottan figyeljenek arra, hogy az alapképzés (BA) III. évére megfelelő felkészülést szerezzenek mind a történelem szakos ismeretek, mind a tanári mesterségre felkészítő pedagógiai-pszichológiai modul teljesítésére. 8. Az alapképzés (BA) részét képező 50 kredites modul kiválasztásakor legyenek tekintettel a választható tanári mesterképzés (MA) követelményeire.
II. A szakmai megújulással kapcsolatban
A Parlament Oktatási Bizottságához és az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz:
1. Törekedjenek arra, hogy a (történelem) tanításnál elvárható tartalmi és módszertani megújulás érdekében minden iskolában biztosítsák a technikai és osztálylétszámbeli feltételeket. A multimédiás taneszközök interaktív használata megköveteli a kiscsoportos munkát (maximum 20 fő/tanulócsoport). 2. Kapjanak költségvetési prioritást a közoktatási rendszerben jelenleg dolgozó pedagógusok szakmai (tartalmi és módszertani) megújulását támogató továbbképzések. Az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz 3. Tegyék lehetővé, hogy a tehetséges diákok színvonalas, tartalmilag megújult tanulmányi versenyeken mérhessék össze felkészültségüket. Az így elért eredmények presztízsét állítsák vissza, a történelem OKTV országos döntőjébe bejutott diákok teljesítményét maximális pontszámú emelt színtű érettségi vizsgaként ismerjék el.