A Történelemtanárok (19.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2009. október 15. csütörtök, 0:00
A történelemtanárok 2009-es, „Rendszerváltás – civil szemmel” című (19.) országos konferenciája szekcióinak (a TTE közgyűlése által is megerősített) ajánlásai.
1. A történelemtanárok, az oktatási kormányzat, a felsőoktatás és az intézményfenntartók számára
A diák joga, hogy megismerhesse a közelmúltat is. Elengedhetetlen a Kádár-korszak és a rendszerváltás jelentőségének megfelelő tanítása.
2. A történelemtanárok számára
a) A közoktatásban dolgozó történelemtanárok napi munkájuk során törekedjenek a magyar sorfordulók összefüggéseinek objektív (eredeti forrásokon és tényeken alapuló), pártpolitika-mentes, a különböző felfogásokat bemutató és ütköztető földolgozására.
b) Hangsúlyt kell helyezni a ki nem beszélt történelmi eseményekkel (pl. Trianon, Don-kanyar, holokauszt, 1956, rendszerváltás) való kritikus szembenézésre.
c) A tananyag tanításában ne kerüljék meg az ún. kényes kérdéseket, ne álljanak meg 1956 elemzésénél, hanem jussanak el az 1989–90-es rendszerváltás összefüggéseinek és következményeinek vizsgálatáig.
d) A jelenkor tanításánál törekedjenek a diákok személyes tapasztalatainak, valamint családjuk és lakóhelyük történetének feldolgozására.
e) A történelemtanárok ismerjék meg és alkalmazzák a közelmúlt feldolgozásánál használható szöveges, hang- és vizuális digitális anyagokat tartalmazó adatbázisokat (pl. Sulinet, NAVA, OSA Archívum stb.).
3. Az oktatási kormányzat, valamennyi kerettanterv-készítő, valamint a tankönyvkiadók számára
A tantervek és tankönyvek tananyagbeosztását igazítsák a diákok szükségleteihez és az érettségi követelményeihez; ezáltal megfelelő idő biztosítható a történelmi közelmúlt (pl. Kádár-korszak, rendszerváltás) tárgyalására. Ennek érdekében a négyéves tananyagbeosztás korszakhatárait az OKM kerettantervében és a többi, érintett kerettantervben, valamint a tankönyvekben is felül kell vizsgálni!
4. Az oktatási kormányzat számára
a) Megfelelő tankönyvek és forráskiadványok (szöveg, hang-, kép- és filmanyagok stb.) kiadásának támogatásával segítsék a szaktanárok munkáját.
b) Kezdeményezzen több szakma (pedagógusok, film, sajtó stb.) együttműködésével egy olyan átfogó programot (továbbképzések, filmek, internetes portálok, játékok stb.), amely elősegíti a közös múlttal való szembenézést, a kényes múltbeli események kollektív feldolgozását.
c) Tegyék hozzáférhetővé a rendszerváltás (és általában a közelmúlt) dokumentum- és dokumentumértékű játékfilmanyagának, hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára (kibővítve a NAVA nyújtotta lehetőségeket), elősegítve az ezt akadályozó jogdíjproblémák áthidalását.
5. A felsőoktatás számára
A tanárképzésben és -továbbképzésben legyen megfelelő súlya a közelmúlt, a 20. század történetének.
6. Az intézményfenntartók számára
Törekedjenek arra, hogy a fenntartásukban lévő közoktatási intézményekben megteremtődjenek a színvonalas, autonóm szakmai munka feltételei. Ne engedjék a pártpolitikai hatások – ideértve a helyben preferált párt(ok) melletti vagy elleni meggyőzés, mozgósítás – megjelenését az iskolában, az oktatási-nevelési folyamatban.
7. A TTE bizottmánya számára
A TTE – honlapjának felhasználásával – segítsen megismertetni a pedagógusokkal a rendszerváltás korának dokumentumait feldolgozó és megjelenítő kiadványokat, internetes fórumokat (portálokat).