Az ötödikes történelemkönyvek miatt ismét fellángoltak a viták arról, hogyan érdemes a magyar őstörténetet, a hunokat és a finnugor nyelvrokonságot tanítani. A forgalomban lévő köteteket egyaránt az Oktatási Hivatal fejlesztette, azokban pedig a feltételezett hun-magyar rokonság erőteljesebben megjelenik, mint a történészek szerint kellene. A finnugor nyelvrokonságról viszont mintha már csak elméletként számolnának be. Igaz, a […]
2020. október 10-én, immáron 30. alkalommal került megrendezésre a Történelemtanárok Egylete által a Történelemtanárok Országos Konferenciája. Idén egyrészt az emlékezetpolitika, az áltörténelem és a történelemtanítás közötti kapcsolatról értekeztek az előadók, másrészt sor került a nemrégiben megjelent történelemtankönyvek szakmai megvitatására is. A helyszínt – a hagyományokhoz híven – a Kossuth Klub biztosította, az esemény Budapest Főváros Önkormányzatának, illetve Erzsébetváros Önkormányzatának […]
Megszólalt a héten a Telexen Kolozsi Ádám és a volt indexesek által két héttel ezelőtt indított új hírportálon a Finnnugorok helyett hun rokonságról tanulnak az ötödikesek címmel megjelentetett cikkében beszámolt arról az új ötödikes történelem tankönyvről szóló múlt szombati szakmai vitáról, amelyet a magyarországi Történelemtanárok Egylete Youtube-on is közvetített éves konferenciáján tartottak. A disputa során, […]
A múlt hét végén zajlott a Történelemtanárok Egyletének hagyományos őszi konferenciája. A kiváló előadásokat ezúttal nem élőben követtem a helyszínen, hanem a felvételeket nézegetem. A szervezők Nekünk másik Mohács kell? címre fűzték föl az előadásokat és a délutáni, szakmai szempontból legizgalmasabbnak tűnő tankönyvvitát. Az előadások a változó emlékezetpolitikáról szólnak, hogy Magyarországon és a közép- és kelet-európai régióban hogyan élnek […]
Az ötödikes és a kilencedikes diákok már a megváltozott Nemzeti Alaptanterv szerint írt történelemkönyvekből tanulhatnak. Ezek a tankönyvek egyelőre csak afféle demóváltozatban léteznek, amelyet csak a tanárok érnek el, talán azért is, mert a tartalmukról feszült hangulatú vita folyik a történészi körökben. Berend Nóra a Cambridge-i Egyetem professzora a Történelemtanárok Egyletének honlapján megjelent írásában bírálja az egyik […]
Szeptembertől már új, széles körben vitatott tartalmú tankönyvekből tanulják a történelmet az ötödikesek és kilencedikesek. Miért éppen a magyar őstörténetet írták át? Ezt miért egyetlen szerzőre bízták? Ő miért tett bele a tankönyvbe olyasmiket, amiket a történészek nagy része nem fogad el? A történelemtanárok szombaton összecsaptak a “hunpárti” Szabados Györggyel.
Az Őrkutyák civilben című műsorban Lőrinc László beszél a Történelemtanárok (30.) Országos Konferenciájáról. Nekünk másik Mohács kell? Le kell cserélni a történelmünket? Valóban negatív a magyar történelem?
Már az ötödikes és a kilencedikes diákok kezében vannak az új – pontosabban a megváltozott Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint – átdolgozott történelem-tankönyvek. A következőkben az ötödikes tankönyv körüli történészi vitára vetjük pillantásunkat.