Euroclio: Jellemezné, hogy melyek a magyarországi történelemtanítás legfőbb kihívásai napjainkban?
Miklósi László: A történelemtanároknak egyrészt azokkal a nehézséggel kell megküzdeniük, amelyek a magyarországi iskolák helyzetét jellemzik, így egy központosított, felülről irányított, ellenőrzött rendszerben dolgoznak. Másrészt a történelem sajátos helyzete miatt az emlékezetpolitikai, ideológiai kérdések is érintik őket.
A következő tanévtől – néhány átmeneti kivételt nem
tekintve – állami tankönyvmonopólium érvényesül Magyarországon. (Az általános
iskolák 6. osztályosai számára még megrendelhető egy magánkiadó jól használható
tankönyve, de ugyanennek a sorozatnak az 5., 7., és 8. évfolyamos kötetei már
nem.) Így a diákok tömege a bevált tankönyvsorozatát nem használhatja majd tovább.
Ugyanakkor az állami kiadású tankönyvek minősége számos esetben szakmailag
vitatható. A TTE elemzéseivel, nyilatkozataival rendszeresen felhívja ezekre a
problémákra a szakma és a társadalom figyelmét.
Kérdéses, hogy a tanár a meggyőződése szerint taníthat-e,
a megfelelő taneszközöket használhatja-e. Ennek oka lehet a minisztérium, a
tankerületvezető, az igazgató utasítása, illetve a vélt vagy valós nyomása. 2019
áprilisában a minisztérium felhívta a tanárok figyelmét, hogy a következő
tanévre (szülői térítés nélkül) csak állami tankönyvek rendelhetőek. S arra is,
hogy nem kérheti a tanár a szülőket, hogy egy másik könyvet vegyenek meg. Ugyanakkor arról nem szólt az állami tájékoztatás,
hogy szülőknek joga van megvásárolni
a könyvet, s ha az osztályban minden diáknak rendelkezésre áll, akkor azt a
tanár akár a tanórán is használhatja. A nyomásgyakorlás miatt a legtöbb (nem
csak történelem szakos) tanár – miközben tudja, hogy a másik könyv szakmailag
jobb lenne – a „biztonság kedvéért” az állami tankönyvet használja majd.
Más esetekben a szülők reakciójától is tarthat a tanár. Ha
nem áll be a sorba, feljelenthetik vagy elüldözhetik a nekik nem tetsző pedagógust.
Eközben az emlékezetpolitika is hathat az iskolai
munkára. (Jellegzetes szoborállítások: a német megszállás emlékműve a Szabadság
téren; a Kossuth tér visszaállítása az 1944-es állapotra; Nagy Imre szobrának
eltávolítása a Parlament közeléből stb.).
A rendszerváltás óta két évtizedig nem volt ideológiai
elvárás a történettudományban és a történelemtanításban. Jelenleg a történelem
átértelmezését szolgálhatják a kormány által 2010 után létrehozott és felügyelt
történelmi intézetek. Ugyanakkor az eddig autonóm Magyar Tudományos Akadémia tudományos
intézeteinek függetlenségében változás várható. Egyszersmind a
történelemtanítást szabályozó tantervekben is megjelent a kötelező értékrend.
Természetesen meghatározó a történelemtanítás tartalma, a
kötelezően megtanítandó anyag jellege, mennyisége, az anyag korszerűsége, a
diákok számára használhatósága. A TTE szerint radikálisan (harmadára, de
minimum a felére) kéne csökkenteni a kötelező ismeretanyagot, kevesebbről kéne
tanítani mélyebben, sokoldalúbban. Ez tantervi szabályozást igényel. Fontos,
hogy ezt nem alapvetően szakmai, hanem politikai kérdésnek tekintik.
E: Le tudná írni, főleg azokat a módszereket, melyeken keresztül a kormány beavatkozik a történelemoktatásba? Van-e valami annak hátterében, hogy a kormány jóváhagyása szükséges tankönyvekhez?
M.L.: A (történelem)tanítást alapvetően a tantervek és az érettségi vizsga szabályozzák. A jelenleg hatályos tantervekben – a rendszerváltást követő két évtized után – megjelent a kötelező értékrend. Így az első világháborút magyarokkal lezáró békekötés hagyományos fogalma a trianoni béke volt. Egy korábbi változtatás alapján ma trianoni békediktátum. A minősítés tehát adott és kötelező. Nincs szükség arra, hogy a diák következtessen, s értékelése alapján minősítsen.
A minisztérium felkérésére 2018-ban egy rangos szakmai
műhely készítette el a leendő nemzeti alaptanterv tervezetét. (Az anyag
készítői többször is szakmai javaslatokat kértek a civil szervezetektől, ez
egyedülálló 2010 után.) A vitaanyag nyilvánosságra hozásakor a minisztérium
közölte, hogy az általa felkért, megbízott szakértői munkacsoport NAT
történelem és a magyar anyagát ebben a formában nem fogadja el. Jelenleg nem
tudni, mit tartalmaz majd az állam által jóváhagyandó anyag.
A tankönyveket korábban az állam által felkért szakértők egy
igen részletes szempontsor alapján ajánlották jóváhagyásra. Az új rendszer
fontos elemeként – az Európai Unió támogatásával – ún. kísérleti (ma Újgenerációsnak
nevezett) tankönyveket fejlesztettek ki. Ezek úgy kerültek a diákok kezébe,
hogy nem estek át a tankönyvi akkreditációs eljáráson. A TTE elemzései hívták
fel a szakma és a nagyközönség figyelmét arra, hogy szakmai hibáktól hemzsegtek
ezek az új művek. Sajátos munkamódszert alkalmaztak: nem szerzők készítették a tankönyvet,
hanem ún. tananyagfejlesztők. A készítés során igen jelentős változások
történtek, előfordult, hogy egy neves szakember az elkészült műben rá sem
ismert az általa írott anyagra.
A jelenleg érvényes szabályozás szerint egy évfolyamon
egy tárgyból csak 2 tankönyv lehet. A magánkiadók számára nem tették lehetővé,
hogy tankönyveiket engedélyeztessék vagy az engedélyt meghosszabbítsák. A
minisztérium azt állította, az egységes tankönyv segíti az esélyegyenlőséget, s
ingyenesen rendelkezésre áll. Ténylegesen az állam kiadóként közvetlen hatással
lehet a tartalomra is, miközben kiszorította a magánkiadókat.
E: Hogyan működik az államilag működtetett Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI)? A Történelemtanárok Egyletének van-e bármilyen befolyása erre a kormányzati szervre?
M.L.: Az OFI korábban a minisztérium háttérintézménye volt. Szervezetileg, formailag jelenleg az Esterházy Károly Egyetem keretén belül működik.
Magyarországon
napjainkban csekély érdemi befolyása lehet az autonóm civilszervezeteknek az
állami szervezetekre. A Történelemtanárok Egylete az egyik legismertebb
pedagógus szakmai szervezet Magyarországon. A szakmán, az állami irányításon
kívül – a médiának is köszönhetően – a nagyközönség is figyelemmel kísérheti a
munkánkat.
Jellemző,
hogy a hibáktól hemzsegő Történelem 9. című, kísérleti tankönyvről készített száz oldalas elemzésünket az OFI szakemberei
nagyon várták, mivel figyelembe kívánták venni a tankönyv javításához.
Ugyanakkor az OFI akkori főigazgatója nem ismerhette el a valóságot, egy híradóban,
főműsoridőben azt mondta, a tankönyvben nincs szakmai hiba.
E: Orbán Viktor miniszterelnök (és vele együtt a Fidesz) 2010 óta kormányozza az országot. A történelem tanításában bekövetkezett változások már akkoriban elkezdődtek, vagy csak mostanában és miért?
M.L.: A változások fokozatosak. 2011-ben hozták meg az alaptörvényt és a nemzeti köznevelési törvényt. Ezt követte az iskolák központosítása, a tanárok, diákok, szülők jogainak korlátozása, a szakmai egyeztető testületek megszüntetése, átalakítása. A tankönyvpiac elsorvasztása sem most kezdődött. Évek hosszú során éheztették ki a tankönyvkiadókat, s idén adták meg a kegyelemdöfést. A változások folyamatosak.
E: Ön szerint mi lesz a magyarországi történelemoktatásban bekövetkezett változásoknak a jövőbeni következménye? Hogyan gondolkodnak majd a jövő nemzedékei olyan kérdésekben, mint a migráció vagy a nacionalizmus ebben az új felállásban?
M.L.: A TTE éves konferenciája témájának rendszerint egy időszerű, fontos kérdést választunk. Természetes, hogy 2015-ben, amikor menekültek ezrei voltak a budapesti pályaudvarok környékén, történelmi tanácskozásunk témája a menekültkérdés volt. Meglepve tapasztaltam, hogy a Magyar Idők című akkori kormánylap a szakmai konferencia témaválasztása miatt támadta a TTE-t. A nacionalizmusra és a menekültellenességre sokan nyitottak. Ha a jelenlegi tendencia folytatódik, erősödhet az intolerancia, a kirekesztés. Ennek igen súlyos következményei lehetnek, s nem csupán Magyarországon.
Amennyiben a jelenlegi állami értékrend és irány tartósan
fennmarad, a rendszerváltást követő két évtized értékeitől egyre távolodva, nehezebb
helyzetben lesznek a történelemtanárok. A rendszerváltás egyik érdeme volt,
hogy megszűnt az államilag elvárt, kötelező értékrend, valamint az állami tankönyvek
egyeduralma. Harminc éve, 1989-ben elképzelni sem tudtuk volna, hogy ezek
megint a mindennapjaink részévé válhatnak. Remélem, nem kerülünk ismét abba a
helyzetbe, hogy személyes kurázsi szükséges ahhoz, hogy egy történelemtanár a
legjobb szakmai meggyőződése szerint taníthasson.
E: A Történelemtanárok Egylete részt vesz-e a civil szervezetek arra irányuló törekvésében, hogy visszafordítsák ezeket a változásokat? Mit tettek eddig, annak érdekében, hogy kezeljék ezt a helyzetet?
M.L.: 1) Civil összefogás A Történelemtanárok Egylete alapításától kezdeményezi, ösztönzi, esetenként koordinálja a civil szervezetek együttműködését. Alapítója, aktív tagja, mozgatója számos civil összefogásnak. A Civil Közoktatási Platform (ötven oktatási szakmai szervezet, szakszervezet és tiltakozó mozgalom összefogása) célja e változtatások elleni közös fellépés. Ennek legaktívabb időszakában, 2016-ban az alakulástól, a nagy tanártüntetések idején Miklósi László, a TTE elnöke volt a CKP egyik szóvivője. A legújabb együttműködés: 2018 decemberében a TTE mozgalmat indított az ENSZ Emberi jogok nyilatkozata 70. évfordulóján annak érdekében, hogy fontosságának megfelelően foglalkozzunk az iskolában az emberi jogokkal. Ezt a kezdeményezést 22 civilszervezet írta alá.
2) Tankönyvelemzés A TTE tankönyv- és térképelemzéseivel rávilágított arra, hogy a kísérleti tankönyvekben számtalan hiba van. Elemzéseinket mások is követték (pl. magyar-, etika-, földrajzkönyvek hibáinak feltárása stb.), a médiának is köszönhetően közüggyé tettük a tankönyvkérdést.
3) Szabad atlaszhasználatot az érettségi vizsgán! Széles körű civil összefogással elértük, – a kormány szándékával ellentétben – nem csak az állami kiadású OFI-atlaszt, hanem más történelmi atlaszt is használni lehetett az érettségi vizsgán a 2016/17-es és a 2017/18-as érettségi vizsgán. Ezzel összesen kb. 150 ezer diák történelem érettségijét segítettük.
4) Civil díj A fentiekért a TTE 2018-ban a Legsikeresebb érdekérvényesítési projekt kategóriájában a Civil díj döntőbe jutott, így Magyarország egyik legsikeresebb civilszervezetévé vált.
5) NAT-elemzés A TTE rendszeresen állást foglal időszerű
oktatáspolitikai kérdésekről. Természetesen a Nemzeti alaptantervről is
közzétettük részletes szakmai véleményünket. A TTE 2018. évi országos
konferenciáján NAT vitát tartottunk, amelyen részt vett a Történelem rész egyik
készítője is. (A TTE elemzése és a vita is elérhető a TTE honlapján.)
6) Egyeztetés A TTE mindig készen állt arra, hogy egyeztessen a Minisztériummal. 2010 óta erre alig van lehetőség. Ritka ellenpéldaként 2018 áprilisában egyeztetésre hívták a Történelemtanárok Egyletét az OFI-atlaszról a Minisztériumba. Nyomást próbáltak gyakorolni szervezetünkre, hogy immár fogadjuk el a szakmailag vitatható OFI-atlaszt.
7) Nyilvánosság A TTE médiajelenléte igen jelentős: 2018-ban 115 első megjelenésünk volt 48 féle hazai és külföldi médiumban. Lásd: http://tte.hu/tte-a-mediaban