Az idei év elején jelent meg az evangélikus iskolák történelemtanárainak I. és II. konferencia-anyagát tartalmazó kötet a L’Harmattan kiadó gondozásában. Ahogy a fülszövegben a szerkesztők – Péterfi Gábor és Fekete Bálint – írják „az olvasó egyrészt képet kaphat a történelem tantárgy makroszintű átalakításának motivációiról, másrészt továbbgondolásra érdemes jó gyakorlatokat osztunk meg a diákok által készített interjúk, a 20. századi tabutémák, a tanulmányi kirándulások, a múzeumpedagógiai foglalkozások, a helytörténet és vizuális források témakörben”.
Az elméletet Katona András és Csapodi Zoltán előadásai képviselik, akik a kétszintű érettségi bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatait foglalják össze, elemzik a változtatások szükségességét, nehézségeit. Csapodi leszögezi: „[O]ktatási rendszerünk és benne a történelemtanításunk is mammutként viselkedik […]”. A tananyagcsökkentés, a tankönyvválasztás megszüntetése, a tananyag átcsoportosításának buktatói, az óraszámokkal történő zsonglőrködés, az atlaszkészítés és -használat anomáliái, a kerettantervi követelmények változásai mára szinte követhetetlenné váltak az iskolában napjait morzsolgató tanár számára. Ilyen helyzetben vajon elvárható-e, hogy a pedagógus továbbképezze magát, módszertani arzenálja megújuljon és bővüljön, amit Csapodi Zoltán írásában a történelemtanárok szemére vet? Megannyi kérdés, amelyekre 2016 tavaszán különösen nehéz megnyugtató válaszokat adni.
A két előadást jegyző Mirák Katalin a kommunista diktatúra belügyi szerveinek evangélikusokra vonatkozó tevékenységét tekintette át, illetve az íróként ismertté vált belügyes, Berkesi András sok tanulságot rejtő pályaképét vázolta fel. Köztudott, hogy a trianoni békével a magyarországi egyházak közül a lutheránusok szenvedték el a legnagyobb veszteséget mind az egyházi infrastruktúra, mind a hívek számát tekintve, 1945 után pedig némileg összhangban a németek kitelepítésével Luther magyarországi híveinek üldözése is megkezdődött, köztük elsőként az „evangélikus Mindszenty”, Ordass Lajos püspök letartóztatására került sor. Feltáratlan témához nyúlt tehát a szerző, az evangélikus egyház és a pártállam kapcsolatrendszere további, elmélyült kutatásokra érdemes terület.
Szintén blokkot képez a kötetben a helytörténet oktatása és az ehhez kapcsolódó oral history, amelynek keretében a Galga mentén élő idős emberekkel készítettek interjúkat az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium diákjai. Az országosan megvalósuló Emlékpontok – mondd el, hogy tudjuk! projekt az elhallgatott múlt, a tabuként kezelt közelmúlt egyéni történeteinek elbeszélését célozta. Az idős emberek megszólítása, a kibeszélés egyfajta gyónásként is felfogható, amelyben helyreállíttatik a generációk közötti párbeszéd, a történelem folytonossága. A különféle sorsok mozaikdarabkáiból a fiatal interjúkészítők kiegészíthették, élő példákkal támaszthatták alá a korra vonatkozó általános történeti ismereteiket. Az interjúzás módszere időigényes, de helytől függetlenül mindenhol beépíthető a történelemtanítás/-tanulás folyamatába és bizton állítható, hogy haszna messze felülmúlja a hagyományos tantermi óráét.
Az emlékezet szóban történő előhívása után Fekete Bálint két dolgozata a rögzített álló- és mozgóképek órai felhasználhatóságáról szól. Fejtegetései nem csak a történelemórai tudásközvetítés felől közelítenek, hanem médiaelméleti szempontokat is figyelembe vesznek. A szerző szerint a fotó és a film egyre fontosabb szerepet kell hogy játsszon történelemoktatásunkban, ha forrásként és nem csak illusztrációként tekintünk rájuk. Elemzésük demokratikusabb módszer a múlt megismerésében, hiszen a tanulók nem egy felülről oktrojált tanári véleménnyel konfrontálódnak, hanem maguk vonhatják le következtetéseiket (konstruktivizmus). Különösen gyümölcsözőnek gondoljuk a Horthy-korszak árnyalt bemutatásához a rövid filmhíradókat, amelyek moziba járók tömegeit informálták a jelentős vagy legalábbis a hatalom által annak tartott eseményekről. „Nincs egy igaz történet, hanem különféle történetek vannak.” – szögezi le Fekete Bálint (153. oldal).
A kiadványban jelentős súllyal bír a katonai hagyományok ápolása múzeumi órákkal és hagyományőrző egyesületek „gyakorlati” bemutatóin keresztül. A magyar katonatörténet tanításához ad elméleti útmutatót és egyszersmind történeti áttekintést Hermann Róbert. A hadtörténész az integratív szemlélet kialakításának szükségességét hangsúlyozza, miszerint hadtörténelmünkben a török kortól végigvonuló kettősség (birodalmi és függetlenségi hagyomány) nyomatékosítása szükséges, de az egymásnak ellentmondó tradíciókat minden szégyenkezés nélkül kell bemutatni, mint amik nemzetünk sorsfordulóiból, a sajátos magyar történeti szövetből következnek. (Halkan teszem hozzá, hogy a megbélyegző árulózásnak véget vethet, ha megfogadjuk tanácsát.) A hadsereg és a honvédelem története szorosan összefügg azoknak az érzelmi azonosulási pontoknak a kialakításával, amelyek a mai fiatalokban megalapozhatják a korszerű hazafiság, honszeretet követelményeit. Hermann Róbert rövid összefoglalója 1100 éves hadtörténetünkről – „a honfoglalás lényegét tekintve katonai aktusnak tekinthető” (165. oldal) – izgalmas, erkölcsi értékelési szempontokat is felvet, végkövetkeztetésével azonban nehéz vitatkozni, hogy ti. a rendszerváltás után mostohagyerekként kezelt hadügyi kérdések – és a magyar katona becsülete! – hangsúlyosabb figyelmet kapjanak a történelemórákon.
A kötet szerzői többségében az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium tanárai, gyakorló pedagógusok, akik nagy érzékenységgel tárták fel írásaikban a korszerű történelemoktatás követelményeit, elméleti és gyakorlati szempontokat figyelembe véve jelöltek ki olyan lehetséges területeket, tantárgypedagógiai módszereket, amelyek napjaink vajúdó történelemtanításának megújulásához bizton hozzájárulnak. Tisztelettel ajánlom a kiadványt kollégáim figyelmébe!
(Történelemtanításról a XXI. század elején, szerk. Péterfi Gábor és Fekete Bálint, Bp., L’Harmattan, 2016. 226 p. 2500 Ft)
Esztergom, 2016. március 29.
Peragovics Ferenc
0shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!