• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Pudingpróba
2005. november 29. kedd, 0:00

A felsőoktatási
törvénynek, ha ma elfogadja a parlament, az lesz a legnagyobb érdeme,
hogy megvan végre – írta N. Kósa Judit a mai
Népszabadságban.

 Ezzel a
szocialista-liberális kormány olyat mondhat el magáról, amit egyetlen
elődje sem: törvénykezési szinten megváltoztatta a közoktatás, valamint a
ráépülő felsőoktatás rendjét. Szándéka szerint a megváltozott
társadalmi rendhez, az átalakult valósághoz igazította azt az
intézményrendszert, amely a demokráciában, piacgazdaságban és az
egyesült Európában való életre hivatott felkészíteni a grádicsait
végigjárókat.


A cölöpök immár le
vannak verve. Képességfejlesztés, egyénre szabott haladás, helyi
igényeket követő tanmenet, kétszintű érettségi, majd általános képzésre
épülő magasabb szintű felsőoktatás. A rendszer készen áll, már csak
működtetni kell. A kiindulóponthoz képest persze sok minden meg is
változott az egyeztetés több éves folyamatában: ahogy az alsó
tagozatosok buktatásának tilalmából szülői engedélyhez kötött
évismétlésre utasítás lett, úgy szelídült meg az alkotmánybírósági körök
közepette az egyetemi tanácsadó testületekre vonatkozó elképzelés is.


Mivel ma még ilyesmi nincs, nem
tudni, lesz-e értelme a temérdek közpénzt felhasználó, nem mellékesen
hatalmas gazdasági potenciállal is bíró egyetemek “fölé” rendelt
gazdasági tanácsadó testületek felállításának. A jövő titka, hogy az
egyetemi autonómia politikai csorbítói (ellenzéki vélemény), a
mindenkori kormányközeli káderek számlázóhelyei (szkeptikus vélemény),
esetleg a megfáradt egyetemi élet pezsdítői, a racionális gazdálkodás
generálói (derűlátó kormányzati vélemény) lesznek-e. Lesznek és kész. Ha
előremozdítanak, tiszta szerencse; ha meg hátra, abból botrány lesz,
annak rendje és módja szerint.


A
lényeg azonban mégiscsak az, hogy ha ma a parlament rábólint a
felsőoktatási törvényre, akkor el lehet és el kell kezdeni végre
dolgozni. Akkor már nincs más hátra, mint szakról szakra, tanszékről
tanszékre újragondolni az egyetem feladatát, a képzés céljait és
lehetőségeit.


A neheze, higgyék el,
csak most jön.


A cikk a
Népszabadságban

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Galéria

„Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet

Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciája

Sorsfordító változások... - amelyek után új irányt vett a történelem

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2021. évi díjazottja: Hidas Gábor

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Támogatók

Adomány

Címkék

alapvizsga civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap felhívás kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT nyílt levél tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017