Szeptembertől továbbra is minden tárgy bevihető lesz az iskolába, amely a tanulást segíti, de az nem, amely a tanulást akadályozza, vagy a diákok testi épségét veszélyezteti – közölte a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára pénteken este a Facebook-oldalán. Rétvári Bence azt írta, társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kormány az iskolákba be nem vihető, illetve korlátozottan bevihető tárgyakról szóló jogszabálytervezetet. A javaslat […]
A 2017-18-as botrányos iskolaigazgatói kinevezések után most ismét hasonló esetek történtek országszerte. A korábbi esetek többségében látványosan a baráti vagy politikailag preferált aspiránsok kinevezése állt a fókuszban – a mostani igazgatói kinevezések hátterében a leváltottak egyre szélesedő névsorát figyelve inkább bosszú áll, a fő cél a kellemetlenkedő vezetők eltávolítása. A mostani esetet az is megkülönbözteti a korábbiaktól, hogy […]
A nemzetközpontú történelemszemlélet sajátos ellentmondása került felszínre az ezredfordulón a közös szlovák-magyar történelemtankönyv előkészítő munkálatai során.Sokáig csak terméketlen viták folytak arról, hogy Bél Mátyás/Matej Bel mennyiben tekinthető magyarnak, illetve szlováknak; hogy mit jelent a szlovák anyától és szerb apától származó „legmagyarabb” költő Petőfi Sándor magyar, illetve szlovák identitása; hogy Kossuth Lajos/L’udovit Kosut, vagy nagybátyja, a […]
A 80. évforduló alkalmából Kopcsik István beszél a normandiai partraszállásról. Milyen nevei voltak ennek a hadműveletnek? Mi volt Churchill célja? Milyen figyelemelterelő módszereket, eszközöket alkalmaztak az akció sikere érdekében? Mi volt Rommel véleménye a normandiai támadás veszélyéről? Miképp reagált Hitler a partraszállás hírére? Mi volt a francia partizánok feladata? Milyen következményei voltak a második front […]
Az ismeretterjesztő, magyar és szlovák nyelvű magazin megjelenését az Európai Unió támogatta, a kiadvány ötletét pedig a magyarországi Történelemtanárok Egyletével közösen dolgozták ki a szerkesztők.
A Napunk és a Denník N legújabb szlovák–magyar kétnyelvű, ismeretterjesztő magazinja ismét olyan témákat mutat be, amelyek hiányoznak a történelemkönyvekből, pedig alapvetően meghatározzák identitásainkat, kölcsönös kapcsolatainkat és politikai helyzetünket. A szlovák himnusz valójában egy magyar népdal? Budapestet a szlovákok építették fel? Mennyire szlovák a pozsonyi konyha? A magyar és a szlovák történelem, kultúra, nyelv és gasztronómia szorosan összefonódik. E két nép közös története […]
A kormányzat szerint bármely 55 év feletti katona alkalmas és átképezhető pedagógusnak – ez derül ki a parlament által már elfogadott törvényből. A státusztörvény (2023. évi LII. törvény) 4. §-ának módosítása rendelkezik arról, hogyha valakit odavezényelnek és megfelel az alkalmazási feltételeknek (nem derül ki, hogy ezek ugyanazok-e, mint ami a pedagógusokra vonatkozik), akkor hivatásos katonaként köteles […]
Tények és tévhitek arról, hogyan hatottak egymásra a magyarok és a szlovákok. Megjelent a Dennik N és a Napunk magazinja – a Történelemtanárok Egyletével együttműködésben.
Jelenleg nagyjából 112 ezer diák tekinthető félérettnek az írásbelin túl, de még a szóbelin innen. A sok port kavart megújult érettségi rendszert kánonban utálják a diákok és a tanárok, hiszen még az előző számonkérési tematika szerint tanultak, de most mégis az új szisztéma szerint történik a megmérettetésük. A Történelemtanárok Egylete még 2021. februárban kiadott egy […]
„Én a szakmai szervezetektől, sem a Magyartanárok Egyesületétől, sem a Történelemtanárok Egyletétől nem azt hallottam, hogy az új típusú feladatokat a diákok és pedagógusok is kedvezően fogadták.”