Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete vezetősége csatlakozik a TTE nyilatkozatához, és ezúton fejezzük ki, hogy egyetértünk a polgári engedetlenséget folytató tanárok céljaival. Szolidárisak vagyunk minden olyan kollégával, aki a kiüresített sztrájktörvény miatt, tényleges egyeztetési lehetőségek hiányában így fejezi ki tiltakozását a pedagógusok fizetése, élethelyzete és a közoktatás jelenlegi helyzete miatt. Tiltakozunk az ellen, hogy a […]
Ezeréves elnyomás alatt szenvedtek a szlovákok, vagy a történelmi Magyarország példamutató módon bánt a kisebbségeivel? A trianoni döntés maga volt az igazságtalanság, vagy egy esélyt jelentett a közép-európai nemzetek számára? Számos olyan történelmi mítosz vagy kérdés kering a köztudatban, amelyekben magyarok és szlovákok nem jutnak közös nevezőre. Amennyiben nem találunk közös válaszokat, ez a jövőben […]
A Történelemtanárok Egylete egyetért a polgári engedetlenséget folytató tanárok céljaival. Szolidáris minden olyan kollégával, aki a kiüresített sztrájktörvény miatt, tényleges egyeztetési lehetőségek hiányában így fejezi ki tiltakozását a pedagógusok fizetése, élethelyzete és a közoktatásban levő jelenlegi helyzet miatt. Tiltakozunk az ellen, hogy a legjobb lelkiismeretük alapján polgári elégedetlenséget folytató kollégákat azonnali hatállyal elbocsátották. Budapest, 2022. […]
Prof. Dr. Pálffy Géza előadásának előzetese Az előadás az 1526. évi mohácsi csata után Magyarország históriájában bekövetkezett sorsdöntő változásokkal ismerteti meg a hallgatóságot. Valóban elveszett a magyar függetlenség Mohács után? – mint gyakran állítják még napjainkban is. Tényleg csak gyarmatnak kellett a Habsburgok vezette Közép-Európa számára Magyarország? Milyen szerepet játszottunk a 16. századi Európa törökellenes […]
Deák Ágnes előadásának előzetese. A 19. század mind Magyarország, mind pedig az egész Habsburg Monarchia történetében a fejlett Nyugat-Európához való felzárkózás kísérlete a liberális, konzervatív és nemzeti eszmék jegyében. A Monarchia történetének kutatói számára az egyik alapkérdés az, hogy mikor dőlt el ennek a felzárkózási kísérletnek a kudarca: Metternich időszakában? Az 1848/49-es forradalmakra adott neoabszolutista […]
II. Erzsébet halála kapcsán Kopcsik István, a TTE Bizottmányának tagja ez alkalommal is a brit uralkodókról beszél Bódy Gergő műsorában. Miképp lett Angliából nagyhatalom? Kik a modernkori rabszolgaság kezdeményezői? Ki hozta létre Nagy Britanniát? Mikor alakul ki, hogy a király a birodalom összetartozásának jelképe? Hallgassa meg!
Révész Tamás előadásának előzetese. Az előadás az első világháborút követő időszak magyar hadseregével kapcsolatos mítoszokkal foglalkozik. Megpróbálja megválaszolni a kérdést, hogy mennyire fegyelmezetten vagy fegyelmezetlenül tértek vissza a magyar csapatok a frontvonalról. Új források segítségével próbálja megvilágítani, hogy miként zajlott a hadsereg leszerelése és milyen módszerekkel próbált a Károlyi-kormány egy új haderőt létrehozni. Az előadás […]
Dupcsik Csaba előadásának előzetese A történelmi folyamatosság és változás játékai: az utolsó negyed évezredben Magyarországon az oroszokkal kapcsolatban a russzoszkepticizmusnak nevezett (magyarázat az előadásban) hozzáállás dominált. Kivételt ez alól csak a 20. századi szélsőbal (a kommunisták) és a mai jobboldal oroszbarátsága jelent – érdekes fordulat, bár mindkét esetben közös a kiindulópont: a Nyugat és a […]
A Nemzeti alaptanterv az államtitkár szerint hazafias, gyerekközpontú és 21. századi, abban jelentősen csökkentették a tanulói terheket. A gyakorló tanárok nem ezt látják. „Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a Kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel a túlhajszolt diákok és […]
Az Európa Tanács Budapesti Európai Ifjúsági Központ és az EJHA – Emberi Jogi Nevelők Hálózata közös képzési felhívása fiatalok, gyerekek közösségével foglalkozó szakemberek számára. Mit tehetünk a kirekesztés ellen? Diszkrimináció vagy előítélet? Gyereket dolgoztatni bűn? Mi a helyes kifejezés: segítséget igénylők vagy fogyatékossággal élők? Először a kötelesség, utána a jogok? Mit tehetek az emberi jogok […]