A trianoni békeszerződésben a korábban hangoztatott, igazságos elveket durván felrúgták. Ablonczy Balázs történészt, az ELTE Művelődéstörténeti Tanszékének adjunktusát az 1920-as trauma előzményeiről, következményeiről és szindrómáiról kérdezte a Múlt-kor.
Iskola tananyaga nem lehet a tudományos irodalom kicsinyített mása. Hogyan lehet elkerülni ezt a buktatót? Lőrinc László ezt kísérli meg bemutatni Mátyás koráról szóló óratervével – rögtön két változatban.
Országszerte 204 könyvtár infrastrukturális fejlesztése valósulhat meg 2010 végéig az Európai Unió több mint 2,2 milliárd forintos támogatásával a Tudásdepó Expressz elnevezésű program keretében. (Forrás: Kultúra.hu)
Június 4-én, csütörtökön megkezdődnek az idei érettségi szóbeli vizsgái. Hat napon keresztül zajlanak az emelt szintű érettségik, majd június 15-étől kerül sor a középszintű szóbeli vizsgákra.
Ha minden követelés teljesült volna, ma Magyarország területe körülbelül 60 ezer négyzetkilométer lenne – Trianon 89. évfordulóján a Figyelőnet Zeidler Miklós történészt kérdezte.
Valószínűleg múzeumba került Olaszországban az a számítógép, amely az 1992-es „Tiszta kezek” (Mani pulite) néven ismert nagyszabású korrupcióellenes vizsgálat minden adatát őrzi. (Forrás: Kultúrpart)
Bár világszerte tiltakozásokkal és tüntetésekkel emlékeznek az 1989-es eseményekre, Kínában médiacsend és elnyomás övezi a június 4-i események emlékét. (Forrás: Múlt-kor)
Hézagosak a tanulók 1956-tal kapcsolatos ismeretei, tudásuk elsősorban pedagógusfüggő – derül ki a Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet nemrégiben végzett kutatásából. A diákok ezen kívül nehezen tudják elkülöníteni a különböző nemzeti ünnepek eseményeit egymástól. (Forrás: Kultúra.hu)
A román-magyar történelem vetélkedése talán a tankönyvek lapjain érhető a legjobban tetten, mivel azok mintegy sűrítve foglalják össze az aktuális (nemzeti) történelmet. Az Múlt-kor e-folyóirat legújabb számában ezen középiskolai történelemtankönyvek összehasonlító elemzésére tesz kísérletet.
Rendszerváltás 20 – Szembenézés és párbeszéd. A Szembenézés Alapítvány műhelykonferenciája a rendszerváltás szimbolikus évfordulóján – a Nagy Imre és mártírtársai kivégzésére emlékező újratemetés után húsz évvel – 2009. június 16-án.
Esélyegyenlőség vagy tehetséggondozás? – nagyjából e fogalmakat állítja szembe két szabaddemokrata politikus javaslata, amely egyebek mellett megszüntetné a nyolcosztályos gimnáziumokat. (Forrás: HVG)