A[1] fogalmak és kulcsfogalmak használata a hagyományos, Bloom-taxonómia szerinti valamint az újabb, kompetencia-alapú követelményekben is szintezetten, életkoronként, témakörönként más-más szinten várható el. Tehát – akárcsak idegen nyelvek tanításakor – a diákoknak nem szükséges azonnal helyesen használni, fejből pontosan felidézni minden, a tanórán sorra kerülő fogalmat, kulcsfogalmat, ismeretelemet. A fogalmakat – ismeretelemként – felismerni kell tudniuk […]
Fogalmak fogságában, avagy hogyan tanítsuk az elvont, gyerekek számára sokszor érthetetlen történelmi szakkifejezéseket címmel jelentettünk meg pályázatot, amelyre a témával kapcsolatos „jó gyakorlatokat”, szakmai metodikai cikkeket vártunk a kollégáktól.
Deák Ágnes előadásának videója itt nézhető meg (1:26:45-től) Az előadás írásos anyaga itt olvasható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Révész Tamás előadásának videója itt nézhető meg (2:03:50-től) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Prof. Dr. Pálffy Géza előadásának videója itt nézhető meg (51:46-tól) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Habsburg–spanyol világbirodalom A spanyol Nagy Armada 1588 nyarán ugyan vereséget szenvedett az angol hajók ellen a La Manche csatornában, de a váratlan angol győzelem nem jelentette Spanyolország hanyatlásának kezdetét, arra néhány évtizeddel később került sor. Fordítva több igazság lenne a felvetésben: az Armada veresége Anglia felemelkedésének, külpolitikai sikereinek első látványos jele volt. Abban az értelemben […]
Dupcsik Csaba előadásának videója itt nézhető meg (13:34-től) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
A konferenciát házigazdaként Józsefváros polgármestere, Pikó András üdvözölte. Nézze meg a videót! (0:25-től) Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
A Történelemtanárok Egylete (TTE) az országos konferenciájuk után adott ki állásfoglalást, melyben a közoktatás helyzetére is kitérnek. Szolidaritást vállalunk az elbocsátott és elbocsájtással fenyegetett tanárkollégákkal – írják közleményükben, szerintük tényleges munkabeszüntetést lehetővé tevő jogi szabályozásra lenne szükség, és támogatják az európai szakszervezeti jogosultságok visszaállítását Magyarországon. Hozzáteszik azt is, hogy fontosnak tartják a sztrájk és a történelmi tananyaghoz […]
A Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusa az Index megkeresésére elmondta: múlt héten is munkabeszüntetés volt az intézményükben, akkor a tanárok 60 százaléka sztrájkolt, most valamivel kevesebben tiltakoznak. Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre 21 százalékkal emelhetik a pedagógusok bérét, az azt követő évben közel 25 százalékkal, egy évvel később pedig a jelenlegi bázishoz mérten […]
A Magyar Tudományos Akadémia tanulmányi csapatversenyt hirdet klímaválság és fenntartható fejlődés témakörben 9–12. osztályos diákoknak. A Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett versenyen a legjobban teljesítő csapatok és tanáraik értékes díjakat kapnak, a döntő győztesei pedig elutazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti fúziós reaktorhoz. A versenyre október 19-én 16 óráig nevezhetnek 3 fős csapatok a verseny.mta.hu weboldalon. A verseny a Középiskolai […]