Orbán Viktor október 23-i zalaegerszegi beszédében számos történelmi tévedés, valótlanság és torzítás olvasható. „Az egerszegiek az elsők között voltak, akik 1956 októberében egy percet sem késlekedtek utcára vonulni…” – állította a szónok. Paksy Zoltán zalaegerszegi történész szerint (Facebook-poszt, október 25., 9:19) valójában csak október 26-án vonultak utcára. „… és az utolsók között tették le a […]
Részlet a cikkből: Az akadályozott gyermekeknél a téri tájékozódás zavarát az észlelési tevékenység eltérései okozzák: pl. síkban nem tudnak magukhoz igazítani, forgatják az előttük levő lapot, ennek megszüntetéséhez hosszas gyakorlásra van szükség. A téri tájékozódási zavar mellet az időben való tájékozódás zavarával is küzdenek ezek a gyerekek. Olvassa el az egész írást! Óravázlat Tevékenység Kapcsolódó […]
Részlet a cikkből: A kulcsfogalmak tanításának helyi tervezése Az általánosabb és elvontabb fogalmak kialakításának feladata időben túlnyúlik egy-egy téma megtanítását, de még az évfolyamokon is, és térben sem zárulhat le a tantárgyi határoknál. A feladat átlépi az iskolán belüli szokásos választóvonalakat, a tanéveknél hosszabb távú, és az egyes tantárgyaknál szélesebb körű tervezést, más nézőpontból nevelőtestületen […]
Volt egyszer egy tankönyvcsalád… A szegedi Mozaik Kiadó történelemkönyvei a kétezres évek közepén jelentek meg a tankönyvpiacon. Hatásuk olyan volt, mintha friss levegőt engedtünk volna be a tantermek ablakain: tele voltak izgalmas illusztrációkkal, szövegezésük megfelelt a tanulók életkori sajátosságainak, a tankönyvi és munkafüzeti feladatok pedig világosak és érdekesek voltak. Látszott, hogy gyakorló tanárok írták őket: […]
A[1] fogalmak és kulcsfogalmak használata a hagyományos, Bloom-taxonómia szerinti valamint az újabb, kompetencia-alapú követelményekben is szintezetten, életkoronként, témakörönként más-más szinten várható el. Tehát – akárcsak idegen nyelvek tanításakor – a diákoknak nem szükséges azonnal helyesen használni, fejből pontosan felidézni minden, a tanórán sorra kerülő fogalmat, kulcsfogalmat, ismeretelemet. A fogalmakat – ismeretelemként – felismerni kell tudniuk […]
Fogalmak fogságában, avagy hogyan tanítsuk az elvont, gyerekek számára sokszor érthetetlen történelmi szakkifejezéseket címmel jelentettünk meg pályázatot, amelyre a témával kapcsolatos „jó gyakorlatokat”, szakmai metodikai cikkeket vártunk a kollégáktól.
Deák Ágnes előadásának videója itt nézhető meg (1:26:45-től) Az előadás írásos anyaga itt olvasható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Révész Tamás előadásának videója itt nézhető meg (2:03:50-től) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Prof. Dr. Pálffy Géza előadásának videója itt nézhető meg (51:46-tól) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései
Habsburg–spanyol világbirodalom A spanyol Nagy Armada 1588 nyarán ugyan vereséget szenvedett az angol hajók ellen a La Manche csatornában, de a váratlan angol győzelem nem jelentette Spanyolország hanyatlásának kezdetét, arra néhány évtizeddel később került sor. Fordítva több igazság lenne a felvetésben: az Armada veresége Anglia felemelkedésének, külpolitikai sikereinek első látványos jele volt. Abban az értelemben […]
Dupcsik Csaba előadásának videója itt nézhető meg (13:34-től) Az előadáson bemutatott PPT itt látható. Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései