A megújulás lehetőségei a történelemoktatásban címmel február 5-én, 9 órai kezdettel konferenciát rendez a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola a Sziget utcai épületben. Jelentkezési határidő: 2011. január 25.
A Holokauszt Emlékközpont a helytörténeti kutatás és az alternatív pedagógiai módszerek iránt érdeklődő tanárok jelentkezését várja a Nemzetközi Holokauszt Emléknaphoz (január 27.) kapcsolódó alternatív pedagógiai bemutató órákra, filmbemutatóra és a fotógyűjtő pályázat eredményhirdetésére.
A szerencsejáték már régtől fogva nagy népszerűségnek örvendett, játékszenvedélytől hajtva vagy a gyors meggazdagodás reményében sokan kártyáztak vagy kockáztak. 1771. január 19-én folytatták le Debrecenben azt a vizsgálatot, amelyben Kleiner Ferencet kérdezték ki egy biribisnek nevezett szerencsejátékról. (Kulcsár Krisztina, Magyar Országos Levéltár)
A Jeruzsálem 1099-es ostromát követő mészárlást vallásos őrület helyett valójában hidegvérű nyugalommal követték el – állítja a korszak egyik kutatója, aki szerint ezzel a szomszédos muszlim államok számára üzent az új keresztény vezetés. (Forrás: Múlt-kor)
Dr. Dobrovits Mihály (tud. munkatárs, ELTE Közép-Ázsiai Kutatócsoport) előadása a a Történelemtanárok (20.) Országos Konferenciáján („Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet).
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet megrendülten tájékoztatja a szakmai közvéleményt, hogy prof. Dr. Zsolnai József, a Pannon Egyetem professor emeritusa, egyik jogelőd intézményünk, az Országos Közoktatási Intézet volt (alapító) főigazgatója életének 76. évében, 2011. január 12-én elhunyt.
Három tényező rendkívül fontos szerepet játszik abban, hogy a fiatalok szélsőséges szervezetekhez csatlakoznak: a nagyszülők múltja, a szülőkkel való rossz kapcsolat és a társadalmi környezet – véli egy német kutató. (Szegő Iván Miklós, hvg.hu)
A középkori Magyarország egyik legnagyszerűbb építészeti emlékének kellett majdnem maradéktalanul elpusztulnia ahhoz, hogy helyet adjon a 150 éves török megszállásból éledező Buda fővárosi törekvéseit kifejező épületnek. A várhegyen álló királyi palota építéstörténete nemcsak az országgal, de a várossal is sorsközösségben volt mindenkor. (Kelecsényi Kristóf cikksorozata a hg.hu-n)
Korai halála következtében Vasvári Pálnak élete során mindössze egyetlen arcképe készült, ennek létrejöttét is csak a Teleki Blanka-féle leánynevelő-intézet növendékei rajongásának köszönhetjük. Vasvári az ő kérésüknek eleget téve ült modelt 1848 tavaszán Barabás Miklósnak. (Németh György, Magyar Országos Levéltár)
Dr. Fehér Bence (egyetemi docens, KRE BTK Történettudományi Intézet) előadása a a Történelemtanárok (20.) Országos Konferenciáján („Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet).
Az új közoktatási törvénnyel és Nemzeti alaptantervvel várhatóan újra megváltozik az oktatáspolitika embereszménye. Úgy tudjuk, ezentúl a diákoknak „hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulásának, országunk új alkotmányos rendjének” megfelelő emberként kell majd elhagyniuk az iskolát. Íme, néhány korábbi és az idei „új ember kovácsa”-elképzelés. (Balla István, Figyelőnet)