Nemrég értek véget a különböző szintű történelem érettségik. Ebben a cikkben gyűjtjük a feladatsorokat, megoldásokat és a kapcsolódó interjúkat, riportokat. Várjuk az önök véleményét is az iroda@tte.hu email címre.
A közösségi médiából és a Wikipediáról gyűjtik az információt, és kifejezetten nehézséget okoz számukra a hosszabb, szöveges háttéranyagok feldolgozása és az ismeretek szöveges visszaadása – derül ki egy friss, a Z-generáció tanulási szokásait vizsgáló felmérésből. E helyzetre az iskolának is reagálni kellene. (HVG)
A Történelmi Kávéház következő előadására 2014. május 8-án 15 órakor az ÁBTL aulájában kerül sor (Budapest, VI. ker. Eötvös utca 7.) Az előadás címe: Akcióban a Katpol „sötét részlege” – Adalékok a „B” (Támadólagos elhárítás) osztály működéséhezElőadó: Okváth Imre
A történelem egyik fő kérdése, tudományként és iskolai tantárgyként is az, hogy kivel, hol, mikor, mi történt a múltban. Ugyanilyen fontos alapkérdés azonban az is, hogy miért (milyen okból vagy milyen céllal) és hogyan (milyen körülmények között, milyen változássorozat részeként) történt mindaz, ami történt. Az első kérdésre adható válaszok többnyire jól azonosítható tények, és a […]
Kukorelli István és Miklósi László volt Várkonyi Benedek vendége a Kossuth Rádió A tudomány hangjai című műsorában. A téma az 1985-ös választások. A hanganyagot itt éri el. (.mp3 / 26 Mb)
Ötletek a prezentáció történelemórai felhasználásához. Cikkem témája a prezentáció módszertana. Mi az, ami megfontolásra érdemes, mielőtt összeállítunk egy bemutatót? Mire ügyeljünk, mielőtt ilyen jellegű feladatot adunk egy-egy vállalkozó szellemű diákunknak? Ha valamely tananyagunkhoz prezentációt keresünk, akkor meglehetősen sok kész művet találunk. Ezeket ugyanúgy használhatjuk, mint bármely más, interneten talált kincset. Vessük alá szakmai kritikának, módosítsuk, […]
Prezentáció a történelemórán. A digitális kultúra elterjedésével és a számítógépezési szokások változásával egyre nagyobb az igény (és a nyomás) arra, hogy a modern technológiát a történelemórákon is alkalmazzuk. A számítógépet nagyon sokoldalúan használhatjuk fel filmek, filmrészletek levetítésétől kezdve az online játékokig (pl. Honfoglaló). Diákjaink számítógépek, okostelefonok, okostelevíziók mellett élnek, mi, tanárok pedig gyakran csak „bevándorlók” […]
Tisztelt Címzett! 2014 áprilisától megbízást kaptam arra, hogy az OECD PISA program irányítótestületében képviseljem Magyarországot. A 2014. évi első ülésről a részletes szakmai beszámolómat elkészítettem és tájékoztatásul megküldöm az Önök részére. Csatolom továbbá azokat az angol nyelvű dokumentumokat is külön fájlban, amelyek az ülés háttéranyagai voltak, és amelyek nyilvánosságra hozhatóak. Ezeket az adott dokumentum hivatkozási […]
A tankönyvpiac átalakítása az április 6-i országgyűlési képviselőválasztás előtt négy nappal teljesedett ki, amikor az állam megvásárolta a Nemzeti Tankönyvkiadó jogutódját, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót és az Apáczai Kiadót. A szintén államosított, tankerületi felügyelők által ellenőrzött iskolák csak ezektől rendelhetnek tankönyveket, és tantárgyanként csak kettőből választhatnak. A többi kiadó – például a Mozaik – nagyon […]
Az ajánlottak között szerepel Bánhegyi Ferenc tankönyvsorozata is, amely évek óta számos szakmai bírálatot kapott. Hitlerről szóló életrajzi ismertetése alapján a diákok akár szimpatizálhatnak is a náci vezérrel, de idealizálja a szerző Horthy szerepét is – történészek és társadalomtudósok tiltakozása a javasolt tankönyvlista ellen. (megminden.hu)