Kopcsik István történelemtanár szerint az Isten, haza és család hangoztatása sokkal inkább a hatalom eszköze, mintsem iránytű, és a kereszténységen belül a katolikus egyház különösen szívesen el is játszotta ennek az eszköznek a szerepét. Beszélgetésünk második részében a Történelemtanárok Egyletének bizottmányi tagja felidézi, hogy ez a hármas jelszó már megjelent az 1848-’49-es szabadságharc ideje alatt […]
1956-ban lázadó radikálisok, a fasiszta Magyarország volt katonái fogtak fegyvert, rengeteg gyilkosságot követtek el, még a sorkatonák is brutális mészárlások áldozatai lettek – ez olvasható az 56-os forradalomról az új állami orosz tankönyvben, amiből szeptembertől kötelező jelleggel fog minden 17 éves tanulni Kalinyingrádtól Vlagyivosztokig.
Az Isten, haza és család hangoztatása sokkal inkább a hatalom eszköze, mintsem iránytű, és a kereszténységen belül a katolikus egyház különösen szívesen el is játszotta ennek az eszköznek a szerepét – mondja Kopcsik István történelemtanár. A Történelemtanárok Egyletének bizottmányi tagja szerint Magyarországon totális politikai célokból hivatkoznak istenre. Mindemellett tudatos alattvaló képzés folyik. Nem véletlenül mondják […]
Az államalapító királyról az ünnep utáni napon Kopcsik István a Klubrádió Reggeli Gyors című műsorában Szénási Sándor kérdéseire válaszol. Mire használja a politika a meghatározó történelmi szereplőket? Róma vagy Bizánc? Miért avatták Istvánt szentté? Hallgassa meg! Ha további „történelmi különórákat” is hallgatna, a kék ikonra kattintva segítse a TTE működését!
Knausz Imre írása (Tani-tani Online) Joggal gondolhatjuk, hogy a homályos tudat természetes ellenszere a világismeret, amelynek közvetítése klasszikusan az iskola feladata. Csakhogy az iskola a 20. század folyamán maga is betagolódott a homályos tudat társadalmi újratermelésének folyamatába… Ez egy hosszabb szöveg. Az alábbiakban a gondolatmenetet áttekintő bevezető olvasható. A teljes esszé pdf formában tölthető le. „Mi […]
A nyár közepén a Belügyminisztérium négy köznevelési rendeletet bocsátott társadalmi vitára: a tanév rendjét, a státusztörvény végrehajtási utasítását, és két saláta jogszabályt, bennük többek között a tankönyvellátás új szabályozásával. Egyik jogszabály esetén sem történt előzetes egyeztetés a szakszervezetekkel, annak ellenére, hogy ezek alapvetően érintik a munkavállalók érdekeit. Az Európai Uniónak tett ígéret miatt formálisan teljesíti […]
Ha valaki a szlovákok magyarok általi ezeréves elnyomásáról beszél, annak azt javaslom, hogy vegyen egy hideg zuhanyt, mondja Kamil Sládek történész. Kamil Sládek (1966) néprajz és történelem szakon végzett, jelenleg az oktatási minisztériumban dolgozik, illetve az Európai Politikai Központ munkatársa, ahol az uniós integráció értékbeli, politikai és gazdasági aspektusaival, illetve azok Szlovákiára gyakorolt hatásaival ismerteti meg […]
„A motiváció egy folyamatosan biztosítandó eleme az oktatásnak.” Márta, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára. Ismert versenyszervező és taneszközkészítő, 1001 történet című holnapja sokak által látogatott módszertani kincsesbánya. Többször részt vett a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek készítésében, valamint az érettségi vizsga korszerűsítésében. Színvonalas munkájáért 2019-ben a Történelemtanárok Egylete Szebenyi Péter-díjában […]
Mennyi idő jut a közoktatásban Latin-Amerika térségére? Miért vetődött fel a feketék behurcolása Amerikába? Kik küzdöttek a függetlenségért? Miként hatottak a nagyhatalmi változások a felszabadító mozgalmakra? Mikor alakult ki a Bolivár-kultusz? Kik Bolivár követői? Mi Latin-Amerika és a világ optimista jövője? A Különóra adásában Para-Kovács Imre kérdéseire Kopcsik István válaszol. Hallgassa meg! Ha további „történelmi különórákat” is hallgatna, a […]
Az érdemi tárgyalásra továbbra sincs fogadókészség a minisztérium részéről. Májusban a Tanítanék és a Civil Közoktatási Platform kezdeményezésére 15 oktatási civil szervezet meghívót küldött Pintér Sándor miniszter részére, amelyben egyeztetésre hívta őt és szakértőit az oktatás problémáiról. A meghívólevelet egyelőre csak levelezés követi, a tárgyalás megszervezése nem kezdődött meg. – A CKP híre.
1993-ban járunk. A Történelemtanárok Országos Konferenciája állásfoglalást ad ki a tárgyilagos történelemtanításról. Mit olvashatunk ebben? Ezek a gondolatok így, harminc év távlatából, s főleg a mostani Nemzeti Alaptanterv perspektívájából, meglehetősen idejétmúltnak hatnak – holott ezek egyetemes, ma is vállalható értékek. A szöveg egyik szerzője, Knausz Imre rendkívül sokoldalú ember. Tanított gimnáziumban, dolgozott számos pedagógiai intézetben, […]