Van, amihez mindenki ért. A foci, az iskola és a tankönyv is ide tartozik. Ebben a blogban a tankönyvekről beszélünk. Milyen a jó tankönyv? Egy másik miért rossz? Tanulod? Tanítod? Netán írod? A gyereked, unokád használja? Vagy a szomszéd? Szólj hozzá!
Kaphat szobrot egy határozottan antiszemita, a zsidótörvények szigorítását és 1944-ben a zsidók kitelepítését kívánó, a háború utolsó pillanatáig németpárti politikus ma állami pénzből? Hóman Bálint, a két világháború közötti történész és kultuszminiszter rehabilitációja az Akadémiát is nehéz helyzet elé állítja, és egy sor érzékeny kérdést hoz elő: külön lehet-e választani a politikát a tudománytól, mi […]
Igaz, Guevara tényleg nem volt elégedett a létező szocializmussal. De nem annak diktatórikus jellege, hanem ellenkezőleg, „megalkuvásai” miatt. Nyikolaj Leonov tolmács és diplomata visszaemlékezése szerint, 1960-ban Moszkvában Che arra kérte a szovjet vezetőket, hogy adjanak támogatást egy évi egymillió tonna vasat és acélt termelő üzem megépítéséhez, mert „Kubának önellátóvá kell válnia”. Az ehhez hasonló sztálini […]
Sok kép és film maradt fent a kedvesen mosolygó, szivarozgató, munkásokkal együtt dolgozó Che Guevaráról. Öltözködése, modora laza és közvetlen, barátságos volt. Korai naplójából pedig egy együtt érző, az emberi szenvedésre fogékony fiatalember képe rajzolódik ki. Ez azonban Che egyéniségének csak egyik oldala. Bővebben a Tényleg oldalán…
Ernesto Che Guevara (1928-1967) argentin orvos valóban diktatúrák ellen szervezett felkeléseket, például Fulgencio Batista kubai, vagy René Barrientos bolíviai uralma ellen. De amit helyette ajánlott, az nem a demokrácia volt, hanem egy még kíméletlenebb diktatúra. Bővebben a Tényleg oldalán…
Loránd Ferenc korának meghatározó pedagógusa, tudósa volt, de mindenek előtt érzékeny, a gyerekekre mindig figyelő ember. 2005-ben az OKNT elnökeként nyitotta meg konferenciánkat. 1996-ban „Soha többé Auschwitzot!” címmel adott elő a Történelemtanárok Országos Konferenciáján. Ennek újraközlésével emlékezünk rá.
Loránd Ferencre a TTE 1995. évi konferencián elmondott „Soha többé Auschwitzot!” című előadásának újraközlésével emlékezünk. Bizonyára sokakban megfogalmazódik a kérdés: miért kell az iskolákban a holokauszttal „foglalkozni”? Ez a feltételezés nem légből kapott. Álljon itt bizonyításul két egyetemi tanár kollégámmal való beszélgetésem rövid felidézése. A két jeles professzor két különböző egyetemen tanít és tölt be […]
A Történelemtanárok Egylete meglepődve értesült Hóman Bálint szobrának tervezett felállításáról. Ezt csak úgy tudjuk elképzelni, ha a feliraton történészi működése mellett szerepel az is, amiért felelős. Felelősségét, a zsidótörvények és a német orientáció terén játszott kezdeményező szerepét érdemben nem befolyásolhatja, hogy egyes embereket később megmentett. Javasoljuk továbbá, hogy inkább Lázár Andornak kellene méltó emléket állítani, […]
Neighbours history – Visegrad countries in mutual visions and perspectives A PANT Polgári Társulás projektje a V4‐es országokban élő történelemtanároknak kínál módszertani anyagokat. A Szomszédok történelme – a visegrádi országok kölcsönös szemléletben és perspektívákban elnevezésű, a Nemzetközi Visegrádi Alap (International Visegrad Fund) stratégiai fontosságú pályázata keretében támogatott projektnek köszönhetően olyan négynyelvű oktató DVD jelent meg, […]
Vietnamnak a 20. században francia (1954-ig), japán (1940-1945) és amerikai (1964-1973) csapatokkal kellett felvennie a harcot. Messziről úgy látszik, hogy ez egy folyamatos függetlenségi harc volt, melynek élén Ho Si Minh, a mosolygós Ho apó állt, hiszen 1945 és 1969 között ő vezette az ún. Vietnami Népi Felszabadítási Hadsereget, vagyis a Viet Minh-t. Bővebben a […]