A Történelemtanárok Egylete emiatt már évek óta szorgalmazza, hogy ne zsúfoljanak bele ennyi ismeretet a tananyagba, Miklósi László szerint is a felére, harmadára kellene ehhez csökkenteni a tananyagot.
Néhány hete az Index újságírója érdeklődött az új, állami kísérleti tankönyv Horthy-korról szóló részéről. A cikkben megemlített egyik probléma kifejtése következik. Nem csak a könyv hiányosságáról van szó; a Horthy-kori belpolitikai viszonyok iskolai tálalásának van egy 1945 után kialakult hagyománya – és ez az, amitől nem távolodtak el eléggé a kísérleti tankönyv alkotói sem.
A történelem öl, butít és nyomorba dönt. Különösen a félreértett, vagy meghamisított. Adolf Hitler, mint a Mein Kampfból sejthető, elhitte az antiszemita történetmagyarázóknak, hogy a középkorban azok a német városok hanyatlottak le, amelyek beengedték falaik közé a zsidókat, a többi viszont szépen fejlődött. Miért ne hitte volna el akkor a közelmúltra vonatkozó állítást, hogy a […]
Minden történelemtanár szembesül azzal, hogy a tanulók elfelejtik a korábban tanultakat. Ez részben természetes, vannak azonban olyan dolgok, amelyeket mindig és mindenkinek tudnia kellene, hasonlóan ahhoz, ahogy matematikaórán a szorzótáblát. Szükségesek a továbbhaladáshoz, vagy egyszerűen illik emlékezni rájuk. A kerettanterv is föltételezi és felsorolja azokat az előzetes ismereteket, amelyekre az adott új téma épül.
Nem a zsidótörvényeket támogató, nácibarát Hóman Bálintnak kellene szobrot állítani, hanem Lázár Andornak, aki szembeszállt az őrülettel. (A szerző a TTE alelnöke.)
Két tanulságos nap 2015. július 9-10-én kétnapos – német nyelvű – workshopot rendezett Budapesten a bécsi Simon Wiesenthal Intézet (VWI, http://www.vwi.ac.at/), amelynek szervezésébe a TTE és a Zachor Alapítvány is bekapcsolódott.
Új kutatási eredmények – egy történelemtanár szemévelA Történelemtanárok Egyletének képviseletében vehettem részt a 2015. július 6-tól 8-ig Gödöllőn a Szent István Egyetemen rendezett konferencián. Nekünk, történelemtanároknak is jól hasznosítható új kutatási eredményekről számoltak be külföldi és határon túli, illetve itthoni magyar levéltárosok, intézményvezetők. Az alábbiakban erről adok ízelítőt.
Új blog indult, amelyen a tankönyvekkel kapcsolatos tapasztalatokat lehet megosztani.A nyest.hu ismertetését ezzel zárja: „…érdemes lesz nyomon követni az ott zajló vitát – tanárként és szülőként egyaránt. Azt pedig csak remélhetjük, hogy a szakmai diskurzus elér majd az oktatásügyi döntéshozókig is”. nyest.hu
Új blog indult, amelyen a tankönyvekkel kapcsolatos tapasztalatokat lehet megosztani.A nyest.hu ismertetését ezzel zárja: „…érdemes lesz nyomon követni az ott zajló vitát – tanárként és szülőként egyaránt. Azt pedig csak remélhetjük, hogy a szakmai diskurzus elér majd az oktatásügyi döntéshozókig is”. nyest.hu
Van, amihez mindenki ért. A foci, az iskola és a tankönyv is ide tartozik. Ebben a blogban a tankönyvekről beszélünk. Milyen a jó tankönyv? Egy másik miért rossz? Tanulod? Tanítod? Netán írod? A gyereked, unokád használja? Vagy a szomszéd? Szólj hozzá!