A Történelemtanárok Egylete (TTE) az, aminek a neve alapján gondolni lehet, illetve egy kicsit talán több is annál: amellett, hogy összefogja az ország töritanárait, rendszeres és tudományos értelemben is komoly tevékenységeket folytat, konferenciákat szervez (legutóbb éppen arról, hogy mit kezdjünk a most százéves orosz forradalommal és hogy hogy érdemes tanítani az 500 éves reformációt), és miközben szakmai […]
A történelem gigantikus zsákutcája, amiből még ma sem találtunk ki teljesen? Pislákoló fény az éjszakában, minden későbbi történés ellenére? Mi az ún. „nagy októberi szocialista forradalom” ma, száz év után, hol tartanak ebben a történészek, és mégis hogy a francba tudtak Leninék hatalomra kerülni? Puccs, rosszul elsült nagyhatalmi játszma, történelmi véletlen és a forradalmi kánon […]
Örömünkre több médium is idézi a TTE állásfoglalását a NAT-ról és a kerettantervről. Ezúton is jelezzük: a Történelemtanárok Egylete a hatályos NAT-ot és kerettantervet véleményezte az Eszterházy Károly Egyetem Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatóközpontjának kérésére. Ha az új NAT, illetve az új kerettanterv(ek) megismerhető lesz, azokról is közzétesszük álláspontunkat.
A Történelemtanárok Egylete állásfoglalást adott ki a NAT-ról és a kerettantervről, melyben azt írják, örömmel veszik, hogy hosszú évek ellentétes gyakorlata után a szakmai szervezetektől elemzés készítését kérik a jelenleg Magyarországon érvényes tantervi-tartalmi szabályozókról.
A Történelemtanárok Egylete (TTE) a hatályos Nemzeti alaptantervről és kerettantervekről kiadott állásfoglalásában erősen kritizálja a tartalmi szabályozásokat.
Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatóközpontja nevében Csapodi Csaba, a Tudástartalom Kutatási és Fejlesztési Osztály osztályvezetője 2017. október 9-én felkérte a pedagógus szakmai szervezeteket, így a Történelemtanárok Egyletét is arra, hogy elemezzék a jelenlegi tartalmi szabályozókat 2017. október 31-ig. Az alábbiakban közöljük a TTE válaszát.
„Végre tényleg értékelni kell azokat, akik tanítanak” – mondja Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke, aki vendégszerzőnknek adott interjúban a tankönyvek és atlaszok sorsáról, az érettségiről is beszélt, és persze arról, hogy mi választja el a XIX. és a XXI. század oktatását. És hogy milyen érzés egy lelőtt amerikai repülőgép alumíniumdarabjából készült vietnámi fésűt a […]
Mint hasonló területtel foglalkozót, fölhívjuk figyelmét a Magyar Néprajzi Társaság Gűjtő Szakosztályának pályázatára, amire évente várjuk a hagyományos értékeket szemléltető néprajzi hangvételű munkákat. Pályázni lehet saját vagy mások visszaemlékezésének (interjú, napló, önéletírás), levelezések,falukrónikák, régi szokások, mesterségek dokumentálásával, az egyéni és közösségi életmód, annak történeti változásának, a társadalmi kapcsolatok, intézményrendszerek átalakulásának és újak kialakulásának dokumentálásával, a helyi sajátos kultúra elemeinek bemutatásával. […]
Javában tart az Orbán-kormány emlékezetpolitikai nyomulása, amelynek jegyében a kabinet által létrehozott vagy ellenőrzés alá vont történeti kutatóintézetek revízió alá vették az elmúlt száz év, de különösen a Horthy-korszak – korábban konszenzusosnak tűnő – történelem-szemléletét. Kérdés, hogy a történésztársadalmat megosztó fordulat miképp jelentkezik a történelemtanításban. A pedagógusok úgy látják, eddig csak visszafogottan jelentkezett a közoktatásban. […]
Nagyinterjú a TTE elnökével. Miként lett történelemtanár? Hogyan kapcsolódott az Egylet alakítása a rendszerváltáshoz? Milyen javaslattal fordult Göncz Árpád titkárságához a TTE elnöke? Ezekről is olvashat az interjú első részében.