• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Ott másként van? Szinkron atlaszhasználat
2009. október 22. csütörtök, 0:00
Címkék: módszertani cikk

A megszerzett ismeretek alkalmazására, interiorizálására kiváló lehetőséget teremthet, ha a különböző szaktárgyi atlaszokat egyszerre használjuk, egyes tényeket, adatokat összehasonlítunk – mindezt esetleg a kooperatív tanulás módszereire alapozva. (Baracs Nóra)

Ott másként van? Szinkron atlaszhasználat: lehetőség a kooperatív tanulásra (pdf)


Részlet a cikkből:

Országos és helyi kiadású napilapok, a jól szerkesztett hírműsorok is gyakran használnak tematikus térképeket illusztrációként. Ezek nemcsak topográfiai ismeretet közvetítenek, hanem adatokat is, és szimbolikus jelek segítségével igyekeznek felhívni a befogadó figyelmét bizonyos tényekre, összefüggésekre. Tematikus térképekkel gyakran találkozhatunk a hetilapokban (pl. HVG, Élet és Tudomány) vagy a tudományos folyóiratok (pl. National Geographic) esetében. Ezeket is érdemes bevinni az óráinkra.

Érdemes lenne a kiadóknak vagy a minisztériumnak megfontolni, hogy egy egységes földrajzi és történelmi atlasz kiadása nem segítené-e elő azt a folyamatot, hogy a különböző órákon megszerzett ismereteket a diák egységesen kezelje, komplexen, a körülötte levő valósághoz jobban igazodva értelmezhesse. Az integrált atlasz azért is fontos lenne, mert földrajzot az iskolák többségében csak a 9. és 10. évfolyamon tanulnak, de a történelem és a társadalomismeret tantárgyakhoz főleg a 11. és 12. évfolyam tudná használni ezeket a térképeket, ekkorra azonban a tanulók többsége a földrajzi atlaszt már a fiók mélyén őrzi. Az integrált atlasznak az lenne a fő rendeltetése, hogy sajátos összefüggéseket lehessen felfedezni a különböző tantárgyi ismeretek összekapcsolása révén.

A szinkron atlaszhasználat jól megoldható a kooperatív tanulás során alkalmazott módszerek segítségével, javasolható az ún. szakértői mozaiktechnika. A tudást az egyik csoport a történelmi, a másik a földrajzi atlasz használatával oldja meg, egy másik csoportban pl. szöveges ismeretszerzés folyik. Új csoportokat hozunk létre, ahová „szakértőként” érkezik három-három diák, és átadja egymásnak a korábban megszerzett ismereteket. Nézzünk két konkrét példát.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017