Kevés
diák készül természettudományos pályára, ami 5-10 éven belül tanárhiányt
is okozhat ezen a területen. A Gimnáziumok Országos Szövetsége elnöke,
Szebedy Tas szerint ennek legfőbb oka a kötelező óraszám és tananyag
csökkentése volt. (Forrás: Inforádió)
Az elmúlt években jelentős veszteségek érték a
természettudományos oktatást – mondta az InfoRádióban a Gimnáziumok
Országos Szövetségének elnöke. Szebeni Tas hozzátette: 2002 óta 10
százalékkal csökkent ezeknek a tárgyaknak az óraszáma, ezzel együtt a
tananyag is.
Ezzel párthuzamosan a
természettudományok egyre kevésbé vonzóak a továbbtanulásra készülő
fiatalok számára.
Ráadásul a tervek szerint a
jövőben a fizikát, a kémiát, a biológiát és a földrajzot egyesítve, egy
úgynevezett science tantárgy keretében oktatnák ezeket a tárgyakat,
amely a szövetség elnöke szerint nem képezne valódi tudással bíró
szakembereket.
Kroó: nem látnak benne
kihívást
Kroó Norbert fizikus szerint a
természettudományok más okból sem vonzóak a diákok számára. Mint
mondta, ezeket a tárgyakat a középiskolákban úgy tanítják, hogy a diákok
semmilyen megoldandó feladattal nem találkoznak a tananyag elsajátítása
során, így nem látnak kihívást benne.
A Magyar
Tudományos Akadémia alelnöke szerint ezért nagy szerepe van a
szakköröknek és a kutatóintézetek nyílt napjainak.
A
természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok hiányának veszélye
Kroó Norbert szerint is fennáll. Mint mondta, ez nem magyarországi
jelenség, korábban például Nagy-Britanniában is szembenéztek hasonló
problémával. Ott azonban megtehették, hogy szinte egyik napról a másikra
megkétszerezték a fizikatanárok fizetését.