1. Az alulírott pedagógus szakmai szervezetek egyetértenek az alábbiakkal:
szükség van tartalmi szabályozásra;
a NAT feladata, hogy minden iskola tantervéhez a kötelező egységes alapot biztosítsa;
fontos, hogy a NAT előírja az alapkészségek hosszabb ideig tartó, folyamatos fejlesztését.
2. A szervezetek nem tudják elfogadni, hogy:
a NAT pedagógiai szakaszhatárai önmagukban határozzák meg az iskolaszerkezet változásait;
a 10. évfolyam végén kötelező vizsga legyen azok számára, akik folytatják középiskolai tanulmányaikat.
3. A szervezetek megítélése szerint a NAT életbelépéséhez elengedhetetlen, hogy:
a minisztérium a NAT elfogadása után rövid idővel az Alapelvekre és a Követelményekre épülő, választható minta- vagy kerettanterveket jelentessen meg; (avagy megengedő értelmében) elkészüljön a szakmai viták során kialakult, majd kipróbált vizsgakövetelmények (alapvizsga, érettségi);
szükséges, hogy a 11-12.(-13.) évfolyam tananyagára vonatkozó koncepció is készüljön;
minden iskola és diák számára rendelkezésre álljon a NAT követelményeit figyelembe vevő megfelelő tankönyv- és taneszköz választék;
megoldott legyen az államilag garantált, finanszírozott a résztvevő tanár és az iskola számára a szükséges feltételeket biztosító (pl.: ingyenes tanfolyam, órakedvezmény, utazási költségtérítés) -tanítói, tanári át – és továbbképzés;
megkezdődjék a közoktatást szolgáló pedagógusképzés reformja.
4. Támogatjuk, hogy a NAT-ban következetesen tükröződjék az a szemléletmód, amely figyelembe veszi az adott korcsoport fejlődéslélektani és képesség-fejleszthetőségi sajátosságait, ezáltal törekedve a tantervi maximalizmus elkerülésére.
5. Célnak tekintjük, hogy röviddel az ezredforduló után 12 évfolyamos kötelező képzés valósuljon meg.
6. A NAT a nemzeti alapműveltséget meghatározó dokumentum -s nem a finanszírozás alapja. Az állam jogszabályban határozza meg a közoktatás alapfeladatait és biztosítsa az ehhez szükséges-a helyi viszonyokat is figyelembevevő – normatív támogatást.
7. A NAT működőképességének sikere érdekében biztosítani kell a szükséges szakmai és társadalmi feltételeket. Ezért nélkülözhetetlen:
A közoktatás-fejlesztés koncepciójának szakmai és politikai konszenzussal való elfogadása;
A garanciális elemeket biztosító közoktatási, önkormányzati, államháztartási törvény és a finanszírozással kapcsolatos egyéb törvényeknek és jogszabályoknak a NAT bevezetésével egyidejű tartalmi összehangolása;
A kapcsolódó jogszabályokkal (pl.: felsőoktatási törvény, szakképzési, kisebbségi törvény, Óvodai Nevelési Program) történő egyeztetés.
Elvárjuk, hogy a szakmai szervezeteknek meghatározó szerepe legyen az egyeztetési folyamatban. Szervezeteink készen állnak a további egyeztetésre a NAT, a kapcsolódó jogszabályok, dokumentumok ügyében, azért, hogy mielőbb elkészüljön a tartalmi szabályozás.
Budapesti Általános Iskolai Igazgatók Kollégiuma, Budapesti Pedagógus Kamara, Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete, Keresztény Pedagógus Kamara, Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, Magyarországi Pedagógus Szaktanácsadók Egyesülete, Történelemtanárok Egylete