Kipattan a frissen végzett történelemtanár az egyetem homloka mögül, teljes fegyverzetben: felvértezve tudással, pedagógiai és módszertani ismeretekkel. Lendületesen indul az osztályterem felé, repíti a tudat, hogy tudja, mi az applikációs sorozat, a bemeneti szabályozás vagy a műveltségtartalom. Mi baja történhet? Például, hogy megbotlik a küszöbben… Beszélgetéssorozatunk témái olyan csapdák, melyekbe gyakran beletévednek a kezdők. Mi […]
Különös időszerűsége miatt hívjuk fel olvasóink figyelmét portálunk egy 2004. évi (!) publicisztikájára. Ebben a cikkíró szinte látnokként tekint napjainkra.A Barlangi Béla által jegyzett írás több pontjával találkozunk a 2012. szeptember 1-jén életbe lépő köznevelési törvényben.
Minden kedves olvasónknak jó nyarat, kellemes nyaralást kívánunk! Friss tartalommal a honlapon augusztus vége felé, hírlevéllel szeptember első hetében jelentkezünk.
Úgy vélem, nem lehet annál fontosabb, mint az, hogy időről időre áttekintsük a honismereti mozgalom lehetőségeit, feladatait, és különösen egy-egy honismereti akadémiai tanácskozás előtt célszerű ezt megtenni. A következőkben megfogalmazott helyzetértékelés és javasolt célkitűzések nem a mozgalom vezetésének gondosan kiérlelt véleményét tartalmazzák, hanem alulírott személy egyéni véleményét tükrözik. Vagyis a megfogalmazása (bár objektivitásra törekszik), de […]
Közeledik ismét június 4-e, a Nemzeti Összetartozás Napja (NÖN). Tanároknak és ezen belül a történelemtanároknak érdemes elgondolkodni azon, mit lehet és érdemes kezdeni ezzel. Az emléknapot megalapozó joganyag és a megrendezését segítő pedagógiai háttéranyag mely elemeire érdemes támaszkodni, melyekre nem, és miért? (Lőrinc László írása)
Június 4-e a Nemzeti Összetartozás Napja lett két éve Magyarországon. A trianoni béke dátumának ezzel megváltozott a profilja. Az elemi felháborodás két világháború közötti irredenta jelszavait fölváltotta az etnikai, kulturális, történeti azonosság és közösség hangsúlyozása. Trianon fogalmát a mai kormányzat a negatív, térségünkben agresszív indulatokat keltő jelentéstartományból megpróbálta kimozdítani és a pozitív érzelmeket keltő összetartozás […]
A rendszerváltás óta lehetővé vált a történelmi múlt szabad feldolgozása, a nyílt diskurzus az összes olyan témával kapcsolatban, amelyek a kommunista korszakban tabunak számítottak. Ezek között az egyik legfontosabb helyen a holokauszt áll. Tanári munkámban hivatalos iskolai emléknappá válása előtt is nagy hangsúlyt fektettem az európai zsidóság második világháborúban bekövetkezett katasztrófájának tanítására. (Peragovics Ferenc)
Ha kilépek az esztergomi Dobó Katalin gimnázium kapuján és jobbra fordulok, légvonalban kb. egy kilométerre – már a szlovák oldalon – magasodnak a Kovácspataki-hegyek. Csenevész tölgyessel borított dombok inkább, hiszen magasságuk nem éri el a 400 métert sem, optikailag mégis fenséges a látvány, mert sziklás oromzatukkal közvetlenül a Duna fölé emelkednek. (Peragovics Ferenc)
„…a tévhitkutatás jóval több, mint érdekességekre való rácsodálkozás, még ha kétségtelenül lehet a témának egy bulvár-szintje is, elképzelhetők a történelmi tényekkel kapcsolatos oknyomozások kereskedelmi tévék csacska magazinműsorainak színvonalán is. Hahner Péter és mások könyvei azonban arra mutatnak rá, hogy a dolgot érdemes sokkal komolyabban venni, akkor is, ha a tévhitek leleplezései nagyon is olvasmányosak, helyenként […]
„Diákjaim 2012 májusában egy történelemversenyen való részvételükért jutalmul parlamenti látogatáson vehettek részt.” Miklósi László élménybeszámolója egy jutalomlátogatásról az Országházban.
Április 14-én délelőtt 10 órától rendhagyó módon nyilvános közgyűlése lesz a Történelemtanárok Egyletének. A nyilvános vitafórum nemcsak az egylet tagjainak, hanem minden érdeklődő számára nyitott.