• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Miért tanulnak könnyebben a fiatalok?
2006. november 27. hétfő, 0:00

Köztudott,
hogy a fiatalabbak könnyebben tanulnak az öregeknél. Az Oxford Egyetem
tudósai most azt is megmondják miért.
(Forrás: SG)

A Neuron című szaklapban publikált tanulmány szerint a
különbség abból adódik, hogy a fiatal elme még egészen más struktúrában
tárolja az emlékeket, melynek következtében a fiatal agy könnyebben
tanul, az idősebb viszont hatékonyabban tárolja az
információkat.


A fenti
következtetéseket egy patkányokon végzett kísérletsorozat alapján vonták
le, melyben a tanulás és az emlékezés kapcsán kialakuló idegsejt
tevékenységet tanulmányozták.


Az
idegsejtek a köztük levő csomópontokon, a szinapszisokon átmenő jelekkel
kommunikálnak. Egyes szinapszisok azonban “némák” és nem aktiválódnak,
amikor a sejtek elküldik egymásnak kémiai jeleiket. Az oxfordiak egy
rendkívül részletes lézeres leképezés alkalmazásával figyelték meg a
sejtek közötti ingerület átadását végző szinapszisok viselkedését,
elsősorban elektromos tevékenységükre, valamint a kalcium ion molekulák
mozgására összpontosítva.


Az 1
mikron széles felvételekből kiderült, hogy a néma szinapszisok sokkal
gyakoribbak a fiatal agyban, és elsősorban akkor szólítják őket a
sejtek, amikor friss emlékek áramlanak be az agyba. Ilyenkor az ingert
észlelő receptorok aktívvá teszik ezeket a szinapszisokat. Az idősebb
agyban kevesebb a néma csomópont, a kutatók szerint azért, mert a
receptorok többségüket már felhasználták, így az idősebb agynak a
korábban aktivált szinapszisokat kell újra használnia, amit jókora adag,
a kémiai jelek átvitelét tápláló neurotranszmitterek bejuttatásával ér
el, fokozva a szinapszisok erejét.


A
kutatást vezető dr. Nigel Emptage szerint felfedezéseik segíthetnek
megismerni a fiatal és az idős agy tanulása közötti különbségeket. A sok
aktiválható szinapszis nagyban hozzájárulhat a csecsemők
fogékonyságához, például a nyelv elsajátításához. Később azonban egyre
nehezebbé válik a visszaemlékezés, ami valószínűleg annak köszönhető,
hogy alapjaiban más módon raktározzuk el az információkat, a rendszer
azon elemeit is igénybe véve, melyeket egyszer már
felhasználtunk.


Az egyértelmű, hogy a
fiatal agy könnyedén szippantja magába az adatokat, azonban kevésbé
hatékony a korábban megtanultakkal való összekapcsolásban. Az észlelési-
és viselkedéstudományi szakértők szerint az elmélet, mely szerint
mindez sejtmechanizmusok műve, érdekes és manipulálásuk akár új
távlatokat is nyithat a tanulásban, azonban további kísérletekre lesz
szükség az igazolásukhoz.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Galéria

Rendszerváltás - civil szemmel

Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciája

Sorsfordító változások... - amelyek után új irányt vett a történelem

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2021. évi díjazottja: Hidas Gábor

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Támogatók

Adomány

Címkék

alapvizsga civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap felhívás kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT nyílt levél tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017