• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Legyen kötelező az emelt szint?
2006. április 6. csütörtök, 0:00

A
pedagógusok egy részének tetszését nem nyerte el a kétszintű érettségi. A
tapasztalatok alapján azonban az idén már kétharmaduk
elengedhetetlennek tartja a népszerűbb szakokra az emelt szintű
matúrát.
(Forrás: Népszabadság)

Egy részük egyenesen kötelezővé tenné a nehezebb
vizsgát a felvételihez. A pedagógusoknak csaknem a fele kötelezővé tenné
az emelt szintű érettségit a felsőoktatási felvételihez – derül ki a
Felvételi Információs Szolgálat legfrissebb felméréséből, amelynek során
317, érettségit adó középiskola 2286 tanárát kérdezték meg. A kétszintű
érettségi rendszere tavaly – botrányok közepette – debütált.
Emlékezetes: az egyik legnagyobb felháborodást az váltotta ki, hogy a
felvételihez ugyan nincs előírva az emelt szintű érettségi, a
gyakorlatban azonban az olyan slágerszakokra, mint a nemzetközi
kommunikáció, a pszichológia, illetve a jogi és a gazdasági képzések,
lehetetlen volt bejutni a hét többletpontot érő emelt szintű vizsga
nélkül. Az idén – bizonyos idegen nyelvi szakokat kivéve – még mindig
nem lesz kötelező letenni az emelt szintű érettségit. Ezzel azonban
csupán a pedagógusoknak a harmada ért egyet, 27 százalékuk pedig csak
részben, 44 százalékuk viszont egyáltalán nem tartja ezt jónak. (Magával
a kétszintű érettségi rendszerrel is csupán a pedagógusok 33 százaléka
ért egyet, másik egyharmaduk viszont egyáltalán nem ért egyet vele.)


A tavalyi tapasztalatok alapján a
pedagógusok nagy része bizonyos szakokra kifejezetten szükségesnek is
tartja a sikeres felvételihez az emelt szintű vizsga letételét. A
tanárok 77 százaléka szerint a jogi és szociális igazgatási szakokra
feltétlenül szükség lesz majd az emelt szintű matúrára, a bölcsész
szakok esetében a válaszadók 71 százaléka gondolja így, a gazdasági
szakoknál pedig a 63 százaléka. Kisebb arányban látják szükségesnek a
pedagógusok a nehezebb vizsga megírását az egészségügyi (46 százalék),
az informatikai (37 százalék), a természettudományi (34 százalék) és a
műszaki képzéseknél (35 százalék).


A felmérésből az is kiderült, hogy jócskán akadnak
„fehér foltok” a tanároknak a kétszintű érettségivel kapcsolatos
ismereteiben. A megkérdezettek 23 százaléka mondta azt, hogy ismeri a
rendszert. 64 százalékuknak saját bevallásuk szerint is vannak
hiányosságai, 11 százalékuknak ráadásul sok is, egy százalékuk pedig
egyáltalán nem is ismeri a kétszintű érettségi rendszerét. Olyan
alapvető dolgokkal, hogy csak azért az emelt szintű érettségiért jár
pluszpont, amely tárgyból a felvételi eredményt (szerzett pontok)
számítják, vagy hogy, ha egy vizsgatárgy alapján számítják a szerzett
pontokat, az abból a tárgyból tett emelt szintű érettségiért nem hét,
hanem 14 többletpont jár, a pedagógusoknak csak a 65, illetve a 34
százaléka van tisztában.


Persze a
pedagógusoknak nemcsak az új, kétszintű érettségi rendszerével kellett
az elmúlt időszakban megismerkedniük, hanem a szeptembertől minden
egyetemen és főiskolán elinduló bolognai folyamattal is. A következő
tanévtől a felsőoktatási intézmények – néhány kivételtől eltekintve –
már nem indíthatnak hagyományos egyetemi és főiskolai szakokat: minden
diáknak előbb az úgynevezett bachelorképzésre kell felvételiznie, majd
utána léphet tovább (de csak a 35 százalékuk) a következő,
masterszintre, majd a doktori fokozatra.


A felmérés szerint a bolognai folyamat lépcsőivel, a
magyar felsőoktatási rendszerben várható változásokkal leginkább az
igazgatók és a továbbtanulásért felelős tanárok vannak tisztában: 15-15
százalékban nyilatkozták azt, hogy teljes mértékben ismerik a
változásokat, körülbelül 38 százalékuk jártas a témában, de nem látják
tisztán a jövőképet. A gimnáziumi osztályfőnökök és szaktanárok mintegy
30 százaléka alig vagy egyáltalán nem ismeri a változásokat.


A bachelor- és a master-fokozatok
bevezetése a pedagógusok egyharmadának nyerte el teljes mértékű
támogatását, 47 százaléknyian részben egyetértenek vele. A legnagyobb
mértékben az igazgatók (43 százalék) és a továbbtanulásért felelős
tanárok (39 százalék) tetszését nyerte el az új rendszer, az
osztályfőnökök 45 százaléka viszont nem értett egyet vele.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017