Az
országgyűlés hétfőn több oktatásra vonatkozó törvényt
módosított.
(Forrás: osztályfőnök.hu)
A Közoktatási törvényre vonatkozó
módosítások
Különmunka,
teljesítményértékelés
„Az egyik
legfontosabb változás 2007. szeptember 1-jétől az lesz, hogy a
pedagógusokat nem kötelezhetik külön díjazás nélküli órák megtartására. A
munkáltató továbbra is elrendelheti a heti kötelező óraszám feletti két
plusz órát, ám kizárólag külön óradíjért.” Fontos tudni, hogy a
költségvetési törvény alapján szintén szeptembertől lép életbe a
kötelező óraszámok emelése: ez az alap- és középfokú oktatásban heti 22
órát jelent. Az immár külön óradíjért elrendelhető plusz 2 óra tehát
ezen felül értelmezendő.
„Fontos
lépés az is, hogy a pedagógusoknak adható, kiemelt munkavégzésért járó
kereset-kiegészítésnél előnyben kell részesíteni azt, aki az intézményi
teljesítményértékelés alapján jobban dolgozott. A minőségi munkát tehát
ezentúl konkrét anyagi elismerés követi.”
Sajátos nevelési igényű tanulók,
esélyegyenlőség
„Lényeges változás
áll be a sajátos nevelési igényű tanulók ügyében. Az volt a cél, hogy
ezek a gyerekek valóban az állapotuknak, helyzetüknek megfelelő
foglalkozást, oktatást kapják, ezért a törvénymódosítás szigorítja
ezeknek a tanulóknak a vizsgálatát, a besorolási feltételeiket, és
konkrétabban meghatározza az ellátásukban közreműködő szervezetek
feladatait is. Az óvodák, iskolák, kollégiumok szerepe például nőni fog:
a módosítás szerint elsősorban ezen intézmények felelnek azért, hogy a
náluk lévő sajátos nevelési igényű gyerekeknek megszervezzék a megfelelő
foglalkozásokat.”
„Az
esélyegyenlőség érdekében tett fontos lépés, hogy hazai és nemzetközi
közoktatási kistérségi pályázatokon ezentúl előnyben kell részesíteni
azt a társulást, ahol hátrányos helyzetű település van, vagy a
halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya eléri a 25 százalékot. A
pályázatokon egyébként is kizárólag akkor indulhat el bármilyen
intézmény, ha a pályamunkába beletesz egy konkrét esélyegyenlőségi
intézkedési tervet.
A kistérségi
társulásokat ösztönzi a közös regionális pályázati lehetőségeken kívül
az a módosítás is, amely a nyolcnál kevesebb évfolyammal működő
általános iskolák számára kötelezővé teszi, hogy továbbműködési
engedélyüket négy évente meghosszabbítsák.”
Intézményfenntartók, nem állami
intézmények
„Könnyítés lesz az
önkormányzatoknak, intézményfenntartóknak, hogy egyes többcélú
intézmények ezentúl több olyan feladatot is elláthatnak, amit eddig nem.
A pályaválasztási tanácsadást például össze lehet vonni a
munkaerő-piaci tanácsadással. A családsegítő szolgálathoz csatlakozhat
az iskola-egészségügyi ellátás. Lehetőség nyílik arra is, hogy több
iskola összefogjon, és közös napközit szervezzen. Az önkormányzatok
mozgásterét bővíti az a módosítás, amely szabályozza a nem állami
(egyházi, magán- stb.) intézmények bevonását az oktatási
feladatellátásba. A nem állami fenntartásban lévő óvoda, iskola például
az önkormányzattal történő megállapodás függvényében köteles lesz egy
bizonyos számú hátrányos helyzetű gyereket is felvenni (a maximálisan
felvehető létszám minimum 25 százalékát).”