Három oktatással
kapcsolatos válságjelenség kapott különleges közfigyelmet az elmúlt
években – számol be róla Berényi Eszter-Berkovits
Balázs-Erõss Gábor cikke az Élet és Irodalomban.
A jóindulatú szegregációról
Az egyik a köz- és felsõoktatás
expanziójának problémája, s az ebbõl fakadó – technokrata
szemszögbõl megítélt – munkaerõ-piaci és
finanszírozási feszültségek. A másik téma a hazai romák
kirekesztettsége, az iskolában, különösen vidéken folytatott nyílt
etnikai szegregáció problémája. A harmadik vitatémát a legutóbbi két
PISA-felmérés (2000, 2003) adatai kínálták, amelyek megmutatták a
tanulói teljesítmények hanyatlását, és – nagyrészt éppen a
szegregációból fakadó – óriási és másfél évtizede növekvõ
szóródását is.1 Mindazonáltal errõl, az
egyenlõtlenségek szempontjából legfontosabb szóródásról alig
esett szó, jóllehet, az elmúlt években kezdett közmegegyezés kialakulni
arról, hogy valami nem működik jól a magyar közoktatásban, ám ez
leginkább a „műveltség hanyatlása”, a „színvonal csökkenése” fölötti
sajnálkozásban látszott kimerülni, szemben az oktatáskutatók lényegibb
meglátásaival. E cikkben a szegregációval és az
egyenlõtlenségekkel foglalkozunk, nem pedig az iskolarendszer
„hatékonyságával” avagy a „műveltség” kérdésével, ugyanakkor olyan
inherens okokra próbálunk rámutatni, amelyek a szabad iskolaválasztáson
alapuló, a kvázi piaci jellegű, szélsõségesen decentralizált
magyar iskolarendszer „normális” működésében lelhetõk fel, s
nem csupán a nyílt etnikai szegregáció gyakorlatában (jóllehet ez utóbbi
ugyancsak nagy jelentõségű és korántsem elhanyagolható
jelenség).
A külön cigány osztályok,
cigány iskolák működését illetõen érzékelhetõ
nemcsak a társadalomtudósok és civil szervezetek figyelme, hanem még az
Oktatási Minisztériumé is. Az integrált oktatás érdekében csakúgy, mint a
roma gyerekek feltűnõen gyakori fogyatékossá nyilvánításával
szemben történtek bizonyos lépések. Ám mindezek az intézkedések nem
érintették a tulajdonképpeni lényeget, amennyiben a szegregáció nyílt,
elsõsorban kistelepüléseken tapasztalható formája jogi
fellépésekkel esetenként még korrigálható is, de a nagy és spontán,
korántsem csupán a romákat sújtó szegregációs folyamatok attól még
érvényesülnek. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy a probléma
elsõsorban nem jogi, hanem szociológiai, ezért eseti jogi
lépésekkel nem is lehet rajta igazán segíteni. Kertesi Gábor és Kézdi
Gábor szerint az iskolarendszer egyenlõtlenségeket
növelõ hatásának magyarázata a „társadalmi státus (vagy
etnikai hovatartozás) és a tanulásban várható sikeresség (a
„képességek”) közötti összefüggés”, amit, írják, „statisztikai tényként
kezelt[ek], de amelynek magyarázata kívül esett a tanulmány fókuszán”.2
Mi éppen ennek magyarázatára teszünk itt kísérletet.
A diszkrimináció legfõbb jellegzetességei
magából az oktatási rendszerbõl fakadnak, illetve annak kvázi
piaci jellegébõl.3 Négy fõ tényezõ –
amelyek a szabad iskolaválasztás rendszerében jogosultságokként, illetve
választásként jelennek meg – határozza meg a tanulók iskolákba
rendezõdését, vagyis azt, hogy melyik iskola mennyi és milyen
gyerekkel működhet, illetve, hogy kinek hova lesz esélye bekerülni. E
négy elem az iskolák finanszírozásának módja, a szülõk szabad
iskolaválasztási joga, az iskolák tanulók közötti válogatási joga
(esetenként törvénysértõ módon felvételivel), végül a saját
tanterv készítésének és „tagozatok”, speciális osztályok indításának
joga, akár már az elsõ osztálytól
kezdõdõen.
Amennyiben tudjuk, hogy a családok pozíciói eleve
egyenlõtlenek, többek között lakóhelyük és
társadalmi-gazdasági státusuk függvényében, akkor fel kell tennünk azt a
kérdést, hogy ezeket az eleve létezõ
egyenlõtlenségeket az iskolarendszer vajon csökkenti,
újratermeli avagy még növeli is. Vegyük például a PISA-felmérést. Ennek
kapcsán elég kevés szó esett arról, hogy miközben a magyar diákok
átlagos teljesítménymutatói rosszak, az egyenlõtlenségi
mutatók még inkább azok: fogalmazhatnánk úgy is, hogy az olvasásból
kapott kettes osztályzat sok egyes és kettes alá mellett pár ötöst
jelent, míg más országokban hármas-négyes-ötösökbõl jön ki
egy négyes átlag. Vagyis nemcsak hogy alacsony az átlag, de óriási a
szórás, mind a gyerekpopuláció, mind az iskolák tekintetében. Valójában a
PISA-felmérés ezen adatai az igazán megdöbbentõek. A számok
azt mutatják, hogy a magyar oktatási rendszerben a középosztálybeli
tanulóknál „a nemzetközi átlagnál sokkal nagyobb mértékű
elõny[e] mutatkozik a teljesítmények terén. (…) A kevésbé
kedvezõ hátterű tanulók számára ez ugyanilyen mértékű
hátrányként jelenik meg, tükrözve az oktatási rendszeren belüli nagyfokú
egyenlõtlenséget.”4 Viszont úgy tűnik, ma Magyarországon az
egyenlõtlenség problémája korántsem kerül elõtérbe
az önkormányzati döntéshozók, illetve az oktatási intézmények
gyakorlatában.
Ehelyett a
„hatékonyság” lesz a jó működés legfõbb ismérve, amely
jelentheti egy iskola bezárástól való megmenekülését a gyereklétszám
fenntartásának avagy jó alkupozícióinak köszönhetõen; máskor
egy iskola válogatott tanulói révén felmutatott jó tanulmányi
eredményeit; és jelentheti a „gyenge képességű” tanulók idejekorán való
kiszűrését, speciális osztályba irányítását, illetve mindezeket
együttvéve. Persze az egyenlõtlenségek
újratermelõdését is lehetne hatékonyan enyhíteni, de jelenleg
nem fogalmazódhatnak meg intézmények feletti célok, mivel a rendszer
önfenntartása, illetve a középosztályi környezetbõl
érkezõ „problémátlan” gyerekek oktatása-nevelése játszik
központi szerepet.
A
PISA-felmérésbõl világossá vált az is, hogy a magyar
iskolarendszer településszerkezeti jellemzõi milyen
erõsen nyomják rá bélyegüket az iskolai
egyenlõtlenségekre: egy budapesti gyereknek jóval több esélye
van jó minõségű általános és középiskolába kerülnie, mint
egy faluban élõ kortársának. De a lakóhely szerinti
egyenlõtlenségek Budapesten belül is meghatározzák a diákok
jövõjét. A decentralizált önkormányzati rendszer
következményeképp a kerületek szinte teljesen önállóan alakíthatják
oktatáspolitikájukat. Minden egyes kerület komplex, önálló oktatási
rendszer. A gazdagabbak lehetnek bõkezűbbek, ha akarnak, míg a
szegényebbek kénytelenek fogukhoz verni a garast. Azonban a hátrányos
helyzetű kerületeken belül is kialakul az iskolák közötti hierarchia,
éppen a szülõk szabad iskolaválasztási lehetõsége,
illetve az iskolák szabad diákválasztási lehetõsége miatt:
ekkor az eleve csekély erõforrásokat is
egyenlõtlenül osztják el, tehát a társadalmi hierarchiában
alul lévõk még roszszabbul járnak.
Az alábbiakban, a fent meghatározott négy aspektusra
támaszkodva, azt kíséreljük meg bemutatni, hogy a decentralizált
önkormányzati rendszer, illetve az iskolarendszer és a „szabad
választás” jellegzetességeibõl fakadóan, hogyan jönnek létre
igen erõs különbségek iskolák és diákok között még egy ilyen
szűk területen – városrészen, kerületen, lakótelepen – belül is. E
cikkben, az iskolai szegregáció alakulását és az
egyenlõtlenségek „spontán” újratermelõdését
tárgyaljuk – szakítva azokkal a megközelítésekkel, amelyek az oktatási
rendszer szereplõit a többé vagy kevésbé racionális piaci
kalkuláció mentén próbálják meg megragadni, függetlenül attól, hogy a
szabad iskolaválasztás hívei vagy ellenzõi. Az iskolarendszer
kvázi piaccá való átalakulása pontosan azért jelent problémát, mert az
iskolaválasztási döntések meglehetõsen különböznek a piaci
döntés logikájától, ahhoz képest radikálisan heterogének, és sokkal
inkább elemezhetõk pl. az értékek, a kulturális
tõke, a társadalmi tapasztalatok fogalmaiban. Az
iskolaválasztási döntések természete nem illeszkedik a racionális döntés
logikájához, még a „döntés” fogalmának használhatósága is kétséges.
Objektíve a magyarországi iskolarendszer működése valóban a piacéhoz
közelít, de a szociológiai megközelítés nem hanyagolhatja el a „piaci”
résztvevõk társadalmi és kulturális meghatározottságait,
hiszen ezek a részvételt és sikerességet döntõen
befolyásolják. Az iskolarendszer valójában eleve nem alkalmas a piaci
működésre, a társadalmi cselekvés természete miatt.
Az iskolaválasztás szabadsága és az iskolák válogatási
joga
A magyar közoktatási
rendszerben a cselekvési szabadság kulcsfogalom. Szabadon választ
iskolát a szülõ, szabadon választ tankönyvet a tanár,
szabadon dolgozza ki pedagógiai programját az iskola, szabadon szervezi
át az oktatási intézményeket a – kerületi, illetve települési –
önkormányzat. Ugyanakkor a középszintű irányítók – a megyék és a
fõváros – nem igazán hozhatnak döntéseket.
A szülõk számára biztosított szabad
választás lehetõsége a rendszer talpköve. A jogi szabályozás
szerint az iskolaválasztás elõtt álló családok bármelyik
általános iskolát választhatják. Maguk az iskolák szabadsága ennél
kicsit korlátozottabb, de nem sokkal: minden évfolyamon kötelesek
legalább egy, úgynevezett „normál” tantervű osztályt indítani, amelybe –
elvileg – fel kell venniük az iskolakörzetükben lakó gyerekeket, de
emellett természetesen létezhetnek „speciális”, tagozatos osztályaik is,
ahol ezzel a kötöttséggel nem kell számolniuk. Elvileg az általános
iskolákba felvételiztetni nem szabad, de az iskolák jelentõs
része mégis így jár el. S a speciális, nem normál tantervű osztályaikba
szabadon válogathatnak a jelentkezõk közül (a
„képességfelmérés” ugyanis tagozatos osztály esetén nem tilos). A magyar
közoktatásban az általános iskolák szabadságához hozzátartozik az
illegális felvételi vizsgák szervezésének „joga”. Ugyanakkor, amennyiben
a rendszer lehetõvé teszi az iskolaválasztást, valóban nem
érthetõ, hogy miért tiltja álszent módon a felvételit. Hiszen
mi alapján válogatnának különben az iskolák a jelentkezõk
közül? Miért kínálnának különbözõ pedagógiai programokat, ha
nem szabhatnák meg, hogy ki veheti õket igénybe? A
gyakorlatban tehát szükségszerű, hogy kialakuljon a felvételi rendszere,
és efölött az iskolafenntartó önkormányzatok, illetve a minisztérium
valóban szemet is hunynak.
Jogilag
egyformán lehetõsége van minden szülõnek a
gyermeke számára megfelelõnek tartott iskola kiválasztására,
ám a gyakorlatban a szabad választás logikája e területen kevéssé
érvényesül. A szabad választás azt az alapelvet igyekszik érvényesíteni,
hogy mindenki megtalálhassa az igényeinek megfelelõ iskolát a
széles kínálat palettáján. Gyorsan kiderül azonban, hogy igényei nem
mindenkinek lehetnek, csak annak, aki az iskola számára is megfelel. Az
„igények” tehát nyomban „képességekké” változnak, a „gyenge képességű”
nem tarthat igényt olyan képzésre, amely az átlagnál nagyobb sikert
ígér, például nyelvi vagy matematika tagozatra. De ki mondhatja meg egy
hatéves gyerekrõl, hogy milyenek a „képességei”? A szociális
hátrány könnyen képességbeli lemaradásként kódolódhat. Úgy tűnik,
Magyarországon e tekintetben mit sem változott a helyzet a szocializmus
évtizedei óta. Legfeljebb annyiban, hogy e kódolási folyamatban élen
járnak a legmodernebb pedagógiai tudományok, amelyek
lélektani-fiziológiai alapon legitimálják beavatkozásukat. Így
mindenkinek az juthat, amit végsõ soron, tudományosan
kimutatott módon, „megérdemel”: kinek-kinek képességei szerint. Márpedig
a „képességek” társadalmi természetérõl való reflexió nem
része ennek a diskurzusnak. Így az „igényektõl” eljutunk a
legkeményebb társadalmi determinizmusig, amit az iskolaválasztás rendje
szükségszerűen hoz mozgásba. Az a jellegzetesség, hogy a naturalizált
képességek nyelvére fordítják le az eleve létezõ, az óvodában
kikristályosodó társadalmi különbségeket, a rendszer
működésébõl fakad, hiszen a szabad választás elve feltételezi
az egyenlõ kiinduló állapotot, amelyben mindenki osztozik.
Amennyiben pedig a szülõ/gyerek elvben meglévõ
lehetõsége ellenére nem választhat, mert az iskolák
választási, válogatási joga ezt felülírja, annyiban látszólag
szükségszerűen és jogosan kerül hátrányba; a sikertelenséget ebben az
értelemben tehát igazságosként fogják fel. Az elvi egyenlõség
egyenlõtlenséggé alakításának legitimációs elve tehát a
„képességek” természettõl fogva adott különbségeinek
feltételezése.
Abból az
alapelvbõl, hogy mindenkinek joga van megválasztani, hogy
hova jár iskolába, szükségképp következik, hogy a különbözõ
társadalmi csoportok tagjainak különbözõ esélyük lesz az
optimális választásra, illetve egyáltalán a választásra. Mit jelent az,
hogy a szülõk nem egyenlõ helyzetbõl
indulnak az iskolaválasztást illetõen? Azt, hogy nem ismerik
fel egyenlõ mértékben az iskolaválasztás fontosságát, többek
között azért, mert nem sajátították el avagy visszautasítják a
kompetitív logikát, nem rendelkeznek a döntéshez szükséges
információkkal és esetleg nem is törekszenek ezek megszerzésére. Vagyis
még mielõtt az iskola meghozhatná ítéletét a felvételt
illetõen, beindul az önkiválasztás mechanizmusa, tehát a
hátrányosabb helyzetű szülõk esetleg eleve rosszabb iskolával
próbálkoznak: visszarettenti õket az elit szellem, a magas
presztízs, a drága nyári táborok, a saját iskolai kudarc meghatározó
élménye, ami az iskolához mint intézményhez való viszonyt
alapvetõen meghatározza. A rendszer által az önálló cselekvés
és stratégiaalkotás képességével felruházott intézmények pedig
önreklámjaikban, marketingjükben könnyedén építhetnek a fenti
önszelekciós mechanizmusokra, már csak azért is, mert szakmai, iskolai
értékrendjük nem az alul lévõk, hanem a középosztály
kulturális mintáit követi.
Ugyanakkor a hátrányos helyzetű családoknak arra is
kevesebb az esélyük, hogy gyermekeik megfelelõ teljesítményt
nyújtsanak a hol leplezett, hol nyíltan megtartott – a törvény által
tiltott – felvételin. Olyan helyzet alakul ki, amelyben a kulturális
tõke különbségei lefordítódnak iskolai alkalmasságra, illetve
iskolaválasztási döntésekre. Ahol a közösségi (állami-önkormányzati)
oktatáson belül nincs meg a szabad választás joga – mint ahogy a legtöbb
nyugat-európai országban nincs, vagy csak korlátozott mértékben -, ott
ezek a különbségek nem jelennek meg már eleve, és ennyire idejekorán, az
iskolák, illetve osztályok szerinti elkülönítés szintjén, hanem
legfeljebb a települési egyenlõtlenségek mértékének
függvényében. Ezekben az országokban az önkormányzati és állami
iskolákban az iskolaválasztás szabályozott volta miatt jár együtt
mindenféle gyerek egy osztályba, azért, hogy e különbségek kevésbé vagy
legalábbis késõbb jelenjenek meg. Magyarországon viszont egy
gyerek sorsa jobbára hat-hét éves korában eldõl – és nem csak
az aprófalvas vidékeken – azzal, hogy olyan osztályba kerül, ahonnan
esetleg nem tanulhat tovább, akár a tanítás színvonala, akár az iskola,
az osztály jellege, akár az önkormányzati források hiánya
miatt.
Középosztályi közegben a
családok sokkal inkább tudnak élni az iskolák közötti válogatás
lehetõségével, és inkább tudják vállalni az ezzel a döntéssel
járó költségeket. Nemcsak a fárasztó, szelektív felvételiken vesznek
részt, hanem 5-6 éves gyermekeiket elõkészítõ
tanfolyamokra járatják, hiszen tudják, a tét óriási: vajon bekerül-e
gyermekük valamelyik jó hírű iskolába vagy egy még jobb hírű
elittagozatra, ahonnan szinte természetszerűleg tanul mindenki tovább
érettségit adó intézményben.
„Sajátos nevelési igényű” gyerekek és speciális
osztályok
A hátrányos helyzet
különleges és explicit iskolai megvalósulási formáját képezik a (kis
létszámú) fejlesztõ osztályok, ahova kimondottan a rossz
képességűnek, diszlexiagyanúsnak, antiszociálisnak vagy éppen
hiperaktívnak minõsülõ gyerekek kerülnek: városban
jobbára a munkás, alacsony státusú alkalmazott- s
munkanélküli-gyerekek, romák és nem romák egyaránt.
Õket fejlesztõpedagógusok,
pszichológusok, logopédusok – óvodák, nevelési tanácsadók,
„beszédvizsgálók” – irányították a megfelelõnek tartott
osztályokba. Ezekkel a gyermekekkel tehát valamilyen „probléma” van,
amit az iskolarendszer elkülönítésükkel vél megoldhatni, de legalábbis
kezelni.
Az egyre csak
mélyülõ demográfiai hullámvölgy miatt a gyerekhiánytól
rettegõ iskoláknak minden egyes gyerek számít: nemcsak igen
fontos anyagi erõforrást jelentenek, hanem fennmaradásuk
biztosítékai is. Egy-egy budapesti kerületben vagy vidéki nagyvárosban
az általános iskolai osztálylétszámok folyamatos csökkentésével, kis
létszámú fejlesztõ osztályok beindításával és
különbözõ „tanulási nehézségek” pluszóraszámban való
kezelésével ideig-óráig fennmaradhat a kiterjedt intézményrendszer,
elkerülhetõek a pedagógus-elbocsátások.5 A „rossz képességű”,
tehát többnyire hátrányos helyzetű gyerekekre specializálódott
osztályok létrehozása a bezárásoktól is fenyegetett iskolákban a túlélés
egyik fontos eszköze lehet, éppen ezért az iskoláknak is az az érdekük,
hogy az ilyen gyerekek rendszeres szűrése az óvodákban, illetve a
Nevelési Tanácsadóban biztosítva legyen. A fejkvótaalapú finanszírozás,
illetve az, hogy bizonyos, általában eleve hátrányos helyzetben
lévõ és/vagy szegregált iskolák, a gyereklétszám fenntartása
érdekében fejlesztõ osztályok indítására specializálódtak, az
egyik oka annak, hogy ezekbõl a fejlesztõ
osztályokból szinte lehetetlen továbbfejlõdni: a gyerekek
nagy része 8 éven keresztül jár ide, és igen ritkán kerül át normál
tantervű osztályba, hiszen az iskola alapvetõ érdeke, hogy az
osztály fennmaradjon. A másik ok az imént leírt, tagozatokkal és
felvételikkel operáló, a tanulási nehézségeket már az iskolába lépés
elõtt „diagnosztizáló” és szankcionáló
szélsõségesen szelektív rendszer. Márpedig, ha a tizenöt
fõs osztályból évente 3-4 gyerek „gyógyultnak” bizonyulhatna,
akkor hová lenne az osztály 2-3 év múlva? A problémák, ahelyett, hogy
megoldódnának, inkább intézményesülnek. S ezen nem változtat az sem,
hogy általában teljesen jóhiszeműen, a gyerekek vélt érdekeinek
megfelelõen zajlik a tanulási hátránynyal küzdõ
vagy „viselkedészavaros” tanulók elkülönítése problémamentesnek ítélt
társaiktól, hiszen az õ speciális – bár nem feltétlenül saját
maguk, hanem mások által meghatározott – „oktatási igényeik” szerint
fognak velük szemben eljárni. És bár látszólag arról van szó, hogy a
problémásnak minõsülõ gyerekekkel egyre
gondosabban törõdnek a különbözõ szakemberek,
valójában ez a „jóindulatú szegregáció” jóval egyértelműbben szolgálja a
gondoskodást végzõ intézményrendszer érdekeit, mint a
belekerülõ gyerekekét.
Az
ilyen, a zsákutcás képzés esélyét elõrevetítõ
„jóindulatú” és rejtett szegregációt elszenvedõk sorsa a
jövõbeli társadalmi felemelkedés esélyét illetõen
nem sokban különbözik a rosszindulatú, mondjuk a jászladányi eset
kapcsán tapasztalt szegregáció áldozataiétól. (Jóllehet, a nyílt etnikai
szegregáció elve önmagában nyilvánvalóan a legsúlyosabb.) Egy
logopédiai osztályba, s még sokkal inkább egy fejlesztõ
osztályba járó gyereknek – hacsak szülei nem képesek valamilyen oknál
fogva hathatós érdekérvényesítésre – szinte csak az kínál esélyt a
késõbbi továbbtanulásra, hogy lassan demográfiai
hullámvölgybe kerülnek a középiskolák is. Az így beskatulyázott
gyermekek helyzete kezdeti hátrányaikhoz képest pedagógiai értelemben
esetenként akár javulhat is, azonban szociológiai értelemben erre nem
sok esély van. Bár mindenki legjobb tudása szerint „törõdik
velük”, és az ilyen gyerekek ma már nem kerülnek tömegesen
kisegítõ osztályba, mégis stigmatizáltan járják végig a de
facto „gyengített tantervű”, a középiskolai továbbtanulásra
õket fel nem készítõ osztályokat:
munkaerõ-piaci esélyeik gyakorlatilag a nullával lesznek
egyenlõek.
Azokban az
iskolákban, amelyekben fenntartanak ilyen, rosszabb képességűnek,
illetve részképességzavarban szenvedõnek diagnosztizált
gyermekek számára létrehozott, úgynevezett fejlesztõ vagy
logopédiai osztályt, az iskolában tanulók társadalmi háttere sokszor
jóval kedvezõtlenebb – még ha az ún. normál osztályokat bele
is számítjuk az intézménybe járók társadalmi státusának átlagába -, mint
azokban az iskolákban, ahol különbözõ elittagozatokon
tanulnak a gyerekek, vagy ahol csak „normál” osztályok vannak.
Fejlesztõ osztályok ugyanis legtöbbször nem is létesülnek más
iskolákban, csak azokban, amelyek már eleve valamilyen
versenyhátránnyal indulnak az iskolák közötti küzdelemben. A „rossz”
környéken lévõ iskolák nagyobb arányban iskoláznak be
társadalmi hátrányokkal induló tanulókat. Ennek következtében a
környéken lakó középosztálybeli szülõk fejvesztett
menekülésbe kezdenek: õk esetleg azt is szívesen vállalják,
hogy naponta autóval szállítsák gyermeküket egy távolabbi iskolába,
mintsem hogy a „rossz iskolába”, „hátrányos helyzetűek” közé járjon. Az
általunk tárgyalt városi környezetben, ellentétben a kistelepülésekkel,
néhány percnyi gyalog- vagy autóútnyi távolságban általában több iskola
is található. Ezért a városi oktatási környezetben, mivel a menekülés
nem jár feltétlenül nagy nehézségekkel, nem csak az elit menekülhet a
rossz környékekrõl, hátrahagyva a közepes és a hátrányos
helyzetű családokat; inkább az történik, hogy kizárólag a
leghátrányosabb helyzetűek, az „underclass” tagjai maradnak az ottani
körzeti iskolában. Ezért jöhet létre egy-egy kerületi hierarchia élén
nemcsak egyetlen hiperszelektív iskola, hanem több, viszonylag magas
presztízsű intézmény, amelyek falai közé nemcsak az elitet, hanem a
helyi középrétegeket is beengedik. Ugyanakkor az alacsony társadalmi
státusú lakókat magában foglaló iskolakörzetek iskolái
erõteljesebben szegregálódnak, mint ha csak az elit tagjai
tudnának élni a vándorlás lehetõségével. Így az eleve
versenyhátránnyal induló iskolákban a szabad iskolaválasztás
következtében óhatatlanul egyre nagyobb arányban jelennek meg a tanulási
nehézséggel küzdõ, hátrányos helyzetű tanulók. A rossz
iskola így válik – a helyiek szemében, de objektíve is – még rosszabbá.
Egyetlen esélye arra, hogy ebbõl a hátrányából valahogyan
erényt kovácsoljon, ha „sajátos nevelési igényű” gyerekekkel foglalkozó
iskolává alakul át, olyan intézménnyé, ahova ez utóbbiak már nem csak
úgy „véletlenszerűen” jutnak el, hanem ahova õket
kifejezetten irányítják. Így teljesedik be a státuscsoport-alapú
szegregáció, amely korántsem pusztán etnikai alapon történik, s ezért
nem is csak kizárólag a romákat érinti. Ezek az iskolák látszólag önként
és dalolva válnak szegregált intézményekké, valójában azonban régebbi
pozíciójuk olyannyira korlátozza cselevési szabadságukat, hogy nem
nagyon van más választásuk. Az, hogy helyzetük korántsem irigylésre
méltó, kiderül abból is, hogy általában a többi, környéken
lévõ iskola örömmel veszi, ha kialakulnak efféle specializált
iskolák, még a gyerekhiány jelenlegi, ínséges idõszakában
is. A „jó” iskolák törekvése arra, hogy átirányítsák nemkívánatos
tanulóikat a rájuk szakosodott iskolába, az ott tanító, elvileg
felkészült szakembergárda – pszichológusok,
fejlesztõpedagógusok, logopédusok – jelenlétének
köszönhetõen legitimmé válik.
A pedagógusok felkészültsége avagy felkészületlensége
viszont ebben a helyzetben nem is igazán jön szóba, hiszen a szegregáció
miatt a sok „nehezen kezelhetõ”, „magatartászavaros”, avagy
tanulási nehézségekkel küzdõ gyereket egyszerre kellene
oktatni, ami valóban lehetetlennek bizonyul. Mi több, gyakran együvé
kerülnek a legkülönbözõbb problémákkal küzdõ
gyerekek, vagyis a szegregáció alapja a „normálistól” való eltérés vagy
lemaradás, még csak nem is a szakértõk által diagnosztizált
konkrét „probléma”. Hiszen a legkülönbözõbb okokból
ideirányított gyerekek nyilvánvalóan egymást is hátráltatják, ugyanakkor
problémáik különbözõ volta eleve kizárja, hogy célzott
fejlesztésben részesülhessenek. (A személyre szabott egyéni fejlesztési
terv alapján zajló foglalkozások okozhatnak szubjektív sikerélményt, de
az adatok nem igazolják sikerüket, hiszen a „normál” osztályba
átlépõk aránya minimális). Bizonyos iskolák „sikeres
programja” tehát gyakran nem mást jelent, mint hátrányos helyzetű
gyerekek begyűjtését, a szegregációra „specializálódást”. Vagyis ezek az
iskolák, vagy az iskolákon belüli bizonyos osztályok azon gyerekek
felvevõhelyeivé (avagy: elfekvõivé) válnak, akiket
mind a tagozatos, mind a „normál” osztályok elutasítottak.
Ebbõl is látszik, hogy nem a rosszul működõ
iskolákat szokás bezárni – mint azt a hatékonyság piaci ideológiája
sugallja -, hiszen a „rossz működés” eleve definiálatlan, hanem azokat,
amelyek nem tudják biztosítani a szükséges gyerekszámot pl. szegregált
osztályok indításával és/vagy amelyeknek gyenge az
érdekérvényesítõ képességük és/vagy eleve rosszak a működési
feltételeik, tehát bezárásuk viszonylag csekély ellenállásba ütközik
és/vagy amelyekbe szomszéd kerületbõl, szomszéd
településrõl járnak be a diákok, komoly pluszkiadásra
késztetve a fejkvótát kiegészíteni kénytelen fenntartó helyi
önkormányzatot.
Választás és
szegregálódás
Az iskolák piaca
nagyvárosokban sem működhet igazi piacként, faluhelyen még kevésbé. A
felelõsség az oktatáspolitikusoké, akik eleddig úgy tettek,
mintha az iskolák egyenlõ helyzetbõl indulnának,
és a versenyeztetés mindenkinek csak jót tenne. Ez a piac azonban a
szabadversenyes logikát sem teljesíti be. A finanszírozási rendszer
következtében például Budapesten egy iskola versenyhátrányba kerülhet
pusztán amiatt, hogy egy adott kerület szélén helyezkedik el: jóval
kisebb körbõl meríthet, mint a kerület belsejében
lévõ iskolák, amelyeknek „természetes” vonzáskörzete
egybeesik a fenntartó önkormányzat által támogatott vonzáskörrel. Az
iskola környékén, a kerületszélen lakó szülõk szabadon
választják, mert elvileg választhatják az út túloldalán található
iskolát. Igen ám, csakhogy az már egy másik önkormányzat felségterülete,
s a szűkös forrásokból nemigen jut mibõl kiegészíteni a
másik kerület gyerekeinek fejkvótáját. Ezért a kerületszéli lakosoknak
még hipotetikus választási szabadsága sem érvényesülhet, ha gyermeküket
pusztán a finanszírozás sajátosságai miatt nem veszik fel. A kerületi
önkormányzatok ugyanis mindent meg is tesznek annak érdekében, hogy az
általuk fenntartott iskolák ne engedjenek be kerületen kívüli gyerekeket
a falaik közé, pontosabban, igencsak megszűrik, hogy milyen
„képességekkel”/családi háttérrel rendelkezõ gyerekeket
engednek be.
Milyen mechanizmusokon
keresztül érvényesül tehát a „jóindulatú szegregáció”? A
szülõk nem szeretnék, hogy gyerekeik problémásként
megbélyegzett tanulókkal is együtt járjanak. A jelenlegi rendszerben,
amelyben az oktatásirányítás nem kíván beleszólni az iskolaválasztás
kérdéseibe, az eredmény tulajdonképpen a szülõk
érdekérvényesítõ képességének függvénye lesz. Márpedig a
„normális”, illetve a „magatartászavaros”, „tanulási nehézségekkel
küzdõ” gyerekek megoszlása függ családjuk társadalmi
hátterétõl. A beszédkészség és a szókincs, a különórák, de
leginkább a szülõknek a tanuláshoz és az iskolához mint
intézményhez való viszonya általában meghatározzák a gyerek iskolai
pályafutását. Magyarországon már az iskolába való bekerülését is. A
társadalmilag elõnyösebb helyzetben lévõknek
nagyobb esélyük van arra, hogy gyermekeik ne váljanak „problémássá”,
valamint arra is, hogy ne is kelljen elszenvedniük az iskolában a
„sajátos nevelési igényű” gyerekek közelségét, ugyanis õk
azok, akik jobban tudják érvényesíteni érdekeiket is. Megpróbálják tehát
elérni, hogy gyermekeik hasonló, középosztálybeli gyerekekkel járjanak
egy osztályba. Az iskolák szívesen elégítik ki az efféle
szülõi igényeket, hiszen nagyon költséges (fáradságos, kevés
sikerélménnyel kecsegtetõ) számukra a „problémás”
gyermekekkel való foglalkozás. Az eleve jó hírű iskolák és a jó hírű
iskolákat keresõ középosztálybeli szülõk egymásra
találásának eredményeképp a nehezebben tanuló, kevesebb iskolai sikerrel
kecsegtetõ gyerekek kiszorulnak, és inkább a rosszabb hírű
intézményekbe kerülnek be, vagy, a jelenlegi gyerekhiányos
idõkben, amikor még az elit intézmények sem engedhetik meg
maguknak, hogy „gyereket veszítsenek”, az iskolák „jó” osztályaiból a
„rossz” osztályokba. Mivel a „rossz képességű” gyerekeknek is kialakult a
felvevõpiaca, és mivel a képességek ideológiája jobbára
egyeduralkodónak bizonyul, mi sem állhat útjában az elkülönített
nevelésnek (a rossz képességűnek bélyegzettek e címkét annál is
hajlamosabbak elfogadni, minthogy ez egyezik társadalmi
tapasztalataikkal, amelyek így még tudományos alátámasztást is
nyernek).
Az iskolarendszer
legfõbb elemeinek egymásra hatásával tehát szükségképp olyan
mechanizmusok alakulnak ki, amelyek gátolják az egyenlõ
oktatáshoz való hozzáférést. Hazánkban ezért társadalmi származás és
iskolai pályafutás összefüggései erõsebbek, mint Európa más
országaiban, feltehetõen a rendkívül korai és kemény
szelekció, az egyenlõtlen, szegregált nevelési körülményeknek
köszönhetõen. Márpedig a társadalmi státust egyre inkább az
iskolai végzettség határozza meg; ezt jelenthetné valójában az annyit
szajkózott „tudásalapú társadalom” szlogenje. (Persze, az a kérdés is
felvethetõ, milyen „tudást” garantál a diploma, ám ez nem
annyira lényeges az egyenlõtlenségek alakulásának
szempontjából.) Ma az alacsony iskolai végzettség sokkal
kedvezõtlenebb társadalmi pozíciót eredményez, mint negyven,
de akár húsz évvel ezelõtt is, és e tendencia nyilvánvaló
módon egyre csak erõsödik. A szegregált osztályok és iskolák
léte, az iskolarendszer szabályozó mechanizmusaiból egyenesen
következõ, az intézményesen naturalizált kulturális
különbségeken alapuló jóindulatú szegregáció a felelõs azért,
hogy Magyarországon a társadalmi egyenlõtlenségek ilyen
mértékben iskolai egyenlõtlenségekké alakulnak, majd újra, a
korábbiaknál is súlyosabb, társadalmi egyenlõtlenségekké. És
be kellene látnunk, hogy ez a rendszer nem is működhetne
másképp.
1 A PISA adatairól lásd
pl.: Vári Péter, Auxné Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Rózsa Csaba, Szalay
Balázs: Gyorsjelentés a PISA 2000 vizsgálatról, Új Pedagógiai Szemle,
2002. január.
2 Kertesi Gábor: A
társadalom peremén. Romák a munkaerõpiacon és az iskolában,
Osiris, Budapest, 2005, 369. o.
3 A
cikk alapjául elsõsorban két empirikus szociológiai kutatás
tanulságai szolgálnak. Az egyik az Európai 5. keretprogram keretében, öt
ország részvételével zajlott „Reguleducnetwork” nevű kutatás; ennek
magyarországi részkutatását Bajomi Iván vezette. A másik az OTKA által
támogatott, jelenleg is zajló, Oktatás és politika című kutatás,
amelynek vezetõje Erõss Gábor.
4 Vári et al., i. m.
5 Sáska Géza: Fogy a magyar: sokba van ez nekünk. A
népességcsökkenés és az önkormányzati finanszírozás válságáról a
közoktatásban, Beszélõ, 2004.
július-augusztus.