A
„papíralapú” és gyorsan elavuló tankönyvek, tananyagok helyett egyre
nagyobb a digitális (elektronikus) tananyagok szerepe a hazai
közoktatásban és szakképzésben.
(Forrás: Metro)
A digitális tananyag valamilyen elektronikus
adathordozón vagy interneten elérhető tananyag. De a lényeg nem a
formában rejlik, hanem az interaktivitásban és a módszertanban. A
digitális tananyag szabadságot ad a tanulás során, az interaktivitás
révén pedig a diák nem külső szemlélője, hanem aktív részese a tananyag
átadásának.
Az Apertus
fejleszt A Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) 3.2.1 program
keretében az Apertus Közalapítvány új digitális tananyagok
kifejlesztésében működött közre a hazai megújuló szakképzés számára. Az
Országos Képzési Jegyzék 21 szakmacsoportba sorolja az egyes
szakképesítéseket. Ebből a 21 szakmacsoportból az Apertus Közalapítvány
17 szakmacsoport alapozó tananyagát lefedő digitális tananyagot
fejlesztett ki, amelyeket a szakképesítések 80 százalékánál tanulják a
diákok. (Pl: gépészet, informatikai, ügyviteli, közlekedési
alapismeretek).
Gyakorlati
példák Ami egy könyvben egy ábra, az a digitális tananyagban
megjelenhet videóként is, ami bemutat egy hosszabb folyamatot, vagy egy
animáció esetén a tanuló aktívan részt vehet egy folyamat, kísérlet
megalkotásában, elvégzésében.
Virtuális targoncapakolás Így például a
diáknak lehetősége van egy targoncára való felpakolás különböző
módjainak a megtekintésére, megnézheti, hogy mik a tipikus hibák, a
rossz felpakolás, és hogy milyen következményei
lehetnek.
Érdekes lesz a
tanulás A digitális tananyagok nemcsak vizuális elemekkel
tudják érdekesebbé tenni a tanulást. Ha egy hanganyagot veszünk példának
(nyelvtanuláskor párbeszéd), a diák a saját tempójában sajátíthatja el
az anyagot, annyiszor meghallgatva a párbeszédet, ahányszor szükségét
érzi.