A múlt tanulmányozásának letisztult, rendszerező és
esetlegességeket eltüntető tankönyvi nézőpontja, illetve a történeti
fősodorból gyakran kilógó egyedi történetek kusza valósága, egymást
kölcsönösen kiegészítő és hitelesítő nézőpontot jelenthet a történelem
tanításában. (Gönczöl Enikő)
A lét
általánosabb problémái iránt már fogékony, idősebb tanulók körében
megvitathatók a személyes emlékezések kapcsán olyan kérdések is, mint
amilyenek a következők:
Mi marad
meg az idő múlásával mindabból, amit valaha olyan fontosnak tartott egy
ember?
Hogyan működik az emlékezet? Mennyire
objektív, és mennyire nem az?
Mi mindentől
függ, hogy mi kerül be az emberi közösségek kollektív emlékezetébe?
Hogyan, milyen közvetítésekkel épül fel a
kollektív emlékezet? És mik esnek ki belőle? Stb. stb.
A felhasználás módja szempontjából
természetesen nem mindegy, hogy milyen életkorú és milyen általános
képességekkel rendelkező tanulócsoportról van szó. A különbség azonban
nem abban áll, hogy a fenti gyakorlatok közül melyik végezhető el a
körükben, vagy melyik nem. Eltérés inkább az önállóság szintjében, és a
feldolgozás terjedelmében lehet közöttük. Idősebb és jobb képességű
diákoknak teljes szövegek adhatók ki önálló feldolgozásra. A fiatalabb
és kevésbé fejlett alapkészségekkel rendelkező tanulók pedig kisebb
részletekre bontva, erősebb tanári irányítás mellett végezhetik el
sikeresen szinte ugyanazokat a feladatokat a személyes emlékezés
dokumentumaival.