Alábbi dokumentumot a Történelemtanárok Egylete 1995. március 10-én a NAT Követelmények Konferencia keretében rendezett egyesületi ülésen fogadta el.
Alapvetések
1. A Történelemtanárok Egylete egyetért a NAT alapvető megállapításaival,
-hogy kétszintű, vagyis az alaptanterv helyi tantervekkel valósítható meg
-a minden iskolának kötelező egységes alapot biztosítja
-követelményeket határoz meg
-műveltségi területeket tartalmaz
-az elemi szintet kiterjeszti 4 évről 6 esztendőre
2. A Történelemtanárok Egylete nem tudja támogatni az iskolaszerkezet megváltoztatását oly módon, hogy azt nem készítették elő a szükséges alapkutatásokkal, hatástanulmányokkal az érettségit adó középiskolákban a kötelező alapvizsgát.
3. A NAT életbelépéséhez elengedhetetlen, hogy
-elkészüljön a szakmai vitákon megmért és kipróbált vizsgarendszer
-rendelkezésre álljon a NAT követelményeit figyelembe vevő megfelelő tankönyv- és taneszközválaszték
-rendelkezésre álljon a helyi tantervek mintaválasztéka
-legyen megoldva az államilag garantált, a résztvevő tanár és az iskola számára a szükséges feltételeket biztosító (pl.: ingyenes tanfolyam, órakedvezmény, utazási költségtérítés) tanítói- tanári át- és továbbképzés.
4. A TTE szerint a képzési szintek és az iskolaszerkezet között szükségszerűen összefüggés van.
A TTE számára elfogadható, hogy a NAT a tankötelezettség idejére szól. Ugyanakkor meg kell állapítanunk, hogy elengedhetetlen a felső-középfokú (jelenleg 11-12. évfolyam) tananyagára vonatkozó koncepció megismerése; e nélkül lehetetlen a NAT reális megítélése.
A NAT a nemzeti műveltség minimumát meghatározó dokumentum – s nem a finanszírozás alapja. Az állam jogszabályban határozza meg a közoktatás alapfeladatait és biztosítsa az ehhez szükséges – a helyi viszonyokat is figyelembe vevő – normatív támogatást.
5. A TTE ellenzi a kötelező alapvizsgát az érettségit adó középiskolákban. Az érettségi előtt kimaradni szándékozó diákok számára azonban lehetővé kell tenni az alapvizsga letételét. Az iskolának legyen feladata, hogy erre az adott tanulót felkészítse, de ezt megfelelően
6. Elvárjuk, hogy a szakmai szervezeteknek meghatározó szerepe legyen az egyeztetési folyamatban. A Történelemtanárok Egylete készen áll a további egyeztetésre a NAT és a kapcsolódó jogszabályok, dokumentumok ügyében.
Ember és társadalom:
A TTE örömmel veszi, hogy a Társadalmi ismeretek is fontosságának megfelelően szerepel az anyagban. Szükségesnek tartjuk, hogy a társadalmi és állampolgári ismeretek követelményeit a NAT jelenlegi változatában szereplő 8. osztály helyett – a gazdasági ismeretekkel együtt – a 10. osztály végéig kelljen teljesíteni.
Hármas tagolás:
Elfogadhatónak tartjuk a hármas tagolás alapgondolatát. Javaslatunk szerint az alábbiak szerint lenne célszerű pontosítani a rovatokat: Tananyag, Fejlesztési célok, Minimális követelmények
Minimum:
Nem eléggé konkrét a minimális követelmények meghatározása. Vagy kérdést vagy állítást tartalmazzon az anyag.
Történelem
A linearitásról:
A TTE kinyilvánítja: a továbbiakban is a linearitást tekinti kiindulópontnak a történelem tantárgy tananyagának beosztásához. Meggondolandó lehet a tananyag alábbi felosztása:
7-8. osztály: magyar történelem – egyetemes kitekintéssel
9-10. osztály: egyetemes történelem – magyar ki- (vissza) tekintéssel
A tananyagbeosztásról:
A tananyag beosztása akkor célszerű, ha alkalmas a számottevően különböző megközelítésű (pl.: életmódtörténet, társadalomtörténet stb.) tananyagok elrendezésére. Jelen anyag a (hagyományos) politikatörténeti tárgyalást alkalmazza. Kevéssé vagy egyáltalán nem jelenik meg a gazdaságtörténet, életmódtörténet, kommunikációtörténet. Hiányzik a tantárgyközi területek kellő súlyú megjelenése: ökológiai, demográfiai, társadalmi ismeretek. Elvétve találhatók meg a segédtudományok: régészet, néprajz, szociográfia, szociológia, demográfia stb.
A tananyag részletezettsége:
A történelem című rész jelenlegi változatára semmiképpen sem áll, hogy a tanítandó anyag 50 % lenne; a feltüntetett anyag – egy gyengébb iskolát tekintve a teljes tanítandó anyagot lefedi (netán még annál többet is!).
Külön problémát jelent a politikatörténeti anyag részletezettsége abból a szempontból, mert kérdéses, mennyire tesz lehetővé más, korszerű megközelítéseket.
Óraszám:
A 9-10. évfolyam kibővült tananyagára tekintettel szükségesnek tartjuk az Ember és társadalom NAT-ban meghatározott időkeretének növelését és ennek leendő mintatantervekben való rögzítését.
Korszakolás:
Problémát okoz az anyag korszakolása. Egyes esetekben kérdéses a korszak megnevezése, beosztása (pl.: „Legújabb kor”, „Enyhülés háborús válságokkal”), az időszak meghatározása. Semmiképpen sem fogadható el az évszámok kerekítése (pl.: Magyarország a török uralom korában /1550-1700/).
Kötelező évszámok, topográfiai adatok:
Támogatjuk, hogy a NAT kötelező kronológiai és topográfiai követelményeket is tartalmaz. Rokonszenves, hogy a kötelezettség a képességfejlesztés kapcsán fogalmazódik meg.
Meg kell azonban állapítanunk, hogy a kötelező évszámok és topográfiai adatok sorát egyeztetni szükséges (pl.: a jelenlegi változatban a mohácsi csata évszámát tudni kell, de Mohács megmutatása nem követelmény). A kronológiai és topográfiai adatok kiválasztását esetlegesnek tartjuk. Jó példa erre, hogy a topográfiai minimumként közölt adatok közül az utolsó 1849-re (!) utal, ezután „vége a térnek”.
Aránytalanságok:
Helyenként számottevő aránytalanságok találhatóak az anyagban. Érvényes ez egyes korszakok tárgyalásának alaposságára (pl.: a 20. századi tananyag részletezettsége – ezt a hagyományos tananyagbeosztás is magyarázza) illetve egy-egy részkérdésre is (pl.: az első világháború viszonylag szűkös tárgyalásához képest jelentős rész szól a spanyol polgárháborúról).
Összegzés:
1. A történelem című rész feltétlenül átdolgozásra szorul.
2. A TTE szerint szükséges az adott anyag mintegy 50%-os csökkentése. Ezáltal a NAT alapelveinek megfelelően e rész is csupán a tananyag felét írná le, s így lehetővé válna a helyi tantervek kidolgozói (és alkalmazói) számára a fennmaradó rész kitöltése. Az anyag átdolgozását úgy kell elvégezni, hogy a hagyományos politikatörténeti tárgyalás mellett más, korszerű megközelítés tananyagbeosztására is alkalmas legyen.
3. A korszakolásnál az évszámok nem kerekíthetőek, a korszakbeosztás és megnevezés adott esetekben átdolgozandó.
4. A kronológiai és topográfiai minimum felülvizsgálandó és egyeztetendő.
5. A belső aránytalanságokat ki kell javítani.
A Történelemtanárok Egylete készen áll az átdolgozott Történelem c. műveltségi részterület újbóli egyeztetésére.