A Történelemtanárok Egyletének elnökének ismételt levélváltása a kompetenciamérésről az Oktatási Hivatal elnökével
A TTE elnökének levele:
Tisztelt Elnök Úr!
Mellékelten küldöm a konferenciánk állásfoglalását.
Külön is felhívom figyelmét a 3. pontra:
„A történelem tantárgy kompetenciamérés kísérleti feladatai több ízben meglepetést okoztak a kollégáknak. Bizonyos esetekben felmerült, hogy nem feltétlenül készségek (forráskritika, térbeli és időbeli tájékozódás, ábraértelmezés stb.), hanem tárgyi ismeretek felmérése történt. Ennek tisztázása érdekében arra kérjük, az Oktatási Hivatalt, a mérések elvárásait, feladattípusait tegye elérhetővé.”
Kérem Elnök Urat, hogy küldje el számunkra a mérések elvárásait, feladattípusait.
2023. 10. 24.
Köszönettel: Miklósi László elnök Történelemtanárok Egylete
Az OH elnökének válasza:
Tisztelt ElnökÚr! Az Ön által kért információk teljes körét egyelőre nem áll módunkban nyilvánosságra hozni, hiszen a mérés fejlesztése még tart. A 2023. őszi próbamérés az első próbája volt a mérésnek. Ennek tapasztalatai és eredményei a végleges feladatbankot és a szakmai alapokat is módosíthatják. A tartalmi keret kialakítása a meglévő szakmai alapra, valamint a próbamérés tapasztalataira építve 2024-re várható. A fejlesztési folyamat első nagy szakaszának zárása, valamint az első teljes körű, a tanulók történelem kompetenciáit vizsgáló mérés másfél év múlva, 2025. tavaszán lesz. A fejlesztés ezzel nem ér véget. Mint az Országos kompetenciamérés minden mérési területének tartalmi kerete, a történelemé is tovább fog formálódni majd a mérések számának előrehaladtával. A fejlesztés jelenlegi szakaszában a 2023. évi őszi próbamérés szakmai alapvetései oszthatók meg a szakmai közvéleménnyel. A mérés célja annak nyomon követése lehet, hogy a tanulók mennyire képesek a különböző történelmi ismeretforrásokból szerezhető információkat megérteni, feldolgozni és interpretálni, tudva, hogy ezen tevékenyégek közben folyamatosan mozgósítaniuk kell a korábban megszerzett tudás többféle rétegét. A mérés megtervezése során kiemelt szempont volt, hogy a kompetenciamérés feladatai összhangban legyenek a történelemtanulás tartalmával és követelményeivel. Ennek érdekében a feladatokban elvárt háttérismeretek és képességek a jelenleg érvényes Nemzeti Alaptantervhez kapcsolódó kerettanterv figyelembevételével kerültek meghatározásra az alábbiak szerint.
* Történelmi eseményekre vonatkozó kérdések megfogalmazása. * Az elsődleges és másodlagos történelmi források felhasználása a kérdések megválaszolásához. * A múlt eseményeiről készült interpretációkban felhasznált bizonyítékok és érvek megértése és értékelése. * A történelmi folyamatok rekonstruálása, összehasonlítása és értékelése. * A múltban történtek és a jelen viszonyainak történelmi kontextusba helyezése és összekapcsolása. A történelem digitális mérés tartalmi kerete nem nyerte még el végleges formáját, hiszen jelenleg még a próbamérés adatainak statisztikai elemzése folyik. A mérésben alkalmazott módszerek, kérdéstípusok kialakítása folyamatos, a próbamérés eredményeinek elemzése után kerül pontosításra. Kérjük, kísérjék figyelemmel az Oktatási Hivatal honlapját, ahol az eredményeinkről folyamatosan beszámolunk és ahol a pedagógus kollégák minden olyan információt megtalálhatnak, ami segíti munkájuk végzését.
2023. nov. 26.
Üdvözlettel: Brassói Sándor elnök Oktatási Hivatal
A TTE elnökének viszontválasza:
Tisztelt Elnök Úr!
Köszönjük tájékoztatását.
Várjuk válaszát a felülvizsgálat elkészülte után.
Levélváltásunkat tagjaink, kollégáink tájékoztatása érdekében közzétesszük a honlapunkon.