(Képzeletbeli) interjú báró Eötvös Józseffel, az első magyar vallás-, és közoktatásügyi miniszterrel1.
– A magyar társadalom évek óta várja az oktatás megújítását és egyre türelmetlenebbül figyeli egy új és jó oktatási törvény megalkotásának esélyeit. Hogyan látja Ön az iskola szerepét, az oktatási reform szükségességét?
– Nagyobb fontosságú közügyeink között nincsen tán egy sem, melyre nézve a reformok szükségessége oly általánosan elismertetnék, mint a közoktatás2. Elismert dolog napjainkban, hogy azon tényezők között, melyek minden népnek jólétére és ezáltal az államoknak hatalmára elhatározó befolyást gyakorolnak, egy-egy fontosabb nincs, mint a népnek értelmi míveltsége; és innen van, hogy jól rendezett állam nem létezik, mely a népoktatás célszerű elrendezésére figyelmet nem fordítana3. Talán paradoxonnak látszik, de mi úgy vagyunk meggyőződve, miként anyagi érdekeink előmozdítására a népoktatásnál biztosabb eszközünk nincs4. És csaknem lehetetlennek tartom, hogy most midőn a népnevelés ügye a közfigyelmet magára vonta, valaki azon összeköttetést nem látná át, melyben ezen ügy jólétünkkel, a polgári szabadsággal, sőt az ország biztosságával áll5.
– Köztudomású, hogy oktatási rendszerünk minden iskolafokozatra, minden intézményre kiterjedő, átfogó reformot igényel. Milyen lépéseket, milyen fontossági sorrendet ajánl?
– Nem osztozom több, nagytekintélyű szakférfiú által újabb időben is hirdetett azon nézetében: hogy a felsőbb oktatás a szorosan vett népnevelésnél nagyobb befolyást gyakorol a népek míveltségi állapotának emelésére, s hogy ennélfogva mindenek előtt magasabb tanintézeteink tökéletesítésére kellene fordítani figyelmünket. Meggyőződésem szerint törvényhozásunk helyesen jár el, midőn az ellenkező irányt követve a közművelődés terén célba vett reformjait a népoktatás szervezésével kezdette meg6. Egyet már jelenleg sem vonhat senki kétségbe, s ez az: hogy a magasabb oktatás is a nemzet minden osztályának érdekében fekszik. Ennél fogva a törvényhozás ugyanazon elvek szerint, melyek alapján minden polgárának elemi oktatásáról gondoskodik, nem utasíthatja el magától azon kötelességet sem, hogy magasabb tanintézményekről gondoskodék. És ha ezt elismerve magasabb oktatásunkra fordítjuk figyelmünket, s felsőbb tanintézményeink helyzetét Nyugat-Európa más egyfokú intézeteivel összehasonlítjuk: be fogjuk látni a feladatnak egész nagyságát, mely előttünk áll7.
– Milyen összefüggést lát az oktatásügy fejlesztése és a társadalom fejlődése között? Mi ebben az állam szerepe, felelőssége?
– Oly államban, hol a politikai jogok gyakorlata a nemzet minden osztályára kiterjesztetett, senki az államnak azon jogát kétségbe nem vonhatja, hogy minden polgárának kellő neveléséről magát biztosítsa; de következik az is, hogy midőn az állam egyes osztályok kiváltságait megszüntetve minden polgárának egyenlőségét kimondá, egyszersmind azon kötelességet vállalva magára, azt, amit a törvény mindenkinek ígért, mindenkinek elérhetővé tegye8. Korunk tudományos és gyakorlati pedagógiájának fő feladata: oly módon alakítani át egész oktatási rendszerünket, hogy az állam és a társadalom jelen viszonyainak megfeleljen. Az egyenlőség abban áll, hogy az emelkedés mindenkinek lehetővé tétetett. Mozdíttassanak el azok a válaszfalak is, melyek eddig a szorosan vett népnevelés és az úgynevezett magasabb oktatás között még léteznek, és valamint az élet, úgy az iskola akként rendeztessék el hogy az oktatás legalsóbb fokaitól a legmagasabbakig az átmenet és az emelkedés egyik fokról a másikra mindenütt a lehetőségig könnyűvé tétessék9.
– Kik viseljék a kiterjedő oktatás anyagi terheit?
– Ha egyrészről elismertetik, hogy a státusnak (az államnak – a szerk.) joga van kényszeríteni a szülőket, hogy gyermekeiket iskolába járassák, úgy másrészről a dolog természete hozza magával, hogy az íly iskoláztatás másként, mint ingyen nem történhetik; mert a szülőket fizetésre kényszeríteni a státusnak nincs joga10.
– Hogyan oszthatók meg ezek a terhek?
– Hogy a nevelésnek terhei elsősorban a szülőket illetik, az nem szenved semmi kétséget; sőt még azon esetben is, ha az oktatásnak egész terhét az állam vállalja magára, azért mégis a nevelés terhének legnagyobb része mindenesetre a szülőket fogja terhelni. Ezen kérdés elhatározása attól függ, hogy a népoktatást országos érdeknek tekintjük-e vagy sem? Ha igen, akkor azon terheket, melyek a népnevelésből származnak, a dolog természeténél fogva éppen úgy közös tehernek kell elismernünk, mint minden más terheket, melyek bizonyos közös dolgok elérhetésére szolgálnak11. A népoktatást mindenekelőtt kommunálistehernek tekintetik12. Oly államban, mely oly alkotmánnyal bír, mely által a népnek minden osztályai a közdologra befolyást gyakorolnak, minden osztályoknak nevelés az államnak nemcsak jogai, de kötelességei közé is tartozik13.
– Nem jelentheti-e ez az állam túlzott befolyását az iskolára, az oktatásra?
– Az állam fenntartja magának azon jogot, hogy az állampolgárait gyermekei oktatására kötelezze, ennek következtében az állam elismeri azon kötelezettségeit, hogy intézetekről gondoskodjék, melyek által az állampolgárainak ezen kötelesség teljesítése lehetővé tétessék; ellenben valamint az állam nem vállalja magára azon kötelességet, hogy a népnevelésről kizárólag s egyedül ő maga gondoskodjék, úgy nem követeli azon jogot sem, hogy a népnevelés terén, minden másokat kizárva, monopóliumot gyakoroljon, mi az én meggyőződésem szerint egy alkotmányos államnak elveivel össze nem fér. Minden alkotmányos állam saját érdekei ellen cselekszik, ha azokat, kik őt a népművelésben segítik, ezen működésökben akadályozni akarja14.
– Melyek ezen önkorlátozó állami magatartásnak a főbb elvei?
– Miután nemzetünk semmihez nem ragaszkodik inkább, mint az önkormányzat eszményeihez, s miután ezen eszme egész közigazgatásunk egyik alapját képezi, a kormány a népnevelés ügyében sem támaszkodhatik azon eszközökre, melyek egy centrálisabb kormánynak rendelkezésére állnak, részint mert ezzel a nemzet közvéleménye ellentétben áll, részint mert ott, hol a közélet semmi ágában centralizációt éppen a nevelés körében behozni teljes lehetetlen15. Alkotmányos államban a tanszabadság és a sajtószabadság között a lehető legnagyobb analógia létezik. Én tehát azt hiszem, alkotmányos országban a tanszabadságnak magának az állam alapelveinek szükséges következtetése16.
– Nem szolgáltatja-e ki ez a felfogás az iskolákat különféle helyi és nem helyi politikai törekvéseknek, befolyásolási kísérleteknek?
– A népiskolának bizonyosan nem az a feladata, hogy a bennök tanított gyermekek bizonyos politikai párt nézetei elfogadására neveltessenek. A népoktatás nem tartozik azon tárgyak közé, melyek már természetük szerint pártkérdésekké válnak, sőt, talán nincs ügy, mely annyira pártküzdelmeken kívül állna, mint éppen ez17.
– Milyen szerepet kaphat, milyen feladatot vállalhat az iskola a vallásos nevelésben?
– Felfogásunk szerint a népnek vallásos nevelése nem a nép iskoláztatásától függ, s e részben a közállomány az egyház munkásságát soha nem pótolhatja iskolai rendszerek által18. Az első kérdés az: el kell-e különözni a vallásos oktatást az oktatás többi részétől? Erre nézve kétségtelenül azt kell felelni, hogy el kell különözni. A vallásos oktatás olyan valami – főképp olyan országokban, hol különböző vallásfelekezetek vannak –, mit az oktatás többi részeivel összezavarni nem lehet. Én tehát részemről törvényjavaslatomat úgy indítványozom, hogy a nép vallásos oktatása az oktatás többi részeitől elkülönöztessék19.
– Mit tanácsol az előttünk álló feladatok ismeretében?
– Hogy törekvéseink sikerüljenek, áldozatkészségünk felett még egyre van szükségünk, ami mindenek között talán a legnehezebb: s ez – türelem. Ha valahol, úgy bizonyosan e téren megfogható a türelmetlenség, mellyel a nemzet óhajtásainak teljesülését várja a sikernek egyik feltétele ez, mert arra mutat, hogy a létező hiányoknak teljes tudatához jutottunk, és egyszersmind záloga törekvéseink eredményének, melyeket semmi nem segíthet elő inkább, mint: ha azok, kikre a fontos ügy bízva van, minél többször kötelességeik gyors és pontos teljesítésére intetnek20. Szükségtelennek tartom, hogy a tisztelt Házat ezen törvényjavaslatnak vagy inkább tárgyának fontossága figyelmessé tegyem. A népnek értelmi felemelésében fekszik legbenső meggyőződésem szerint ezen haza egész jövője. Most Európának ezen helyén más nemzetek, mint valóban civilizált nemzetnek nincs helye21.
Budapest, 2013. szeptember
Dr. Kelemen Elemér Professor emeritus ELTE TÓK
1. A (képzeletbeli) interjú válaszait Eötvös József beszédeiből, írásaiból állította össze Kelemen Elemér. Eötvös József: Kultúra és nevelés. Összegyűjtötte, szerkesztette, az előszót és a jegyzeteket írta: Mezei Márta, Magyar Helikon, Budapest, 1976. (Eötvös József művei) A Történelemtanárok Egylete köszönetét fejezi ki Kelemen Elemérnek, hogy közzéteheti e szöveget. 2. Felhívás népnevelési egyletek alapítására, 1868, 330–333. o. Idézet (továbbiakban: Id.): 330. o. 3. A népiskolai törvényjavaslatból. Hat beszéd, 1868, 399–407. o. Id.: 399. o. 4. Népoktatási ügy. I., 1846, 279–283. o. Id.: 280.o. 5. A vallás-, és közoktatásügyi magyar királyi miniszternek az országgyűlés elé terjesztett jelentése a népiskolai közoktatás állapotáról 1870-ben (a továbbiakban: Jelentés, 1870), 427–494.o., Id.: 489.o. 6. Uo. 473. o. 7. Uo. 478–479. o. 8. Uo. 477. o. 9. Uo. 478. o. 10. Az elemi oktatásról. Tizennégy beszéd, 1848, 301–323. o. Id.: 302. o. 11. A népiskolai törvény javaslatáról. Hat beszéd 1868, 399–407. o. Id.: 407. o. 12. Uo. ld.: 408. o. 13. Uo. ld.: 403–404. o. 14. Uo. ld.: 404. o. 15. A népnevelési egyletek ügyében, 1867., 339–350. o. Id.: 341. o. 16. A népiskolai törvény javaslatáról. Hat beszéd 1868, 399-407. o. Id.:405. o. 17. Népoktatás II. 1848., 284–287. o. Id.: 285. o. 18. Népoktatás III. 1848. 288–293. o. Id.: 290. o. 19. Az elemi oktatásról, Tizennégy beszéd, 1848, 301–323. o. Id.: 304–305. o. 20. Jelentés, 1870. Id.: 479. o. 21. Az egyházak és a felekezeti iskolák segélyezésének ügyéről és a népnevelésről, 1868, 356–360. o. Id.: 358. o.