2014 áprilisától megbízást kaptam arra, hogy az OECD PISA program irányítótestületében képviseljem Magyarországot. A 2014. évi első ülésről a részletes szakmai beszámolómat elkészítettem és tájékoztatásul megküldöm az Önök részére. Csatolom továbbá azokat az angol nyelvű dokumentumokat is külön fájlban, amelyek az ülés háttéranyagai voltak, és amelyek nyilvánosságra hozhatóak. Ezeket az adott dokumentum hivatkozási számának a megjelölésével a szakmai beszámolómban hivatkozom.
Összefoglalva egy dolog mindenképp kiemelést érdemel az ülés alapján: Rendkívül komoly figyelem irányul a PISA programra a résztvevő államokban, az EU intézményrendszerben, az OECD-ben. Nemcsak mint közoktatási tanulói teljesítményeket vizsgáló program iránt rendkívüli a figyelem, hanem mint olyan program iránt, amely a szakképzés előkészítésében résztvevők, a munkaerőpiacra rövidesen kilépők felkészültségét és versenyképességét (is) vizsgálja az alapképességek, a kulcskompetenciák területén, és amely vizsgálati területekhez 2012-ben a problémamegoldás területe csatlakozott, 2018-től pedig a globális munkavállaláshoz és globális boldoguláshoz szükséges globális kompetenciák vizsgálata fog társulni. Ezért a legtöbb állam – ideértve sok fejlődő államot is (pl. Kazahsztán) nagyon komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy közoktatási/köznevelési rendszerében olyan tartós és komplex fejlesztéseket eszközöljön, amely révén szignifikánsan növelhető a tanulóinak a teljesítménye. Ezekről –több sikeres példa bemutatásával is – áttekintést adok a beszámolómban.