Környei
László kijelentette: a minisztérium legfontosabb célja, hogy a hazai
oktatási intézményekben minél inkább teret hódítson a pedagógiai szakmai
mérés-értékelés, ismertté váljanak és elterjedjenek annak módszerei és
eszközei, emellett érzékelhetőek legyenek várható előnyei.
(Forrás:
MOT – Magyar Nemzet)
A
kerettantervekkel összehangolva a rövidesen bevezetendő
mérési-értékelési rendszer azt a hiányt kívánja pótolni, amely az
1986-ban megszűnt szakfelügyeleti rendszer után maradt a közoktatásban –
tette hozzá az Oktatási Minisztérium helyettes államtitkára, aki
neveléstörténeti jelentőségű eseménynek nevezte a felmérések
elindítását.
A szaktárca a program
koordinálására az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgabizottságot
kérte fel, amely együttműködik a Kiss Árpád Országos Közoktatási
Szolgáltató Intézménnyel. Első lépésként október 20-án száz oktatási
koordinátort képeznek ki a mérés lebonyolítására, akik a következő
napokban továbbadják a módszereket a magyarországi 4700 általános- és
középiskola egy-egy pedagógusának. November 9-én az 5. és 9. évfolyamra
járó tanulók vesznek részt két, egyenként 60 percig tartó felmérésben.
Ezeken alapkészségekre és kompetenciákra vonatkozó teszteket töltenek
ki, amelyek a matematika és az anyanyelv témaköreihez kapcsolódnak. Az
első osztályosok jövő áprilisban kerülnek sorra. Ekkorra várhatók az
előző felmérések országos eredményei is, amelyek lehetővé teszik az
egyes intézmények tanulóteljesítményeinek elemzését és a központi
adatokkal való összehasonlítását. Környei László hozzátette: maga a
felmérés 250 millió forintba kerül, az abban részt vevő tanárok
díjazására száz-milliót különítettek el.