Bár a hivatalos
megnyitó csak május 13-án lesz, jószerivel már április közepe óta
láthatók a Fotóhónap
2004 fesztivál kiállításai; a huszonegy tárlat közül több még
június végén is látogatható. Az idei rendezvényt az Európai Unióhoz
csatlakozott Magyarország első fesztiváljaként mutatták be a
kurátorok. Először 1998-ban rendeztek fotóhetet az országban. A mára
kiteljesedett rendezvény a fénykép veleszületett jellegzetességét,
valósághoz fűződő, igen sokféle viszonyát tette központi témájává
a Szem-Tanú-Vallomás hármas jelszava jegyében. A kiállítások
mindegyike a fotográfia szemtanú mivoltát, a fotográfus sajátos
valóságlátását illusztrálja. A kapcsolódó szimpóziumok, az I. Nemzetközi
Portfólió Konzultáció, a különböző könyvbemutatók pedig
szóban és írásban rögzítik a hazai és külföldi szakemberek
véleményét. Hazai- és világhírességek fényképei között
válogathat a látogató, elsősorban a főváros múzeumaiban, galériáiban és
néhány vidéki városban, Kecskeméten, Nyíregyházán, Dunaújvárosban,
Vácott is.
Igazi szenzáció a brazil
Sebastiao Salgado Exodus című kiállítása a Ludwig Múzeumban, amelynek
ünnepélyes megnyitója egyúttal a Fotóhónap 2004 bevezető eseménye is. A
brazil művész a száműzöttek, menekültek és önkéntes vándorlók
megpróbáltatásain keresztül mutatja be a XX. század végének történelmét.
Salgado hét éven keresztül negyven országban fényképezte a
menekülteket, közöttük is különös érzékenységgel a gyerekeket.
Míg Salgado projektjei a fotó dokumentumjellegét
hangsúlyozzák, az egyik legismertebb magyar fotóművész, Szilágyi Lenke
performance-szerűen előkészített helyzetbe komponálja
barátait, ismerőseit. Retrospektív kiállítása az Ernst
Múzeumban látható A Népszabadság fotográfusának, Szabó
Barnabásnak a 2002-es André Kertész ösztöndíj keretében készített
„Menekültek Franciaországban” című anyagából a Duna galériában ad
válogatást. (…)
Felrázni,
megbotránkoztatni, felkavarni akarnak a százéves Tabák Lajos korai
fényképei A megnyitó pénteken délután háromkor lesz az Országos
Széchényi Könyvtárban. Kétmillió, amatőr által készített képből – a
Horus Archívum gyűjteményéből – válogatott százhúszat a gyűjtő, Kardos
Sándor. A kiállítást 18-án nyitja meg Németh Gábor a Millenáris Parkban.
Száz hivatalos és „elhallgatott” fotó szól az 1945 utáni évek hazai
történelmének ugyanazon eseményeiről a kecskeméti Magyar Fotográfiai
Múzeum kiállításán. A világhírű, magyar származású William Klein
Párizsról, a fiatal hazai fotós nemzedék tagja, Vancsó Zoltán és a
szlovén Milorad Kristic Budapestről ad szokatlan „útikalauzt” a MEO
Kortárs Művészeti Gyűjteményben, június 9-től július
28-ig.
A Dokumentum 6 rendezői olyan
fiatal alkotókat kértek fel, akik színes, naplószerű, életmódot, vagy
értelmező alkotásokkal adnak újszerű képet környezetükről, a kiállítások
három helyen, a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, a budapesti
Mai Manó Házban és a Vintage Galériban láthatók. Regina Schmeken
Dorottya Galériában látható képein azokat a pillanatokat ragadta meg,
amikor az 1980-as, 90-es években Németország a „világ közepe” lett, a
cseh Tono Stano fekete-fehér aktképei az emberi test szépségéről szólnak
a Francia Intézet falain. Eredeti
cikk