• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Vizualitás, élményszerűség: Mátyás kora
2009. június 4. csütörtök, 0:00
Címkék: módszertani cikk

Iskola tananyaga nem lehet a tudományos irodalom kicsinyített mása. Hogyan lehet elkerülni ezt a buktatót? Lőrinc László ezt kísérli meg bemutatni Mátyás koráról szóló óratervével – rögtön két változatban.

A cikket két változatban adjuk közre: az egyik egy rövidebb (3 tanórás) foglalkozással számol; a másik pedig egy hosszabb (kétnapos) projekttel.

Vizualitás, élményszerűség – Mátyás kora (rövid változat, pdf)

Vizualitás, élményszerűség – Mátyás kora (projektváltozat, pdf)


Részlet a cikkből:

Az iskolai történelem sajátos szempontjai

Valójában azonban az iskola tananyaga nem lehet a tudományos irodalom kicsinyített mása. Egyrészt, mert a 14 évesek elvonatkoztatási képessége közismerten elmarad még a felnőttekétől, de a felnőttek középiskoláiban is mások az alapkérdések. Ami egy szakembernek evidencia, hogy hogyan laktak, hogyan éltek, hogyan töltötték idejüket Mátyás korában, az a laikus számára ismeretlen terület, így el sem tudja képzelni a kancellárt, pláne nem azt a pillanatot, amikor éppen a hivatalnokokra támaszkodik. Az iskolai oktatáskor általában is érdemes (lenne) az alábbi szempontokat szem előtt tartani:

  • Minél kevesebb elvont szöveg (Az elméleti összefüggések taglalását, elemzését bőven ráérünk a felső-középiskolában, 11.-ben vagy 12.-ben, érettségire készülve elvégezni.)
  • Az egykori emberek életének, gondolkodásmódjának, világképének bemutatása
  • A passzivitás helyett minél több tevékenységet építeni az órába (forrásfeldolgozás, egyéb feladatmegoldás, alkotás)
  • Konkrétumokon keresztül mutatni be azokat az általánosságokat, melyeket mindenképpen fontosaknak tartunk.
    Ezen belül:
    • Minél több vizualitás (kép, film, rajzoltatás stb.)
    • Részletben az egész; vagy személyközpontú (életúthoz kapcsol ismereteket), vagy
    • … helyszín- illetve tárgyközpontú

Mátyás kora és Visegrád

Mátyást és korának tárgyalását mindezek alapján érdemes Visegrádra, illetve a visegrádi Mátyás Király Múzeum honlapjának rendkívül gazdag anyagára építeni. (http://www.visegradmuzeum.hu )

[…]

„Visegrád” projekt főbb ismérvei

  • Elméleti és gyakorlati tevékenységek ötvözése, a tevékenységek csoportos jellege.
  • A végén produktum készül: ez lehet egy lakoma és annak „tartozékai”, de lehet jelenet, tablók, verseny, kiselőadás stb.
  • Az egyes tevékenységek a palota egyes speciális helyszíneihez kötődnek.
  • Több tantárgy tanárai vehetnek részt benne (magyar nyelv- és irodalom, ének-zene, rajz, sőt, akár fizika, matematika, kémia, testnevelés is.)

Minden helyszínhez tartozik egy diákcsoport, melynek inkább elméleti érdeklődésű tagjai egy-egy oda kapcsolódó téma elméleti kutatói, akik könyvekben, interneten utánakeresnek a témának, míg a gyakorlatiasabbak érdeklődésűek valami részben manuális ténykedést választhatnak. Mondanunk sem kell, hogy a tevékenységek köre az időhöz és helyi adottságokhoz kapcsolódóan szűkíthető és bővíthető (pl. ahol nincs lehetőség a főzésre, ott ez elmarad stb.).

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017