Vélemény a funkcionális taneszközlista tervezetéről
1997. június 11. szerda, 0:00
SZAKVÉLEMÉNY Az MKM felkérésére az OKI ún. funkcionális taneszköz listát készített. A jegyzék elvont, „funkcionális” jellegű, vagyis nem a jelenleg elérhető, kapható (vagy éppen hiányzó) taneszközök listája, hanem egy ideálisnak tekintett, a NAT témaköreihez igazodó. Két példa:
4.4.3.9. A magyar nép őstörténetének, vándorlásának és a honfoglalásnak szemléltetésére alkalmas nyomtatott, vizuális és/vagy elektronikus eszköz, program 4.4.4.15. A polgári átalakulás szemléltetésére alkalmas nyomtatott, vizuális és/vagy elektronikus eszköz, program
A TTE – felkérésre – az alábbi véleményt adta:
Vélemény a funkcionális taneszközlista tervezetéről
Előzetes megjegyzések:
A Történelemtanárok Egylete – megkeresés esetén – a koncepció szintjén is szívesen véleményt alkotott volna e tervezetről. A korábbi egyeztetést kedvezőbb megoldásnak tartottuk volna.
Nem szerencsés a kísérőlevélnek az a megjegyzése, hogy a válasz elmaradását „a szervezet egyetértő gesztusaként” értékelné a Program- és Tantervfejlesztő Központ, azt javasoljuk, álljanak el ennek alkalmazásától.
Műfaji kérdések: Nem vitás, kiemelten fontos kérdés a taneszközlista készítése.
Tisztázandó azonban, pontosan mit értünk ezen:
A piacon jelenleg elérhető, hozzáférhető eszközök listáját (jegyzékét)
Egy elvont, ideális (akár funkcionális) listát
Az iskolák működéséhez szükséges minimális jegyzéket.
A megkapott anyag a második szempont szerint készült. Véleményünk szerint szerencsésebb lett volna az alábbi eljárás:
A piacon lévő taneszközök összegyűjtése, lajstromozása (a NAT-kompatibilitás vizsgálatával)
A hiányzó eszközök felsorolása, jelzése
Egy ideálisnak tekinthető lista fokozatos kialakítása
Az iskolák működéséhez feltétlenül szükséges minimális taneszközlista megalkotása
Egyetértünk a koncepció készítőivel az alábbiakban:
igen fontos a taneszközlista (illetve különböző listák) megalkotása
a taneszközlista legyen
NAT-kompatibilis
szektorsemleges
ösztönözze a taneszközgyártást és -forgalmazást
a legitimációban kulcsszerepe a pedagógus szakmai szervezeteknek legyen
lényeges a taneszközgyártás és -forgalmazás szakmai egyesületeinek véleménye is
Egyéb kérdések:
Külön tisztázandó a taneszközjegyzék jellege (tájékoztató, támogatáshoz szükséges, netán „engedélyező” jellegű). A TTE szerint – az „engedélyező”-jellegű jegyzék mellett – feltétlenül szükséges a kapható, elérhető taneszközök tájékoztató jellegű jegyzéke (a termék nevének, gyártójának, árának, referenciáinak NAT-kompatibilis jellegének stb. feltüntetésével) is.
Gondot jelent, hogy a központi lista – értelemszerűen – csupán a NAT-ot veheti figyelembe. Pedig az iskoláknak a helyi tantervükre tekintettel kell taneszközt választaniuk, készíteniük, készíttetniük. (Elképzelhető, hogy az iskolának külön, sajátos eszközre van szüksége, de az sem kizárt, hogy egy meglévő módosítására kerül sor.) Nem világos, hogyan illeszthető majd ez a központi jegyzékhez.
Kérdéses, naprakész tud-e lenni majd a taneszközjegyzék. („Engedélyező” funkció esetén ez persze évenként megújítható. Nem mondhatunk le azonban a piacon kapható eszközök tájékoztató jellegű, folyamatosan karbantartott listájának kialakításáról sem.)
Az is szabályozandó, mely taneszközök, eszközök tekintendők fogyóanyagnak (pl.: kémcsövek), melyik eszköznek mi a kihordási ideje. (Ezt minden eszköznél fel kéne tüntetni számítógépektől a térképekig, geometriai testektől a falitáblákig.) A fentiek értelmében számunkra – a gyakorlati hasznosság szempontjából – nehezen értelmezhető a mellékelt anyag. Ezért nem töltjük ki az Önök által küldött véleménykérő lapot. Ugyanakkor természetesen a továbbiakban is készen állunk annak támogatására, hogy a gyakorlatban is alkalmazható taneszközlista készüljön.
Budapest, 1997. június 11. A Történelemtanárok Egylete nevében üdvözlettel: Miklósi László elnök