• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Válasz a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének „cáfolataira”
2020. február 9. vasárnap, 20:14
Címkék: állampolgári ismeretek, állásfoglalás, kerettanterv, NAT

A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete (továbbiakban TSZE) szerint az új NAT-ról „a médiában előkerülő hírek és vélekedések néhány teljesen téves alapállításból eredeztethetők, melyek azonban a dokumentum alapos értelmezésével tényszerűen cáfolhatók”. A TSZE nem nevesíti a Történelemtanárok Egyletét (továbbiakban TTE), de egyértelműen a TTE publikált és a médiában több alkalommal megvitatott állásfoglalásának vélt vagy valós gondolatait igyekszik cáfolni.

Az igen markáns, pontokba szedett „alapállítások” azonban nem a TTE állásfoglalásából vett idézetek, hanem azok sokszor sajátos értelmezései. Mi, alább a TSZE idézett pontjaira reagálunk.

„1. állítás: a célok között dominál a nemzettudat és baj, hogy a tanterv kiemelten kezeli a nemzeti identitást”

A TTE a NAT, a történelemtanítás céljaiként megfogalmazott prioritásait emelte ki és kritizálta, első helyen az ismeretek előtérbe helyezését, második célként idézve a nemzeti identitás erősítését. Egyetértünk a TSZE-vel, hogy a korábbi tantervekben is fontos szerepet szántak a nemzeti identitás erősítésének és nem tagadtuk, hogy mindennek helyet kell kapnia az új NAT-ban is. Azonban változatlanul állítjuk, hogy még a 2012-es kerettantervhez képest is visszalépés történt, vitázva a TSZE álláspontjával:„bizton állíthatjuk, hogy ez a tanterv lényegesen korszerűbb és jobb mint az ezt megelőzők.” A 2012-es kerettanterv ugyanis egymás mellé teszi a nemzeti és demokratikus értékeket és határozott álláspontja van az általunk problémásnak tartott ismeretpreferenciáról is; érdemes idézni: „Az iskola és benne a történelemtanítás egyik fő feladata értékek közvetítése. Olyan alapvető normákról, értékekről van szó, mint a nemzeti azonosságtudat kialakítása a magyar történelem feldolgozásával; az európai és egyetemes demokratikus értékrend kialakítása az egyetemes történelem elemzésével. Ezeken túl a társadalomismereti tantárgyrészek segítségével sor kerül a demokratikus gondolkodásra és magatartásra nevelésre; az állampolgári feladatokra és a tudatos közéleti részvételre való felkészítésre; az alapvető személyiségi és emberi jogok, valamint erkölcsi normák megismerésére és tiszteletére; az egyenlő bánásmóddal és esélyegyenlőséggel kapcsolatos ismeretek és képességek fejlesztésére; a szociális érzékenység kialakítására a társadalmi egyenlőtlenségek okainak megismertetésével. … Az ismeretátadással azonos súllyal kell kezelni a tanulói képességek – az ismeretszerzés, tanulás; a kritikai gondolkodás; a kommunikáció; valamint az időben és térben való tájékozódás – fejlesztését, melyet kellően változatos tevékenységformák biztosításával lehet a leghatékonyabban elérni. Ez azért is szükséges, hogy a tanulók képessé váljanak önálló ismeretek szerzésére, értelmezésére, azokkal kapcsolatban önálló vélemény megfogalmazására.” (https://kerettanterv.oh.gov.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html)

„2. állítás: a NAT kötelező ideológiai normákat ír elő és baj, hogy szerepel benne a normakövető magatartás”

Túl azon, hogy a TTE egy másik mondatot idézett ez ügyben, mint, amit a TSZE idéz; a normakövető magatartás kritikája a TTE véleményében egyértelműen a NAT-ban olvasható, „a tényeken alapuló reális és pozitív nemzettudat” célként megjelölésével kapcsolatban szerepel. A TSZE szerint „a mondatot végigolvasva, egyetlen felszólítást, vagy kitételt sem találunk (de a dokumentum többi részében sem), ami ideológiai normákat írna elő, vagy határozna meg, így tehát ez az állítás durva és rosszindulatú csúsztatásnak kell tekinthető (sic!).”

„3. állítás: a megújított NAT nem elég kompetencia- és forrásközpontú, valamint baj az elbeszélés (narratív) és ismeretek hangsúlyos megjelenítése”

TSZE: „Hangsúlyozandó tehát, hogy – már csak terjedelemben is – ezek alkotják a tanterv nagyobbik hányadát, szemben tartalmi elemekkel.”

A be nem avatott Olvasók kedvéért: a kerettanterv egyelőre nem jelent meg, ennek részleteiről egyelőre csak a rejtőzködő készítők tudnak valamit. Erre a kérdésre tehát érdemes a kerettanterv megjelenése után visszatérni, amikor a terjedelmi és a tartalmi elemek viszonya talán jobban érzékelhető lesz.

„4. állítás: a NAT-ban nem jelenik meg kellő hangsúllyal a forráskritika, kritikai gondolkodás”

A TSZE szerint igen. Változatlanul úgy olvassuk, hogy a NAT 12-es toplistájában a dokumentum bevezetőjében, mint a legfontosabb célok, NEM szerepel a forráskritika, de még a TSZE által preferált „történelmi gondolkodás” sem.

„5. állítás: az állampolgári ismeretek tantervében túlzottan dominánsan jelenik meg a honvédelem”

TSZE szerint: „Sajnálatos, hogy a közéletben szinte kizárólag a honvédelem kérdésköre kapcsán vetült nagyobb figyelem a tantárgyra, pedig számos további nagyon izgalmas, hasznos és a tanulókat fejlesztő témája, tanulási eredménye van (pl. fogyasztóvédelem, mindennapi pénzügyek, a családi élet kérdései, mindennapi ügyintézés, stb.). Örülnénk, ha majd politikairól szakmai térre terelődik a vita, ezek is bekerülnének a köztudatba.”

Egyrészt: a TTE véleményében az Állampolgári ismeretek alcím alatt közvetlenül ez olvasható, idézzük:

„Egyetértünk/támogatjuk

Üdvözöljük a 2012-es kerettanterv által a 12. évfolyam történelem tananyagába zsúfolt, nem a történelemtudomány témakörébe tartozó tartalmak (pénzügyi ismeret, munkajogi ismerek) kivételét és egy külön tantárgy, az állampolgári ismeretek 12. évfolyamon +1 óra keretében történő bevezetését. Támogatjuk eme tantárgy nevében is jelzett céljait, hogy a diák tudatosítsa állampolgári jogait és kötelességeit, sőt „gyakorolja azokat az eljárásokat, készségeket, amelyek a társadalmi részvételéhez, mindennapi boldogulásához szükségesek.” Örvendetes, hogy szerepet kap a környezettudatosság, pénzügyi ismeretek, fogyasztóvédelem, a munkavállalói szerepre felkészülés segítése.”

Másrészt: támogatjuk a TSZE felhívását, hogy a NAT alapján: „mindenki maga eldöntheti, hogy túlzottan militarista-e a tanterv.”

Harmadrészt: a TTE több mint 30 éve szakmai munkát végez, ezután is ezt teszi.

„6. állítás: ezentúl csak a győztes csatákat lehet majd tanítani történelemből / elhallgatják a tatárjárást”

TSZE: „tény: Szürreális helyzet (és nemzeti önkép), hogy egy alaptanterv megjelenése után a vesztes csaták keresésével és felsorolásával kelljen a tanterv szakmai megalapozottságát demonstrálni.”

Egyetértünk, szürreális helyzet, ha több évi szakmai munka (és ki tudja mennyi adófizetői forint) után a NAT elvárhatóan kiforrott szövegében az általunk felsorolt „pontatlanságok, félreérthető megfogalmazások” találhatóak. Abban is egyetértünk, hogy a tartalmi elemek felsorolása a kerettanterv feladata. A NAT 2020 január 31-ei megjelenése után pár napra ígérte a kormány a kerettanterv publikálását. Jelen sorok írásakor (2020. február 9. délután) ez még nem elérhető.

„7. állítás: a deportálás először a GULAG és a Rákosi-korszak kontextusában jelenik meg (és nem a holokausztnál)

TSZE: „tény: A tantervi műfaj felől szemlélve ez szakmaiatlan szempont, hiszen egyáltalán nem várható el két egy-egyoldalas témakör-felsorolástól, hogy minden fontos fogalom minden érintett témakörnél megjelenjék”.

Valóban nem a NAT feladata az összes releváns fogalom felsorolása, de ha néhányat kiemel, abban az esetben miért szakmaiatlan követelmény a használt történelmi szakkifejezések precíz kontextusba helyezése?

„8. állítás: a Kádár-rendszert nem megfelelő diktatúrának nevezni, mert ez nem írja le elég árnyaltan a rendszert”

TSZE: „tény: Ismét csak az alaptantervi műfaj szakmai követelményének tekinthetjük, hogy a címek tömörek és nem részletezőek. Csak a legfontosabbat mondják el, azaz azt, hogy a Kádár-rendszer diktatúra volt.”

A címek legyenek tömörek, a Kádár-rendszer diktatúra volt. Ezzel egyet is értünk, de a tömörítés és hitelesség jegyében a Horthy-rendszer meg „talpraállás Trianon után”. A két velős cím egyformán korrekt megközelítést tartalmaz? Szerintünk nem.

„9. állítás: az 1956-os forradalom kapcsán pontatlan a „nemzet forradalma” kitétel használata”

TSZE: „modern szemlélet érvényesül, amikor az 1956-os forradalmat nem budapesti ügyként, hanem össznemzeti eseményként állítja a diákok elé, különösen az újabb kutatási eredmények tükrében, melyek egyértelművé teszik a vidéki és határon túli (pl. Temesvár) megmozdulások jelentőségét is”.

A TTE nem tagadta a határon túli események jelentőségét, csupán kérdésként vetette fel, hogyan értsük a közös nemzeti szabadságharcot, továbbgondolva, milyen össznemzeti célokkal léptek fel a határon túli nemzettársaink?

„10. állítás: helytelen a végvári katonák esetében a török háborúk hősei megfogalmazást használni”

A TTE NEM a végvári katonákkal azonosítja „a török háborúk hőseit”, a TSZE itt valóban értelmezi a NAT tömörítését, a TTE „szájába adva”. Ez a „durva csúsztatás”, ugyanis NEM vitatjuk a végvári katonák hősiességét. A hosszú hódoltsági időszaknak azonban nem csak hősei voltak, hanem áldozatai és elszenvedői és „együttműködői”, kihasználói és nyilván széles a magatartásformák skálája. Ennek részletezése sem NAT-feladat, de ha a hősök után rögtön Bocskai szerepel, némi distinkciót belegondolnánk.

Budapest, 2020. 02. 09.

Történelemtanárok Egylete Bizottmánya

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017