A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete (továbbiakban TSZE) szerint az új NAT-ról „a médiában előkerülő hírek és vélekedések néhány teljesen téves alapállításból eredeztethetők, melyek azonban a dokumentum alapos értelmezésével tényszerűen cáfolhatók”. A TSZE nem nevesíti a Történelemtanárok Egyletét (továbbiakban TTE), de egyértelműen a TTE publikált és a médiában több alkalommal megvitatott állásfoglalásának vélt vagy valós gondolatait igyekszik cáfolni.
Az igen markáns, pontokba szedett „alapállítások” azonban nem a TTE állásfoglalásából vett idézetek, hanem azok sokszor sajátos értelmezései. Mi, alább a TSZE idézett pontjairareagálunk.
„1. állítás: a célok között dominál a
nemzettudat és baj, hogy a tanterv kiemelten kezeli a nemzeti identitást”
A TTE a NAT, a
történelemtanítás céljaiként megfogalmazott prioritásait emelte ki és
kritizálta, első helyen az ismeretek
előtérbe helyezését, második célként
idézve a nemzeti identitás erősítését. Egyetértünk a TSZE-vel, hogy a
korábbi tantervekben is fontos szerepet szántak a nemzeti identitás
erősítésének és nem tagadtuk, hogy mindennek helyet kell kapnia az új NAT-ban
is. Azonban változatlanul állítjuk, hogy még a 2012-es kerettantervhez képest
is visszalépés történt, vitázva a TSZE álláspontjával:„bizton állíthatjuk, hogy ez a tanterv
lényegesen korszerűbb és jobb mint az ezt megelőzők.”A 2012-es kerettanterv ugyanis egymás
mellé teszi a nemzeti és demokratikus értékeket és határozott álláspontja van
az általunk problémásnak tartott ismeretpreferenciáról is; érdemes idézni: „Az iskola és benne a történelemtanítás egyik fő
feladata értékek közvetítése. Olyan alapvető normákról, értékekről van szó,
mint a nemzeti azonosságtudat kialakítása a magyar történelem feldolgozásával;
az európai és egyetemes demokratikus értékrend kialakítása az egyetemes
történelem elemzésével. Ezeken túl a társadalomismereti tantárgyrészek
segítségével sor kerül a demokratikus gondolkodásra és magatartásra nevelésre;
az állampolgári feladatokra és a tudatos közéleti részvételre való
felkészítésre; az alapvető személyiségi és emberi jogok, valamint erkölcsi
normák megismerésére és tiszteletére; az egyenlő bánásmóddal és
esélyegyenlőséggel kapcsolatos ismeretek és képességek fejlesztésére; a
szociális érzékenység kialakítására a társadalmi egyenlőtlenségek okainak
megismertetésével. … Az ismeretátadással azonos súllyal kell kezelni a tanulói
képességek – az ismeretszerzés, tanulás; a kritikai gondolkodás; a
kommunikáció; valamint az időben és térben való tájékozódás – fejlesztését,
melyet kellően változatos tevékenységformák biztosításával lehet a
leghatékonyabban elérni. Ez azért is szükséges, hogy a tanulók képessé váljanak
önálló ismeretek szerzésére, értelmezésére, azokkal kapcsolatban önálló
vélemény megfogalmazására.” (https://kerettanterv.oh.gov.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html)
„2. állítás: a NAT kötelező ideológiai
normákat ír elő és baj, hogy szerepel benne a normakövető magatartás”
Túl azon, hogy a
TTE egy másik mondatot idézett ez ügyben, mint, amit a TSZE idéz; a normakövető
magatartás kritikája a TTE véleményében egyértelműen a NAT-ban olvasható, „a tényeken alapuló reális és pozitív
nemzettudat” célként megjelölésével
kapcsolatban szerepel. A TSZE szerint
„a
mondatot végigolvasva, egyetlen felszólítást, vagy kitételt sem találunk (de a
dokumentum többi részében sem), ami ideológiai normákat írna elő, vagy
határozna meg, így tehát ez az állítás durva és rosszindulatú csúsztatásnak
kell tekinthető(sic!).”
„3. állítás: a megújított NAT nem elég
kompetencia- és forrásközpontú, valamint baj az elbeszélés (narratív) és
ismeretek hangsúlyos megjelenítése”
TSZE: „Hangsúlyozandó tehát, hogy – már
csak terjedelemben is – ezek alkotják a tanterv nagyobbik hányadát, szemben
tartalmi elemekkel.”
A be nem avatott Olvasók kedvéért: a
kerettanterv egyelőre nem jelent meg, ennek részleteiről egyelőre csak a
rejtőzködő készítők tudnak valamit. Erre a kérdésre tehát érdemes a
kerettanterv megjelenése után visszatérni, amikor a terjedelmi és a tartalmi
elemek viszonya talán jobban érzékelhető lesz.
„4. állítás: a NAT-ban nem jelenik meg kellő
hangsúllyal a forráskritika, kritikai gondolkodás”
A TSZE szerint igen.
Változatlanul úgy olvassuk, hogy a NAT 12-es toplistájában a dokumentum
bevezetőjében, mint a legfontosabb célok, NEM
szerepel a forráskritika, de még a TSZE által preferált „történelmi gondolkodás” sem.
„5. állítás: az állampolgári ismeretek
tantervében túlzottan dominánsan jelenik meg a honvédelem”
TSZE szerint: „Sajnálatos,
hogy a közéletben szinte kizárólag a honvédelem kérdésköre kapcsán vetült
nagyobb figyelem a tantárgyra, pedig számos további nagyon izgalmas, hasznos és
a tanulókat fejlesztő témája, tanulási eredménye van (pl. fogyasztóvédelem,
mindennapi pénzügyek, a családi élet kérdései, mindennapi ügyintézés, stb.).
Örülnénk, ha majd politikairól szakmai térre terelődik a vita, ezek is
bekerülnének a köztudatba.”
Egyrészt: a TTE
véleményében az Állampolgári
ismeretek alcím alatt közvetlenül ez olvasható, idézzük:
„Egyetértünk/támogatjuk
Üdvözöljük a 2012-es kerettanterv által a 12. évfolyam
történelem tananyagába zsúfolt, nem a történelemtudomány témakörébe tartozó
tartalmak (pénzügyi ismeret, munkajogi ismerek) kivételét és egy külön
tantárgy, az állampolgári ismeretek 12. évfolyamon +1 óra keretében történő
bevezetését. Támogatjuk eme tantárgy
nevében is jelzett céljait, hogy a diák tudatosítsa állampolgári jogait és
kötelességeit, sőt „gyakorolja azokat az
eljárásokat, készségeket, amelyek a társadalmi részvételéhez, mindennapi
boldogulásához szükségesek.” Örvendetes,
hogy szerepet kap a környezettudatosság, pénzügyi ismeretek, fogyasztóvédelem,
a munkavállalói szerepre felkészülés segítése.”
Másrészt:támogatjuk
a TSZE felhívását, hogy a NAT alapján: „mindenki maga eldöntheti, hogy túlzottan
militarista-e a tanterv.”
Harmadrészt: a TTE több mint 30 éve
szakmai munkát végez, ezután is ezt teszi.
„6.
állítás: ezentúl csak a győztes csatákat lehet majd tanítani történelemből /
elhallgatják a tatárjárást”
TSZE: „tény:
Szürreális helyzet (és nemzeti önkép), hogy egy alaptanterv megjelenése után a vesztes
csaták keresésével és felsorolásával kelljen a tanterv szakmai
megalapozottságát demonstrálni.”
Egyetértünk,
szürreális helyzet, ha több évi
szakmai munka (és ki tudja mennyi adófizetői forint) után a NAT elvárhatóan
kiforrott szövegében az általunk felsorolt „pontatlanságok, félreérthető megfogalmazások” találhatóak. Abban is
egyetértünk, hogy a tartalmi elemek felsorolása a kerettanterv feladata. A NAT
2020 január 31-ei megjelenése után pár napra ígérte a kormány a kerettanterv
publikálását. Jelen sorok írásakor (2020. február 9. délután) ez még nem
elérhető.
„7. állítás: a deportálás először a GULAG és a
Rákosi-korszak kontextusában jelenik meg (és nem a holokausztnál)
TSZE: „tény:
A tantervi műfaj felől szemlélve ez szakmaiatlan szempont, hiszen egyáltalán
nem várható el két egy-egyoldalas témakör-felsorolástól, hogy minden fontos
fogalom minden érintett témakörnél megjelenjék”.
Valóban
nem a NAT feladata az összes releváns fogalom felsorolása, de ha néhányat
kiemel, abban az esetben miért szakmaiatlan követelmény a használt történelmi
szakkifejezések precíz kontextusba helyezése?
„8.
állítás: a Kádár-rendszert nem megfelelő diktatúrának nevezni, mert ez nem írja
le elég árnyaltan a rendszert”
TSZE: „tény:
Ismét csak az alaptantervi műfaj szakmai követelményének tekinthetjük, hogy a címek
tömörek és nem részletezőek. Csak a legfontosabbat mondják el, azaz azt, hogy a
Kádár-rendszer diktatúra volt.”
A
címek legyenek tömörek, a Kádár-rendszer
diktatúra volt. Ezzel egyet is értünk, de a tömörítés és hitelesség
jegyében a Horthy-rendszer meg „talpraállás Trianon után”. A két
velős cím egyformán korrekt megközelítést tartalmaz? Szerintünk nem.
„9. állítás: az 1956-os forradalom kapcsán
pontatlan a „nemzet forradalma” kitétel használata”
TSZE: „modern
szemlélet érvényesül, amikor az 1956-os forradalmat nem budapesti ügyként, hanem
össznemzeti eseményként állítja a diákok elé, különösen az újabb kutatási
eredmények tükrében, melyek egyértelművé teszik a vidéki és határon túli (pl.
Temesvár) megmozdulások jelentőségét is”.
A TTE nem tagadta a
határon túli események jelentőségét, csupán kérdésként vetette fel, hogyan
értsük a közös nemzeti szabadságharcot,
továbbgondolva, milyen össznemzeti célokkal léptek fel a határon túli
nemzettársaink?
„10. állítás: helytelen a végvári
katonák esetében a török háborúk hősei megfogalmazást használni”
A
TTE
NEM a végvári katonákkal azonosítja „a
török háborúk hőseit”, a TSZE itt valóban értelmezi a NAT
tömörítését, a TTE „szájába adva”. Ez a „durva csúsztatás”, ugyanis NEM vitatjuk a végvári
katonák hősiességét. A hosszú hódoltsági időszaknak azonban nem csak hősei
voltak, hanem áldozatai és elszenvedői és „együttműködői”, kihasználói és
nyilván széles a magatartásformák skálája. Ennek részletezése sem NAT-feladat,
de ha a hősök után rögtön Bocskai
szerepel, némi distinkciót belegondolnánk.