A
2002-es adatok alapján az Európai Uniós országokban a 14 év alatti
gyermekek 2-2,5 %-a minősül fogyatékosnak, míg a magyar gyerekek 5,3
%-a. Ezért az Oktatási Minisztérium 2004-ben felülvizsgálta a speciális
tantervű iskolába, osztályba járó 2. osztályos enyhe fokban értelmi
fogyatékosnak minősített tanulókat.
A program bejelentése után a 2004-es
beiskolázási adatok alapján 9%-kal csökkent az I. osztályos eltérő
tantervű iskolába járó tanulók száma. A felülvizsgálat után további
11%-kal csökkent az eltérő tantervű iskolába járó tanulók száma. A
felülvizsgálathoz a tárca független szakértőket
delegált.
A
vizsgálatokat 2. évfolyamban 2100 gyengén értelmi fogyatékos gyerek
körében végezték el. Közülük a visszahelyezésre javasoltak száma 222
lett ( a gyerekek közül azonban 48 családja fellebbezett, mert nem
bíztak a hagyományos iskolák pedagógiai programjában).
A
visszahelyezések száma a korábbi tanévekhez képest megnégyszereződött.
Az OM ezzel párhuzamosan megkezdte a Nemzeti Fejlesztési Terv 3.1
intézkedésében két kultúra független teszt standardizálását valamint
akkreditálásra került a Szakértői Bizottságok minőségfejlesztésére
szolgáló képzési program. Kidolgozták a visszahelyezett tanulók után
járó ún. átmeneti normatívát (310.800 forint két évig, utána
alapnormatíva + integrációs normatíva). Szigorították a fogyatékossá
minősítés feltételeit.