• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Újratermeli a közoktatási rendszer az esélyegyenlőtlenséget
2007. május 30. szerda, 0:00

A
közoktatási rendszer jelenlegi működése nem hogy nem csökkenti, hanem
inkább újratermeli a társadalmi esélykülönbségeket, legalábbis ezt
jelzik a tudományos vizsgálatok – jelentette ki Csépe
Valéria.

A közoktatási rendszer
jelenlegi működése nem hogy nem csökkenti, hanem inkább újratermeli a
társadalmi esélykülönbségeket, legalábbis ezt jelzik a tudományos
vizsgálatok – jelentette ki Csépe Valéria, az MTA Pszichológia
Kutatóintézetének tudományos tanácsadója a Magyarország Holnap Oktatási
és Gyermekesély Kerekasztal vitaindítójában.


A szakértő szerint az oktatási rendszer átalakítása
során a Nemzeti Fejlesztési Terv 2-ben mindenképpen szükséges a sajátos
nevelési igényű (SNI) kategóriába sorolt gyermekek fejlődésének nyomon
követése, valamint a finanszírozási rendszer korszerűsítése, továbbá a
diagnosztika helyzetének megoldása, a besoroláshoz kapcsolódó
szolgáltatások és ellátások fejlesztése, a rendszer működésének
figyelemmel kísérése.


Csépe Valéria
szerint az SNI statisztikai kategóriáiba sorolt fogyatékosságok és
atipikus fejlődési mintázatok megnevezése ellentmondásos. Az 1993-as
közoktatási törvény jogerőre emelkedése óta eltelt mintegy 15 év alatt
minden szakma igyekezett a saját terminológiáját a közoktatási
törvényben nevesítettni. Ennek oka elsősorban nem valamifajta szakmai
sovinizmus, hanem elsősorban az attól való félelem, hogy a gyermek
(pontosabban a fenntartó) nem kapja meg az emelt normatívát. Márpedig az
alapellátás problémái arra kényszeríttették a közoktatás résztvevőit,
hogy minél magasabb normatívát jelentő diagnosztikai minősítést kapjanak
az általuk ellátott gyermekek.


Az
elhangzottakra reagálva Lányiné Engelmayer Ágnes kiemelte, mind az SNI
rendszert, mind a közoktatás egészét vizsgálva fontos, hogy nagyobb
szerephez jutassák a gyógypedagógia szakágat. Több oktatási, nevelési
területtel ellentétben a gyógypedagógia gyökeres változáson, fejlődésen
ment keresztül az elmúlt években, így hasznot jelenthet a hazai
közoktatási rendszer fejlődésének több szintjén. Koreferátumában
elmondta, hogy egyetért az SNI teljes áttekintésének, a diagnosztikai
eszközök megújításának, a törvény módosítások során a széles körű
egyeztetésének szükségességével.


A
vita során Sárközi Gábor, az Oktatási Minisztérium Roma Integrációs
Titkárságának szakértője statisztikai adatokkal hívta fel a figyelmet az
SNI rendszer hiányosságaira. Felszólalásában kiemelte, hogy az
általános iskolás korú, roma származású diákok közel 20 százaléka kerül
be az SNI rendszerbe, mégpedig kizárólag a szegregációs térségekből. Van
olyan kistérség ma Magyarországon, ahol minden harmadik gyerek sajátos
nevelési igényűként van regisztrálva, szemben azokkal a területekkel,
ahol egyáltalán nem kerülnek be tanulók a rendszerbe.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017