• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Új bölcsészet
2008. június 16. hétfő, 0:00

A
huszadik század a szakosodásé volt. Lehet, hogy az új évezredben a
tudomány leszámol a szakbarbársággal? Egy New York-i egyetem oktatói le
akarják bontani a humán és a reál tárgyak közötti falat. (Forrás:
Metazin)

„Jó adag tudatlanság van mindkét táborban.
Felvillanyozó érzés, hogy egyesek a szakadék áthidalásában lelik
örömüket” – idézi George Levine nyelvészprofesszort Natalie
Angier, a New York Times közoktatási szakírója azzal kapcsolatban, hogy a
Binghamton Egyetem két tanára „koedukált” tanfolyamokat indít „Új
bölcsészet” címszóval.


Fél
évszázados C. P. Snow írónak az a híres tétele, hogy két
kultúra jött létre: a természettudományokat a kölcsönös meg nem értés
szakadéka választja el a bölcsészettudományoktól. David Sloan Wilson, a
New York-i Binghamton Egyetem biológiatanára arra lett figyelmes, hogy a
darwini evolúcióról szóló előadás-sorozatára előszeretettel iratkoztak
be bölcsészhallgatók is. Kolléganőjével, Leslie Heywood angol
nyelvésszel olyan tananyagot dolgozott ki, amelyben a statisztika
oktatása és a filológiai tudomány alapfogásai egyaránt szerepelnek. Úgy
vélik, hogy a tudomány könnyen hozzáférhetőbbé válik, ha
demisztifikálják. Ha például a statisztikai fogásokat és módszereket a
diák az őt érdeklő témakörrel kapcsolatban sajátítja el, mindjárt
kiderül, hogy nem ördöngösség a statisztika.


Heywood önmagán is elvégzett egy hasonló kísérletet:
egyszerre tanulmányozta a farkasok biológiáját és azt a képet, amelyet
az emberek alkotnak róla, s érdekes hipotézisre jutott: a farkas
alighanem az ember vetélytársa lehetett az ősi időkben, s a két faj
egymással kölcsönhatásban fejlődhetett.


George Levine, a Rutgers Egyetem nyugalmazott
professzora hevesen ellenzi azokat a kísérleteket, amelyek a
darwinizmust az irodalomtörténetbe próbálják átültetni: úgy véli, hogy
az ilyesmivel csak közhelyeket lehet előállítani.


A New York-i professzorok ötletét azonban nagyon is
üdvözlendőnek tartja, mivel a kísérlet „egyszerűen nem veszi tudomásul
az eddig bevett dichotómiát”.  Még öt-hat év, és elválik, vajon
mire mennek a diákok az egyesített tudománnyal.


A Metazin eredeti
cikke

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017