A
huszadik század a szakosodásé volt. Lehet, hogy az új évezredben a
tudomány leszámol a szakbarbársággal? Egy New York-i egyetem oktatói le
akarják bontani a humán és a reál tárgyak közötti falat. (Forrás:
Metazin)
„Jó adag tudatlanság van mindkét táborban.
Felvillanyozó érzés, hogy egyesek a szakadék áthidalásában lelik
örömüket” – idézi George Levine nyelvészprofesszort Natalie
Angier, a New York Times közoktatási szakírója azzal kapcsolatban, hogy a
Binghamton Egyetem két tanára „koedukált” tanfolyamokat indít „Új
bölcsészet” címszóval.
Fél
évszázados C. P. Snow írónak az a híres tétele, hogy két
kultúra jött létre: a természettudományokat a kölcsönös meg nem értés
szakadéka választja el a bölcsészettudományoktól. David Sloan Wilson, a
New York-i Binghamton Egyetem biológiatanára arra lett figyelmes, hogy a
darwini evolúcióról szóló előadás-sorozatára előszeretettel iratkoztak
be bölcsészhallgatók is. Kolléganőjével, Leslie Heywood angol
nyelvésszel olyan tananyagot dolgozott ki, amelyben a statisztika
oktatása és a filológiai tudomány alapfogásai egyaránt szerepelnek. Úgy
vélik, hogy a tudomány könnyen hozzáférhetőbbé válik, ha
demisztifikálják. Ha például a statisztikai fogásokat és módszereket a
diák az őt érdeklő témakörrel kapcsolatban sajátítja el, mindjárt
kiderül, hogy nem ördöngösség a statisztika.
Heywood önmagán is elvégzett egy hasonló kísérletet:
egyszerre tanulmányozta a farkasok biológiáját és azt a képet, amelyet
az emberek alkotnak róla, s érdekes hipotézisre jutott: a farkas
alighanem az ember vetélytársa lehetett az ősi időkben, s a két faj
egymással kölcsönhatásban fejlődhetett.
George Levine, a Rutgers Egyetem nyugalmazott
professzora hevesen ellenzi azokat a kísérleteket, amelyek a
darwinizmust az irodalomtörténetbe próbálják átültetni: úgy véli, hogy
az ilyesmivel csak közhelyeket lehet előállítani.
A New York-i professzorok ötletét azonban nagyon is
üdvözlendőnek tartja, mivel a kísérlet „egyszerűen nem veszi tudomásul
az eddig bevett dichotómiát”. Még öt-hat év, és elválik, vajon
mire mennek a diákok az egyesített tudománnyal.