• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Történelemtanítás a nyomás alatt – új kutatás a tanárok hétköznapi kihívásairól
2025. július 16. szerda, 11:11
Címkék: Euroclio

Hogyan lehet történelemórát tartani a dezinformáció, a politikai beavatkozás és a társadalmi érzékenység korában? Egy friss nemzetközi kutatás, amelyet a holland Radboud Egyetem hallgatói az EuroClio megbízásából végeztek, erre a kérdésre kereste a választ. A tanulmány tizenöt történelemtanár tapasztalatait dolgozza fel három ország – Magyarország, Franciaország és az Egyesült Államok – oktatási környezetéből. A válaszadók között ott voltak a TTE tagjai is.

A megkérdezett tanárok öt fő kihívást azonosítottak:

  1. A közösségi média hatása – A diákok egyre gyakoribb figyelemzavara és az álhírek elterjedése komoly akadályt jelent az órákon. TikTok-videók és mémek alapján kialakult „tudás” egyre többször ütközik a tananyaggal.
  2. Az objektivitás kérdése – Különösen érzékeny történelmi témák (pl. holokauszt, Trianon, rasszizmus) esetén a tanárok dilemmája az, hogy mennyire kell vagy lehet érzelmileg semlegesnek maradni. Sokszor tudatosan vállalják a személyes hangot a megértés érdekében.
  3. Szülői beavatkozás – Az interjúk szerint a szülők hozzáállása nagyon változó: van, ahol teljes érdektelenség jellemző, máshol aktív beleszólás, sőt, fenyegetés. A tanárok szerint a nyílt kommunikáció segíthet, de sokszor nincs mögöttük intézményi támogatás.
  4. Vitatott témák kezelése – A migráció, nemi identitás, vallási konfliktusok vagy a nemzeti traumák rendre feszültséget keltenek az osztályteremben. A tanárok többsége mégis úgy véli: ezek a beszélgetések a kritikai gondolkodás legjobb gyakorlóterei.
  5. Politikai nyomás – Míg az Egyesült Államokban a decentralizált rendszer miatt inkább helyi csoportok gyakorolnak nyomást, addig Magyarországon és Franciaországban a központi tanterv szűkíti a tanári mozgásteret. A kutatás tanúsága szerint a tanárok gyakran „becsukott ajtók mögött” próbálnak eltérni a hivatalos narratívától.

A tanulmány nemcsak problémákat sorol, hanem azt is megmutatja, mennyire elkötelezettek a pedagógusok a történelmi gondolkodás fejlesztése mellett – még akkor is, ha ehhez sokszor bátorság, leleményesség és némi diplomáciai érzék szükséges.

📘 A teljes tanulmány elérhető és ajánlott olvasmány mindazoknak, akik mélyebben szeretnék megérteni, milyen valójában ma történelmet tanítani Európában és azon túl.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

A TTE postája

Hírfigyelő

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 1.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017