2011-ben május 4-én írták a végzős középiskolások a történelem írásbelit. Az Oktatási Hivatal a feladatlapokat és a javítási-értékelési útmutatókat május 5-én 8 órától tette nyilvánossá. Információk, megoldások, vélemények.
„A második világháború, a muhi csata, a határon túli magyarok és az ellenreformáció – többek között ilyen témák szerepelnek az idei középszintű történelemérettségi feladatsorának első részében. Itt olvashatjátok a feladatokat és a nem hivatalos, szaktanár által javasolt megoldásokat.” Az Eduline összeállítása 1. rész »
„Az alkotmányról és a rendszerváltásról, a Kádár-korszakról és a jobbágyfelszabadításról is írhattak esszét a középszinten érettségizők történelemből. Összesen három – két egyetemes történelmi, valamint két magyar történelmi – témát kellett kidolgozni. A magyar történelmi feladatnál fontos szabály volt, hogy egy rövid és egy hosszú esszét is írni kellett, különböző korszakokról. Itt olvashatjátok a feladatokat és az azok megoldását segítő, szaktanár által összeállított vázlatokat.” Az Eduline összeállítása 2. rész »
Vélemények
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke a hvg.hu-nak elmondta: az alkotmányokra (a rendszerváltás előtti és az 1989-ben módosított alkotmányra – a szerk.) vonatkozó kérdés, bár jogszerű volt, mégsem szerencsés idén az új alkotmány miatt – a jelenlegi átmeneti helyzetben – az érettségiben szerepeltetni.
Fazekas Csaba [a TTE alelnöke] meglátása szerint a feladatsor színvonalas és sokszínű volt, számos kérdéselem mérte a tanulók önálló forrásértelmezését, illetve a szövegek feldolgozásának készségét. A gazdaságtörténelmi feladatok ugyanakkor markánsan jelentek meg, de a feladatok „összességében nem voltak megoldhatatlanok a szerényebb képességű diákok számára sem” – vélekedett.
[…]
A rövid, egyszerű kérdéseknél az egylet alelnöke jónak tartotta az állampolgári jogokkal és a fejlődő országokkal kapcsolatos kérdéseket, amelyek kifejezetten a történelmi ismeretek alkalmazásának mérésére irányultak. Kifejezetten szellemesnek nevezte a Kádár-rendszert a korabeli viccek segítségével bemutattató feladatot.
Az 1949-es és az 1989-es alkotmány szövegeinek összehasonlítását nagyon jól megfogalmazott kérdésnek mondta, amelyhez a forrásszemelvényeket is jól választották ki, de magának a feladatnak az időzítését Fazekas Csaba nem tartotta szerencsésnek, noha „a feladatnak nem voltak aktuálpolitikai áthallásai”.
A TTE kezdeményezésére az Oktatási Hivatal kiegészítette a középszintű történelem érettségi feladatsor javítókulcsát. A TTE elnökének és az OH szakmai elnökhelyettesének levélváltása. Részletek…