Hogyan
lehet tanár jelenléte, személyes kontaktus és iskolapad nélkül – otthon,
kényelmesen, saját időbeosztás szerint – tanulni? Sokan el sem tudják
képzelni, hogy a tanulásnak ma már számos, egészen egyedi módja létezik.
(Forrás: Metro)
Ezek legtöbbje
megegyezik abban, hogy lényegesen nagyobb szerep hárul a technikai
háttérre (magyarán: kell hozzá számítógép és internetkapcsolat), és a
felnőttképzésben tanulóra magára, hiszen a folyamat nagy részében
egye­dül, külső segítség nélkül kell az ismereteket
elsajátítania.
Ez egyszerűnek és praktikusnak is
tűnhet, hiszen ki ne szeretné önmaga beosztani az idejét, otthon, a
kedvenc foteljében egy laptoppal a térdén tanulni? Ám azt is
figyelembe kell venni, hogy amikor magunkra vagyunk hagyatva, sokkal
nagyobb felelősség hárul ránk, a rendszeres tanulást nekünk kell
bevezetni az életünkbe, nincs állandó kontroll, maximum a kimeneti
oldalon van időnként ellenőrzés, az is a távolból, e-mailen, esetleg
skype-kapcsolaton keresztül.
Ha arra gondolunk, hogy a
praktikus tudásunk hány százalékát szereztük az iskolában, és hányat
azon kívül, sokan furcsa felfedezésre jutnának: feltehetően az iskola
kisebb arányban járult hozzá az ismeretünkhöz, ami nem
véletlen.
Világszerte emelkedik a távoktatásban
résztvevők száma, az Egyesült Álla­moktól Skandináviáig az
oktatási stratégiák mindenhol komolyan számolnak e terület további
növekedésével, és finanszírozásukra, fenntartásukra komoly összegeket
áldoznak.
Így nemcsak a diákok, ha­nem a
cégek és végső soron maga az állam is sokat takarít meg, kezdve az idő
felhasználásának optimalizálásától egészen a tanítás költségeinek
lényeges csökkenéséig. Nem kell tantermeket, eszközöket fenntartani,
kevesebb tanár több embert ér el, a tananyagok potom összegért
sokszorosíthatók, fejleszthetők. A „második generációs” e-learning pedig
a skype és más oldalak segítségével óriási távolságokat hidalva át újra
személyesebbé teheti a tanulást.
Mi több, létezik
már az „m-learning”, (mobile learning), amelynek segítségével már a
helyhez kötöttség sem akadály, hiszen a mobilinternet szinte bárhol
lehetővé teszi a tanulást.