A pozsonyi csata kétségkívül uralja a nyilvánosság történelemmel foglalkozó részét, számos jobbító szándékú vagy vitriolos kritika, illetve támogató vélemény jelent meg különféle sajtó- és közösségimédia-felületeken. Le kell szögezni, nem kívánunk csatlakozni ahhoz a diskurzushoz, amely a Hyperion–MKI-féle filmet földbe döngöli vagy egekbe magasztalja. A nyilvánosság elé tárt produktum ugyanakkor történeti, régészeti, filmtechnikai vagy filmnyelvi szempontból is számos jogos kritikát kapott. Jelen írással egy olyan aspektusnak kívánunk utat nyitni, amely egyrészt elsikkadt, másrészt érdemes arra, hogy termékeny vita alakuljon belőle. Ez az aspektus pedig az oktatásé, pontosabban a tantárgy-pedagógiáé. A következőkben – egy hosszabb bevezető után – ennek érdekében több, a 907-es csatát feldolgozó filmet állítunk egymás mellé. – A cikkben a TTE véleményét is megemlítik.