• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Rend, fegyelem, iskola
2010. május 20. csütörtök, 0:00

Bizonyítást nyert-e valaha, hogy a képességfejlesztő, kíméletes és személyiség-központú tanítás tévút, és nem csak azok követelik a rend és a fegyelem uralmát, akik nem tanultak meg eléggé tanítani? – teszi fel a kérdést N. Kósa Judit a Népszabadság Online-on.

Alig több mint két éve, hogy a nyócker mélyén fizikaórán egy elvadult tizenöt éves csapteleppel fenyegette, majd megrúgta a tanárt. Akkor úgy tűnt, mintha ez a letört csap egész áradatot szakított volna föl.

Időről időre a tanári hajhúzást veréssel megtorló anyáktól vagy épp a pedagógust heteken át üldöző, a végletekig megfélemlítő elemistáktól lett hangos a média. Mostanra pedig elkészült a sommás ítélet: a magyar iskolákban verik a tanárt. Ez ellen valamit végre tenni kell.

Hogy ez az ítélet igaz-e vagy erős túlzás, az nézőpont kérdése. A fél évszázaddal ezelőtti helyzethez képest, amikor tanítónő nagyanyám egyszerűen nem értette, miért kéne értekezletet tartani a fegyelmezésről – „ez fellépés kérdése, fiam, nálam nem jut eszükbe szemtelenkedni” –, a tanári pálya presztízsének drámai romlása tagadhatatlanul kétségbeejtő, és változás: a puszta tanári mivolt ma a társadalom (közelebbről: a szülő és a gyerek) szemében nem magától értetődő érték.

Közösségünk lelkiállapotába azonban, bármennyire fáj is ezt elismerni, e folyamat éppen beleillik. Mélységesen rosszkedvű, egyre mélyülő árkokhoz szokott, tekintélyt és értéket (az árkon túlit legalábbis) hevesen tagadó ország lettünk, és ha innen nézi az ember, kicsit el is csodálkozik: ha az utcán meg a boltban rutin a verbális agresszió, de még a fizikai fenyegetés is, akkor álságos dolog megdöbbenni, ha mindez az iskolafolyosón is megjelenik.

Szögezzük le: sem az oktatási ombudsman, sem a rendőrség statisztikái nem utalnak arra, hogy az iskolai erőszak méretei valóban mindennél előbbre való törvényhozói fellépést sürgetnének. Az a tény tehát, hogy a Fidesz–KDNP az új kormány egyik első feladatának tartja, hogy a tanárokat mint közfeladatot ellátó személyeket a büntetőjog eszközeivel fokozottabban védje, elsősorban jelzés.

Szimbolikus gesztus, amely látványos intézkedésben fogalmazza meg a liberális oktatáspolitikával való szakítást. Az oktatási terület kijelölt irányítója, Hoffmann Rózsa már írói munkásságában is világossá tette, hogy az iskolarendszer javításának kulcsa az ő szemében a rend és a fegyelem „helyreállítása”. Egy ilyen irányú változás pedig mi mással ­vehetné méltóbban kezdetét, mint azzal, ha a fenyegetőző, csapot lóbáló szülő vagy diák tettéért a korábbinál szigorúbban lakol.

Más kérdés persze, hogy a rend és a fegyelem valóban gyógyír-e. Garantálható-e, hogy helyreáll a világ rendje, ha rendőr viszi el az iskolafolyosón ágáló szülőt, vagy ha már elemiben is megbukhat a büdös kölyök, illetve ha számjegyet írnak majd a bizonyítványába értékelő mondatok helyett?

Egyáltalán: bizonyítást nyert-e valaha, hogy a képességfejlesztő, kíméletes és személyiség-központú tanítás tévút, és nem csak azok követelik a rend és a fegyelem újbóli uralmát, akik nem tanultak meg eléggé tanítani, illetve nem készek több, jobb minőségű munkát belefektetni a jövő kétségkívül kissé zilált nemzedékeinek a nevelésébe? Temérdek kérdés, amelyekre egy jó darabig most nem is keresünk majd választ. A rendet sürgetők persze úgy hiszik, már feleltek is – pedig csak egészen mást kérdeznek.

Erdetei cikk »

A cikk másik  változata (print): Szimbolikus gesztus »

 


 

Figyelem: A szemlézett cikkek minden esetben a szerző(i)k véleményét tükrözik, és nem a TTE álláspontját. Ha önnek is véleménye, vagy megjegyzése van az olvasottakkal kapcsolatban, a honlapon fórum indításával jelezheti.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 2.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017