• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Rekonstruálják Iaszón hajóját
2006. április 25. kedd, 0:00

Görögországban
egy csapat hajóépítő és történész több mint egy éve a legendás Iaszón
hajójának, az Argónak rekonstruálásán fáradozik.
(Forrás:
Híradó)

Volosz görög kikötőjében egy
csapat hajóépítő, ezer éve alkalmazott eszközök és módszerek
segítségével próbálja újra megalkotni az Argót, Iaszón és az argonauták
legendás hajóját. A modern források – mint elektromosság és gépek –
hiánya kimerítő feladatot állít a csapat elé, ám az eredetiség szerintük
nagyon fontos része a kísérletnek.


A görög mitológia egyik legnépszerűbb története Iaszón
és maréknyi argonautájának utazása. A csapat Volosz – a valamikori
Iolkosz – kikötőjéből indult el, hogy Kholkisz ősi városából – a modern
Grúzia területén – megszerezze az Aranygyapjút. Olyan ismert hősök, mint
Héraklész és Orfeusz segítségével, Iaszón hosszú útja során legyőzte a
szörnyeket és az ellenséges királyokat, és Kholkisz királyának leánya,
Médea segítségével megszerezte az Aranygyapjút az azt őrző
sárkánytól.


A Naudomosz Intézet, egy
csoport hajóépítő és történész kezdett neki a nagyszabású
rekonstrukciónak, melynek során ókori, görög szerszámokat és technikákat
alkalmaznak az új Argó elkészítéséhez. Emellett azt is tervezik, hogy a
kész járművel bejárják a mítikus utat. A csapatnak mindent el kellett
felejtenie a modern hajóépítésről, és ugyanazon fa- illetve
vaseszközöket kellett alkalmaznia, melyeket Iaszón harcosai vettek
igénybe, több mint 3000 évvel ezelőtt.


A görög mitológiában 50 argonauta építette az Argót
három hónap alatt Athéné istennő segítségével, aki a hajóorrba egy
beszélő és jósló, mágikus gerendát helyezett el. A három modernkori
építő szerint nekik is elkélne némi isteni segítség a Kr.e. 14. századi
hajó építésében, ugyanis 15 hónapnyi nehéz munka után a 28 méteres
járműnek csak egynegyedét tudták elkészíteni.


Faszegek és ékek tartják össze a hajó vázát és
pallóját. Az ókorban a pallódeszkák közötti réseket gyantával tömték be,
ám a modern ácsoknak a gyantát enyvvel kellett vegyíteniük, hogy
megőrizzék a hajót a következő generációk számára. Azt tervezik ugyanis,
hogy a legendás útvonal bejárása után a kész járművet múzeumban
állítják ki. A hajótörzsben egész fákat alkalmaztak. Az építők bejárták
azokat az erdőket, ahol Iaszón emberei is valamikor a megfelelő, egyenes
fákat keresték.


A mítosz
felelevenítéséhez azonban igen kevés tény áll rendelkezésre. A
történetet először Apollonius Rhodius írta le körülbelül 11 évszázaddal a
legendás utazás után. A hajó megtervezéséhez a modern építők az ókori
vázafestményeket, fali freskókat és egyéb ábrázolásokat illesztették
össze, illetve begyűjtötték a világ könyvtáraiban, valamint múzeumaiban
őrzött, a hajóról készült leírásokat.


A történészek szerint a hajó alakját könnyebb volt
felvázolni, mint azt kideríteni, hogyan is készült. Az viszont sokat
segít a szakembereknek, hogy a hajókészítési módszerek nem sokat
változtak. A szakértők szerint kísérleti archeológiáról van szó,
egyfajta nyomozásról, hogy közelebb kerüljenek a mítosz eredeti
verziójához.


Az ókori hajó
rekonstruálásának ötlete nem új. Egy brit kutató a nyolcvanas években
egy Kr.e. 4. századi athéni hajót – a Kyrenia nevezetű kereskedőhajót –
rekonstruált. Ám az ő feladata könnyebb volt, mivel az eredeti Kyrenia
nagyon jó állapotban maradt fenn, amikor felhozták Ciprus
mellől.


Amint az Argó elkészül,
önként jelentkezhetnek a város lakosai, hogy az 50 evezős hajón
megtegyék Iaszón útját az Égei-tengeren, át a Boszporuszon egészen a
Fekete-tengerig, Grúzia partjaiig. Az út során naponta 10-15 órán át
kell evezni. Kérdés, hogy az önkénteseknek lesz-e elég erejük az út
végéig.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 2.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017