Egy
OKI-kutatás visszhangja
(Forrás: Népszabadság)
Politikai jellegű kérdőívként értékelte több diák az
Országos Közoktatási Intézet (OKI) egyik vizsgálatának 12 oldalas
tesztjét, feltehetően azért, mert a válaszok között előfordultak a
„polgár” és a „gazdasági vezető” szavak is. A választások körül
kialakult felfokozott hangulatban e kifejezések ugyanis némi áthallással
bírnak. Csala Istvánné Ranschburg Ágnes, az OKI tudományos
főmunkatársa, a kutatás vezetője érdeklődésünkre elmondta, sajnálatos,
hogy egyes diákok így értelmezték a kérdéseket, ám a felmérésnek
semmilyen politikai célja nincs. Mint mondta, egy OECD-vizsgálati
eszközről van szó, amelyet már 1995-ben is alkalmaztak Magyarországon,
igaz, akkor csak a teszt megbízhatóságát vizsgálták, az eredményeket nem
dolgozták fel. Két éve ezért a kutató elhatározta, megismétli a
felmérést, s a kapott eredményeket megpróbálja összehasonlítani egyrészt
a hét évvel ezelőtti magyarországi adatokkal, másrészt pedig a
Hollandiában végzett hasonló felmérések
eredményeivel. Ranschburg Ágnes elmondta, a kutatás azt
vizsgálja, hogy az iskolaköteles kor végén mennyire felkészültek a
fiatalok a felnőttéletre. Ezért a felmérés során 2200 16 éves diákot
kérdeztek, illetve kérdeznek majd meg. A vizsgálat ugyanis még tart,
ezért a kutató egyelőre nem is szeretné a nyilvánosság elé tárni a
konkrét kérdéseket. Annyit azonban elmondott, a félreértést valószínűleg
az állampolgári ismeretek témakörben feltett kérdések okozhatták. Ezek
között szerepelt például a következő kérdés is: „Egy demokratikus
rendszerben kiknek kellene nagyobb befolyással bírniuk a döntéshozásra: a
polgároknak és csoportjainak, a gazdasági vezetőknek, a bíróságoknak, a
fegyveres testületeknek vagy a köztisztviselőknek?” Ranschburg Ágnes
szerint a tesztben szereplő kérdések a választások nyomán kialakult
hangulatban esetleg valóban áthallásosak lehetnek, ám „normális
körülmények között” nem okozhattak volna ilyen problémát. Leszögezte: az
állampolgári ismeretek régóta a tananyag részét képezik. E tárgy a
kerettantervben is szerepel, s a kutató szerint a felnőtt-életre való
felkészülés nélkülözhetetlen részét képezi minden
demokráciában.