Az
OECD-országok közül Magyarország fizeti legrosszabbul pedagógusait,
viszont míg ezekben az országokban átlagosan 13, addig hazánkban 9
tanulóra jut egy számítógép. Többek között ez derült ki a harminc
országot tömörítő szervezet Pillantás az oktatásügyre címet viselő 2002.
évi tanulmányából.
(Forrás: Népszabadság)
Egy 2001-ben ötéves gyermek ma Magyarországon átlagosan
16,4 évnyi iskolába járásra számíthat, vagyis 10 százalékkal többre,
mint öt évvel korábban, és 0,4 évvel kevesebbre, mint az OECD-átlag. Ezt
állapította meg a Pillantás az oktatásügyre címet viselő tanulmány
2002-es kiadása, mely válogatott statisztikai adatok gyűjteményét adja
közre az OECD-országok oktatásáról.
A 9–11 éveseknek az évi tanítási idő az
OECD-országokban átlagosan 841, míg Magyarországon 834 óra, a magyar
12–14 éves fiatalok 925 órát ülnek évente az iskolapadban, a
tagországokban 936 órát. A magyar tanulókat jobban megterheli az otthoni
tanulás és a különórák látogatása, mint például az angolszász vagy a
skandináv országok diákjait. A magyar diákok ugyanis matematikából,
anyanyelvből és a természettudományos tárgyakból az OECD-országok
tanulóinak heti 4,6 órás átlagánál több időt, heti 5,8 órát fordítanak a
házi feladatok elkészítésére, illetve az otthoni tanulásra.
Mindemellett a magyar tanulóknak csaknem fele (47 százalék) járt a
vizsgálat idején, vagy az azt megelőző három évben iskolán kívüli
korrepetáló, felkészítő foglalkozásra, és közel ugyanennyien látogattak
különórákat is. Az OECD-országokban az arányok csak 34-34
százalékosak.
Az iskolák
számítógéppel és internet-eléréssel való ellátottságát tekintve azonban
Magyarország az OECD-országoknál jobban áll. Míg náluk a 15 évesek
iskoláiban átlagosan 13 tanulóra jut egy számítógép, melyek 51
százalékát csatlakoztatták a világhálóhoz, addig hazánkban kilenc tanuló
használhat egy számítógépet, melyek 58 százaléka rendelkezik
interneteléréssel. Az adatokból az is kiderül, hogy az OECD-országok
közül Magyarország fizeti legrosszabbul pedagógusait. A pályakezdő
magyar pedagógus évi bruttó átlagkeresete az OECD-országok átlagának
mintegy fele, harmada, s a különbség a pályán eltöltött idővel sem
csökken.